|

دور دنیا در یک دقیقه

عراق، پروژه بازسازی و فساد؛ بوی پول به کارمندان سازمان ملل هم رسیده است

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

عراق، پروژه بازسازی و فساد؛ بوی پول به کارمندان سازمان ملل هم رسیده است
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

 ابتدا به بلژیک می‌رویم که قرار است از یوتیوب و تیک‌تاک برای تلویزیون‌های داخلی پول بگیرد. سپس راهی اسکاتلندی می‌شویم که موفق شده اند پارچه قرن ۱۶ را بازسازی کنند. در آخر سری به ناسا می‌زنیم و گرد و غبار بونو را بررسی می‌کنیم.

 

بلژیک؛ درآمد یوتیوب باید با تولیدکنندگان تقسیم شود

دولت بلژیک قصد دارد از یوتیوب و تیک‌تاک برای تلویزیون‌های محلی این کشور سهم درآمد بگیرد. به زودی این قانون به رای گذاشته می‌شود.

به این ترتیب یوتیوب و تیک‌تاک که با پخش فیلم‌های گربه‌های بامزه، طرز تهیه مرغ سرخ‌شده و دیگر سرگرمی‌ها تبلیغ می‌گیرند و درآمد کسب می‌کنند، باید سهمی به تلویزیون‌های محلی بپردازند.

دولت بلژیک برای نخستین‌بار در جهان پلتفر‌م‌های ویدئویی را مجبور می‌کند درآمد خود را با رسانه محلی شریک شوند. این قانون هنوز رای نیاورده، و البته باعث نگرانی پلتفرم‌ها هم شده است.

 

استرالیا؛ لطوف اخراج نشده است

سرانجام شبکه پخش و تهیه برنامه ABC استرالیا به ادعای آنتوانت لطوف واکنش نشان داد و آن را رد کرد. آنها می‌گویند قرارداد لطوف تمام شده و او اخراج نشده است. 

چندی پیش خبر رسید مجری یکی از برنامه‌های رادیویی چند لحظه پیش از اجرا از اخراج خود خبردار شده است. وکیل این مجری به کمیسیون کار شکایت کرد. 

گفته شد نوشته‌های لطوف در حمایت از حماس و فلسطین در فضای مجازی باعث اخراج او شده است. بعدتر او حتی ادعا کرد تبار لبنانی‌اش هم در اخراجش از ABC بی‌تاثیر نبوده است.

 

اسکاتلند؛ بازسازی پیچازی‌ اسکاتلندی قرن ۱۶

کارشناسان پارچه و رنگ موفق شدند پارچه پیچازی قرن ۱۶ را با همان رنگ و جنس بازسازی و به بازار عرضه کنند. پارچه‌های پیچازی چهارخانه یکی از نمادهای اسکاتلند است. 

این تکه پارچه که پیش قدیمی‌ترین قطعه پیچازی به جا مانده از قرن ۱۶ است، حدود ۴۰ سال پیش در یکی از مدفن‌های زغال‌سنگ اسکاتلند پیدا شده است. 

تجزیه و تحلیل رنگ این تکه پارچه قدیمی یکی از مهم‌ترین مراحل بازسازی آن بوده است. رنگ‌های این پارچه از مواد طبیعی بوده است. پارچه قدیمی و جدید در نمایشگاه عرضه می‌شود.

 

عراق؛ بازسازی، پروژه میلیارد دلاری و فساد

تحقیقات گاردین فاش می‌کند کارمندان سازمان ملل هم در عراق در پی کسب درآمد عجیب و غریب از پروژه بازسازی این کشور در دوران پس از جنگ هستند. 

ارزش این پروژه یک و نیم میلیارد دلار است. در واقع از زمان حمله ایالات متحده به عراق در سال ۲۰۰۳ تا کنون، مبالغ بسیار زیادی با هدف بازسازی عراق به این کشور کمک شده است.

اما هرگز این مبالغ صرف بازسازی و توسعه زیرساخت‌های عراق نشده است. فساد داخلی یک طرف، اما میل به رشوه‌گیری برخی کارمندان سازمان ملل که در این پروژه فعال هستند هم طرف دیگر ماجراست!

 

آمریکا؛ رونمایی ناسا از غبار سیارک بنو

سرانجام مرکز فضایی ایالات متحده به کنجکاوی‌ها پایان داد و در کپسول را باز کرد. این قوطی حاوی گرد و غبار سیارکی۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ساله است. سیارکی موسوم به بنو.

این کپسول خاص چهار ماه پیش و در ماموریت فضایی اُسیریس رکس در صحرای یوتا به زمین رسید. نمونه‌های بنو در سال ۲۰۲۰ جمع‌آوری شده است. پیشتر در قوطی‌های دیگر باز شده و مورد بررسی قرار گرفته بود.

پژوهشگران علوم فضایی پیش‌بینی می‌کنند در سال‌ ۲۳۰۰ با احتمال یک در ۱۷۵۰، بنو به زمین برخورد کند. بررسی این گرد و غبار ۹ انسی در شرایط امن و با ابزارهای فولادی ضد زنگ و غیر مغناطیسی انجام می‌گیرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها