|

دور دنیا در یک دقیقه

پادشاه بریتانیا و ابتلا به سرطان/ خواست پادشاه چارلز برای انتشار خبر بیماری

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

پادشاه بریتانیا و ابتلا به سرطان/ خواست پادشاه چارلز برای انتشار خبر بیماری
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ابتدا به کوزوو می‌رویم که تنش با صربستان را مزه‌مزه می‌کند. سپس راهی سوئد می‌شویم که تحقیقات ۳۰ ساله را به باد داده است. در آخر هم خبری از بیماری پادشاه بریتانیا می‌گیریم.

 

کوزوو؛ ممنوعیت دینار صربستان و افزایش درگیری قومیتی

ایالات متحده آمریکا مقامات کوزوو را به تلاش برای افزایش تنش‌های قومیتی غیر ضرور متهم کرده است. کوزوو به تازگی هرگونه معامله با دینار صربستان را ممنوع کرده است. 

اقلیتی از صرب‌ها در کوزوو زندگی می‌کنند. آنها در کنار معاملات با واحد پول اروپا، یورو می‌توانستند دینار صربستان را هم خرج کنند. اما حالا این واحد پولی ممنوع شده است.

اتحادیه اروپا هم اقدام یک‌جانبه کوزوو را اقدامی تنش‌زا ارزیابی کرده است. صربستان استقلال کوزوو را به رسمیت نمی‌شناسد. اقدام اخیر می‌تواند اوضاع را وخیم کند.

 

سوئد؛ فریزر خراب شد، تحقیقات از دست رفت!

نمونه‌هایی که محققان علوم پزشکی طی دهه‌ها برای امور پزشکی گرد آورده بودند، ناگهان از دست رفت. نقص عملکرد فریزر دانشگاه علوم پزشکی استکهلم باعث این فاجعه شده است.

تحقیقات نشان می‌دهد این فریزر مخصوص نگهداری نمونه‌های آزمایشگاهی، از آغاز تعطیلات کریسمس دچار نقص شده است. دقیق‌تر این که در تاریخ ۲۲ تا ۲۳ دسامبر برودت نیتروژنی این فریزر از کار می‌افتد.

مدت زمانی که نمونه‌ها می‌توانستند تحمل کنند ۴ روز بوده است. اما برودت منفی ۱۹۰ درجه سانتیگرادی فریزر در روز پنجم فراهم می‌شود. این تاخیر باعث شده همه نمونه‌ها از دست بروند.

 

الگوریتم فضای مجازی؛ تقویت محتوای زن‌ ستیزانه

بررسی‌ پلتفرم‌های اجتماعی نشان می‌دهد الگوریتم‌های مورد استفاده در آنها به گونه‌ای است که محتواهای افراطی که مورد پسند جوان‌ترهاست، بیش از دیگر محتواها نمایش داده می‌شود.

از سوی دیگر نمایش بیشتر این نوع خاص از محتوا، آن را عادی‌سازی می‌کند. یکی از این موارد، محتوای زن ستیزانه است. نوجوان‌ها و جوان‌ها بیش از دیگر گروه‌های سنی طرفدار این نوع محتوا هستند و آن را دنبال می‌کنند.

محققان به طور خاص پلتفرم تیک‌تاک را بررسی کرده و متوجه شده اند طی پنج روز رصد، محتوای زن ستیزانه در این شبکه اجتماعی ۴ برابر تقویت شده و راحت‌تر در دسترس کاربران قرار گرفته است.

 

آمریکا؛ خط و نشان بایدن برای جمهوریخواهان

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا هشدار می‌دهد اگر جمهوریخواهان بخواهند لایحه مستقل برای حمایت از اسرائیل بدهند، وتو خواهد کرد.

جمهوریخواهان به استناد لایحه مستقل می‌خواهند کمک‌های مالی مورد نظر خود را برای اسرائیل در نظر بگیرند. بایدن معتقد است لایحه گسترده‌‌تری برای تحقق این هدف در نظر داد و نیاز به لایحه مستقل نیست.

لایحه مورد نظر بایدن کمک‌های مالی جدیدی برای اوکراین، اسرائیل و البته مسائل مرزی ایالات متحده و مهاجران غیر قانونی را در نظر خواهد داشت. ارزش این لایحه ۱۱۸ میلیارد دلار است.

 

بریتانیا؛ پادشاه به سرطان پروستات مبتلا نیست

بیانیه کاخ باکینگهام بریتانیا از ابتلای پادشاه چارلز سوم به سرطان خبر می‌دهد. اما در این بیانیه به نوع سرطان اشاره‌ای نشده است. پادشاه ۷۵ ساله است و به تازگی سلطنت را پس از درگذشت ملکه الیزابت دوم آغاز کرده است.

پادشاه چارلز سوم چند روز پیش برای پیگیری بیماری پروستات به بیمارستان مراجعه کرد و بستری شد. به گفته پزشکان پروستات پادشاه از موارد خوش‌خیم است. پادشاه دوران درمان را می گذراند. آزمایش‌های جانبی ابتلای او به نوعی از سرطان را مشخص کرده است.

انتشار خبر ابتلای پادشاه بریتانیا به سرطان با خواسته خود او صورت گرفته است: این خبر را با مردم در میان بگذارید تا توجه بیشتری به همه افراد مبتلا به سرطان صورت بگیرد و به آنها کمک شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها