|

دور دنیا در یک دقیقه

تخریب نماد اتحاد دو کره در پیونگ‌یانگ/ کره شمالی و خط و نشان برای همسایه جنوبی

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

تخریب نماد اتحاد دو کره در پیونگ‌یانگ/ کره شمالی و خط و نشان برای همسایه جنوبی
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

 از اروپا شروع می‌کنیم که برای انتخابات ژوئن اتحادیه آماده می‌شود. کارشناسان هشدار می‌دهد راست‌های افراطی در کمین هستند. سپس به تجمع روزنامه‌نگاران می‌رویم که از لس‌آنجلس تایمز اخراج شده اند. در آخر سری به کره شمالی می‌زنی و از طاق اتحاد مجدد خبر می‌گیریم.

 

اتحادیه اروپا؛ ضد اروپایی‌ها در کمین فتح اروپا

نتایج نظرسنجی‌ها می‌گویند راست‌گرایان افراطی اروپا درصدد فتح اتحادیه هستند. در میان افراطی‌های اروپا، پیش‌بینی می‌شود راست‌های سه کشور فرانسه، لهستان و اتریش رقابت را در صدر تمام کنند.

این احزاب که به گروه‌های پوپولیست ضد اروپایی شهرت دارند، در پی این هستند ساختار اتحادیه اروپا را در زمینه‌های مختلف تغییر دهند و قوانین دیگری خاصه در مسئله تغییرات آب و هوایی حاکم کنند.

کارشناسان مسائل سیاسی و تحلیلگران درباره انتخابات ژوئن هشدار می‌دهند و پیش‌بینی می‌کنند اتحادیه اروپای پس از فتح حتما با نظریات نگران‌کننده‌ای در زمینه حمایت از اوکراین، مسائل محیط زیستی و مهاجرت مواجه خواهد شد.

 

لس‌آنجس تایمز؛ اخراج روزنامه‌نگاران و کوچک‌ کردن تحریریه 

بیش از ۲۰ درصد و یا به عبارت دقیق‌تر ۱۱۵ نفر از روزنامه‌نگاران روزنامه لس‌آنجلس تایمز آمریکا کار خود را از دست داده و از این مجموعه اخراج شده اند.

برآوردها نشان می‌دهد اغلب آنهایی که نامشان در لیست اخراجی‌ها آمده، لاتین‌تبار، آسیایی‌تبار و یا از جامعه رنگین‌پوستان هستند. این اتفاق باعث بروز اعتراضات روزنامه‌نگاران جوان و تجمع آنها مقابل ساختمان شهرداری شده است.

روزنامه لس‌آنجلس تایمز روزنامه‌‌ای با قدمت ۱۴۲ ساله و یکی از پرمخاطب‌ترین و پرتیراژترین روزنامه‌های چاپی آمریکاست. آنها به تازگی دبیر اجرایی و مدیر خود را هم تعدیل کرده اند. مسئولان این روزنامه می‌گویند با هدف نجات نشریه این کار را کرده اند.

 

انرژی هسته‌ای؛ رکوردشکنی راکتورها تا سال ۲۰۲۵ 

کارشناسان حوزه انرژی هسته‌ای پیش‌بینی می‌کنند تا سال ۲۰۲۵ تولیدات و فعالیت راکتورهای اتمی رکورد جهانی را بشکند. به نظر می‌رسد جهان از قله سوخت‌های فسیلی گذر کرده است. 

کارشناسان ضمن هشدار درباره عدم تناسب در توسعه انرژی می‌گویند بسیاری از کشورها تا سال ۲۰۲۵ رآکتورهای جدیدی به خدمت می‌گیرند و از اقتصاد مبتنی بر سوخت فسیلی به سمت کم‌کربن میل می‌کنند.

تولید برق یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که کشورها را به سمت انرژی هسته‌ای و البته سوخت پاک سوق می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود چین، هند و کره و اروپا سرآمد رکوردشکنی‌های هسته‌ای شوند.

 

کره شمالی؛ تخریب نشان اتحاد و انسجام دو کره

تصاویر هوایی نشان می‌دهند اثری از «طاق اتحاد مجدد» دو کره در شهر پیونگ‌یانگ وجود ندارد. این طاق به مناسبت همبستگی دو همسایه شمالی و جنوبی در سال ۲۰۰۰ ساخته شده بود.

چالش‌های اخیر دو همسایه و اظهار نظر رهبر کره شمالی درباره این که کره جنوبی دشمن شماره یک است و صلح با آنها دیرپا نخواهد بود، در نابودی این طاق بی‌تاثیر نیست.

این طاق بتنی ۳۰ متری، نمایی از دو زنی بود که از شمال و جنوب دستانشان را به هم می‌رسانند و کره متحد و یکپارچه را می‌سازند و به هم قول همکاری و صلح و خوداتکایی می‌دهند.

 

دیوان عالی؛ بدرفتاری اروپا با کودکان پناهجو و توبیخ

دادگاه‌های عالی سه کشور یونان، اسپانیا و مجارستان مسئولان و سیاستمداران این سه کشور را بابت بی‌توجهی به حقوق کودکان پناهجو توبیخ کرده است.

دادگاه‌های عالی این سه کشور معتقدند کودکان پناهجو در اسپانیا، یونان و مجارستان ماه‌ها از سرپناه دور بوده و یا برخی از آنها تبعید شده و از حقوق خود محروم مانده اند.

در اسپانیا دادگاه عالی این کشور اخراج حدود ۱۰۰ جوان مراکشی را در سال ۲۰۲۱ غیر قانونی دانسته است. آنها به صورت دسته‌جمعی وارد اسپانیا شده و قوانین مهاجرتی را نقض کرده بودند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها