|

​دور دنیا در یک دقیقه

تعلیق حراجی گرنزی/ عینک ری بَن ماندلا میراث آفریقا است

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

تعلیق حراجی گرنزی/ عینک ری بَن ماندلا میراث آفریقا است
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

از مالزی شروع می‌کنیم؛ پادشاه جدید بر تخت نشسته است. سپس سری به آبهای اقیانوسی در کالیفرنیا می‌زنیم و نوزاد کوسه سفید را می‌بینیم. در آخر چالش‌های کابینه ژاپن را بررسی می‌کنیم.

 

مالزی؛ پادشاه جدید بر تخت می‌نشیند

سلطان ابراهیم اسکندر پادشاهی برخاسته از ایالت جوهور امروز بر تخت پادشاهی مالزی می‌نشیند. او هفدهمین پادشاه مالزی است و از مجموعه‌داران اتومبیل‌های لوکس به شمار می‌رود.

نکته جالب در امور سلطنتی مالزی این است که پادشاه جدید پس از مرگ پادشاه پیشین بر تخت نمی‌نشیند. عمر پادشاهی در مالزی ۵ ساله است. پادشاه پس از ۵ سال تخت را تحویل می‌دهد و می‌رود.

از ۱۳ ایالت در مالزی، سلاطین ۹ ایالت که قومیت مالایی دارند، تعیین کننده پادشاه هستند. پادشاه در مالزی نقشی تشریفاتی دارد و بیش از هر چیز حافظ اسلام در این کشور است.

 

فرانسه؛ یک گام دیگر تا ورود سقط جنین به قانون اساسی

رئیس‌جمهور فرانسه ماکرون به زنان قول داده بود قانونی بودن سقط جنین به یکی از اصول تضمینی فرانسه تبدیل و وارد قانون اساسی شود. سقط جنین از سال ۱۹۷۴ در فرانسه قانونی و حق زنان است.

حالا مجلس سفلای فرانسه برای احقاق این حق گام اول را برداشته و با اکثریت آراء آن را تصویب کرده است. البته این پایان کار نیست.

این طرح برای تصویب نهایی باید به سنا برود؛ جایی که دست بالا با ملی‌گراها و دست‌راستی‌های فرانسه است. آنها میانه خوبی با حق سقط جنین ندارند. سقط جنین وارد قانون اساسی فرانسه می‌شود؟

 

آفریقای جنوبی؛ مخالفت با حراج ری‌بن ماندلا!

سازمان حفاظت از میراث فرهنگی آفریقای جنوبی با حمایت دولت این کشور حراج برخی اموال متعلق به ماندلا را متوقف کرده است. آنها منتظر حکم توقف همیشگی فروش این اموال هستند.

عینک ری‌بن و چندین هدیه که ماندلا از روسای جمهور ایالات متحده دریافت کرده بود، قرار بود در روز ۲۴ فوریه در حراجی گرنزی نیویورک به فروش برسد. 

سازمان حفاظت از میراث فرهنگی آفریقا می‌گوید این اموال جزیی از داشته‌های فرهنگی و میراث آفریقاست و باید در آفریقا بماند. دادگاه هنوز رای نهایی خود را در این زمینه صادر نکرده است.

 

آمریکا؛ این شما و این نوزاد کوسه سفید!

محققان و فیلم‌سازان در کالیفرنیا مشغول تصویربرداری از آب‌های اقیانوسی سانتاباربارا بوده اند که ناگهان با تود‌ه‌ای سفید رنگ و متحرک در این تصاویر برخورد می‌کنند.

این توده سفید رنگ که زیر تعدادی کوسه در حال شنا بوده، جنین تازه متولد شده کوسه سفید بوده است. جنین تازه متولد شده کوسه تا به حال در طبیعت دیده نشده است.

پهپادهای محققان آمریکایی به احتمال زیاد نخستین عکس از یک نوزاد کوسه سفید را در طبیعت ثبت کرده اند. آنها ابتدا فکر کرده اند یک کوسه با عارضه پوستی در حال شناست، اما این نوزاد هنوز به کیسه جنینی خود متصل بوده است.

 

ژاپن: دردسرهای نخست‌وزیر سابق برای کابینه

اظهارات نامناسب، اشتباه و تحقیرآمیز آقای تارو آسو علیه خانم یوکو کامیکاوا وزیر خارجه ژاپن چالشی برای حزب حاکم لیبرال دموکرات ایجاد کرده است. او معاون این حزب است.

آقای آسو ۸۳ ساله است و چند بار خانم کامیکاوا وزیر خارجه را با نام کامیمورا خطاب کرده است. او گفته کامیکاوا به قدر کافی زیبا نیست، اما دیپلمات خوبی است! آسو در ضمن از لفظ اوباسان (‌پیرزن) برای توصیف کامیکاوا استفاده کرده است.

این اظهارات باعث شده آقای آسو به نگاه جنسیتی متهم شود و زیر فشار انتقادی دیگر احزاب و سیاستمداران‌ ژاپن قرار بگیرد. آنها معتقدند آسو مرتکب توهین‌‌های جنسیتی شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها