|

دور دنیا در یک دقیقه

پاریس علیه شاسی‌بلندها

پاریس علیه خودروهای شاسی بلند برخاسته است.

پاریس علیه شاسی‌بلندها
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ما هر روز در این استوری تلینگ، به چهار گوشه جهان سرمی‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم. سری به پاریس می‌زنیم که علیه خودروهای شاسی بلند برخاسته است. سپس به استرالیا می‌رویم که درگیر پرونده حیوان‌آزاری است و در آخر خبری از دادگاه نویسنده استرالیایی محکوم و محبوس در چین می‌گیریم.

فرانسه؛ هزینه پارکینگ شاسی بلند سه برابر شود!

پاریسی‌ها در همه‌پرسی افزایش قیمت پارکینگ خودروهای شاسی بلند شرکت کرده اند. آنها به افزایش قیمت رای مثبت داده اند. بریتانیایی‌ها هم این طرح را رصد کرده اند. 

هدف از این اقدام مبارزه با کاهش آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه‌ای است. خودروهای شاسی بلند یا SUV گازهای گلخانه‌ای بیشتری تولید می‌کنند.

البته تعداد شرکت‌کنندگان در این نظر سنجی خیلی زیاد نبود و نزدیک به ۶ درصد شهروندان پاریسی که برای همه‌پرسی ثبت نام کرده بودند، حضور داشتند. 

استرالیا؛ مردی که مرغش را در برکه تمساح‌ها انداخت!

اهالی نیو ساوت ولز در استرالیا چند وقتی است دچار چالش پیتر اسمیت شده‌اند؛ مردی ۵۷ ساله که مرغ محبوبش را درون برکه تمساح‌ها انداخته است!

این اتفاق مقابل چشمان افراد حاضر در پارک وحش اوک‌ویل رخ داده و باعث شده است پرونده حیوان‌آزاری برای اسمیت تشکیل شود. وکیل آقای اسمیت البته معتقد است چنین اتهامی به او نمی‌چسبد.

قاضی دادگاه از پلیس خواسته همه اسناد و مدارک مربوط به این اتفاق را تا چهارم مارس آماده و ارائه کند. دادگاه در روز هجدهم مارس تشکیل می‌شود.

جام جهانی ۲۰۲۶؛ افتتاحیه در مکزیکوسیتی و فینال در نیوجرسی

مسئولان برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۶ سرانجام تصمیم گرفته اند مسابقه افتتاحیه را در استادیوم آزتکای مکزیکوسیتی برگزار کنند. فینال مسابقات هم در استادیوم مت‌لایف نیوجرسی انجام می‌شود.

هر چه به سال ۲۰۲۶ نزدیک‌تر می‌شویم خبرهای جزیی‌تری از این دوره از مسابقات جام جهانی فوتبال منتشر می‌شود. این دوره از مسابقات قرار است با مشارکت سه کشور مکزیک، آمریکا و کانادا و به صورت ۴۸ تیمی برگزار شود.

نخستین مسابقه تیم ملی کانادا هم در شهر تورنتو برگزار می‌شود. مسابقات دور گروهی تیم ایالات متحده هم در دو شهر سیاتل و لس‌آنجلس برگزار خواهد شد.

بریتانیا: کاهش سرطان مری و اسفنج طناب‌دار

سرطان مری در بریتانیا یکی از موارد مرگ و میر سالانه است. بیش از ۹ هزار نفر در این کشور جان خود را در اثر ابتلا به سرطان مری از دست می‌دهند. اما می‌شود مانع این اتفاق شد؛ اگر تست سرطان مری بیش از این در دسترس باشد.

سرطان مری تا به مراحل پیشرفته نرسد، تقریبا قابل تشخیص نیست. بنابراین با تست می‌شود آن را زودتر از موعد شناسایی کرد. تست سرطان مری در واقع با یک کپسول اسفنجی طناب‌دار انجام می‌شود.

 افراد کپسول را قورت می‌دهند. کپسول باز می‌شود و کار تشخیص را انجام می‌دهد. اسفنج طناب‌دار بهتر و زودتر از اندوسکوپی در تشخیص سرطان مری عمل می‌کند و دردسرهای آن را هم ندارد.

چین؛ صدور حکم اعدام تعلیقی برای نویسنده استرالیایی

سرانجام پس از ۵ سال بازداشت، دادگاهی در چین حکم یانگ هنگ‌جون، نویسنده استرالیایی - چینی را صادر کرد. او متهم به جاسوسی بود. یانگ هوادار دموکراسی است.

دادگاه این نویسنده متولد چین با تابعیت استرالیا را به اعدام تعلیقی محکوم کرده است. حکمی که وزیر خارجه استرالیا را شوکه کرده است. او گفته استرالیا تمام و کمال از شهروند خود حمایت خواهد کرد.

حکم اعدام تعلیقی در واقع تا دو سال به محکوم مهلت می‌دهد و سپس می‌تواند به ۲۵ سال حبس و یا ابد تغییر کند. این اتفاق وابسته به خوش‌رفتاری محکوم در این دو سال است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها