|

دور دنیا در یک دقیقه

صابون سرویس مخفی بر تن نیکولا سندولوویچ/ بی‌هوشی و فلج شدن رهبر اپوزیسیون صربستان

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

صابون سرویس مخفی بر تن نیکولا سندولوویچ/ بی‌هوشی و فلج شدن رهبر اپوزیسیون صربستان
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

 

به پاکستان می‌رویم و به پرونده‌های متعدد عمران خان می‌پردازیم. سپس پای حرف‌های رهبر اپوزیسیون در صربستان می‌نشینیم که دل پرخونی از سرویس مخفی دارد و در آخر ماجرای سقوط هلی‌کوپتر در آمریکا را بررسی می‌کنیم.

 

پاکستان؛ ازدواج عمران خان اسلامی نیست!

عمران خان نخست‌وزیر سابق پاکستان در دادگاه محلی این کشور با یک محکومیت جدید روبه‌رو شده است؛ ازدواج غیر اسلامی و عدم رعایت عده!

این دادگاه برای عمران خان هفت سال زندان بریده است. بشرا بی‌بی نیز ۷ سال حکم گرفته است. پیشتر عمران خان و همسرش به اتهام فروش اموال دولتی، هر کدام به ۱۴ سال زندان محکوم شده بودند.

نخست‌وزیر سابق پاکستان می‌گوید دادگاه با هدف تحقیر او حکم به غیر اسلامی بودن ازدواج آنها داده است. دادگاه معتقد است خان و بی‌بی به عده بی‌توجه بوده اند؛ بی‌بی‌ پس از طلاق از همسر سابق بدون گذراندن ۴۰ روز به همسری عمران خان در آمده است.

 

بریتانیا؛ انقلاب در درمان سرطان؟

محققان و دانشمندان بریتانیایی آزمایش بالینی درمان سرطان با استفاده از mRNA را کلید زده و در تعدادی از بیمار‌های سرطانی بریتانیایی به‌ کار گرفته اند.

اگر روش mRNA جواب بدهد و موثر مواقع شود، انقلابی در درمان انواع سرطان در سراسر جهان رخ می‌دهد. محققان در فاز ابتدایی سرطان ریه و پوست را هدف تحقیق خود قرار داده اند.

این روش بر اساس داده‌های ژنتیک استوار است و سلول‌های سرطانی را هدف می‌گیرد. به عبارت دقیق‌تر این که واحدهای ژنتیک mRNA سیستم ایمنی بدن را به کار می‌گیرد و آن را به جنگ سلول‌های سرطانی می‌فرستد.

 

استرالیا؛ حمایت نخست‌وزیر از تشکیل کشور فلسطین

آقای آنتونی آلبانس نخست‌وزیر استرالیا از ایده تشکیل کشور مستقل فلسطینی حمایت کرده است. او می‌گوید این اتفاق منجر به برقراری امنیت در منطقه و ثبات می‌شود.

آلبانس معتقد است تشکیل کشور یعنی بازگشتن به چارچوب‌های استاندارد حکومت، تنش‌زدایی و دوری از نظامی‌گری. به همین دلایل استرالیا کشور فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت.

آلبانس همچون آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی کمک‌ مالی را به صندوق آوارگان فلسطینی متوقف کرده است. او از پاسخ به این سوال که چه زمانی دوباره این کمک‌ها برقرار می‌شود، طفره رفته است. این کشورها معتقدند برخی از کارمندان این صندوق در حمله ۷ اکتبر حماس دست داشته اند.

 

صربستان؛ صابون سرویس مخفی بر تن رهبر اپوزیسیون 

نیکولا سندولوویچ رهبر اپوزیسیون در صربستان است. او آسیب دیده، سمت راست بدنش توان حرکت ندارد و فلج شده است. این سیاستمدار چندی پیش روی قبر یک دختر کوزوویی عضو ارتش آزادیبخش گل گذاشت و سپس به این حال و روز افتاد.

سندولوویچ می‌گوید از ماموران سرویس مخفی تا سر حد مرگ و بی‌هوشی کتک خورده است. ماموران سرویس مخفی صربستان او را بابت عذرخواهی از جنایات صورت گرفته در کوزوو کتک زده اند. 

سندولوویچ مجبور شده زانو بزند و عکس ماموران صربستانی که در کوزوو کشته شده اند، ببوسد. ماموران نه تنها در خانه او را کتک زده اند که در ون و در ساختمان سرویس مخفی هم به او آسیب زده اند.

 

آمریکا؛سقوط هلیکوپتر و انگشت اتهام به سمت غاز!

سقوط یک فروند هلی‌کوپتر در اوکلاهامای آمریکا باعث شده سه سرنشین جان خود را از دست بدهند؛ خلبان، امدادگر و پرستار. 

بررسی‌‌ها نشان می‌دهد حضور یک غاز درون سیستم کنترل هلی‌کوپتر باعث بروز اختلال در پرواز و سقوط آن شده است. گزارش رسمی درباره این حادثه منتشر نشده است و تحقیقات شاید حتی دو سال هم طول بکشد.

این هلی‌کوپتر عملیات امداد برای نجات جان یک بیمار و انتقال او به بیمارستان را انجام داده بود و در راه بازگشت دچار حادثه شد. غاز مقصر است؟

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها