|

دور دنیا در یک دقیقه

تغییر سبک زندگی در حیوانات/ چرا بزهای کوهی ساعت ۹ شب نمی‌خوابند؟

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

 تغییر سبک زندگی در حیوانات/ چرا بزهای کوهی ساعت ۹ شب نمی‌خوابند؟
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ابتدا سری به چین می‌زنیم که همچنان روند کاهشی جمعیت را طی می‌کند. سپس در دانشگاه ساساری ایتالیا علت شب‌زی شدن بزهای کوهی را بررسی می‌کنیم و در آخر علت تغییر برنامه کاری را در دومینیکن جویا می‌شویم.

 

چین؛ کاهش جمعیت شتاب می‌گیرد!

برای دومین سال پیاپی کاهش نرخ زاد و ولد در چین ادامه دارد. نمودارها و داده‌ها نشان می‌دهد جمعیت این کشور در پایان سال ۲۰۲۳، سه میلیون نفر کمتر شده است.

در پایان سال ۲۰۲۲ تنها ۸۵۰ هزار نفر از جمعیت چین کاسته شده بود. واقعه سال ۲۰۲۲ نخستین روند کاهشی جمعیت چین پس از مرگ و میر دوران مائو بود. 

کاهش نرخ زاد و ولد و کاهش نیروی کار و به دنبال آن کاهش جمعیت مالیات‌دهنده و افزایش جمعیت سالمند نگرانی‌های بزرگی برای مقامات چینی به وجود آورده است. مقاماتی که مدت‌هاست سیاست تک‌فرزندی را لغو کرده، اما به نتیجه دلخواه نرسیده اند.

 

سوئیس؛ فنجان سلسله مینگ در جیب دو دزد بریتانیایی!

مقامات سوئیسی می‌گویند دادگاه حکم دو برادر بریتانیایی سارق را صادر کرده است. آنها یک گلدان و یک فنجان متعلق به دوره سلسله مینگ را از موزه ربوده بودند.

دزدی در سال ۲۰۱۹ اتفاق افتاده است. این دو برادر با ماسک روی صورت و پوشیدن دستکش و شکستن شیشه یکی از محفظه‌‌های موزه این میراث باستانی را به سرقت برده اند. 

ارزش گلدان و فنجان ربوده شده به ۳ میلیون پوند می‌رسد. دادگاه ژنو برای هر کدام از برادرها سه سال و شش ماه حبس در نظر گرفته است.

 

دومینیکن؛ فقط چهار روز کار در هفته!

مسئولان دومینیکن قرار است هفته کاری چهار روزه را در این کشور آزمایش کنند. آنها ساعت کار را از ۴۴ ساعت به ۳۶ ساعت کاهش می‌دهند.

نکته قابل توجه این که مبلغی از دستمزد کارکنان کم نخواهد شد و آنها همان مبلغ قبلی را دریافت خواهند کرد. این طرح برای نخستین بار در یک کشور کارائیبی ۶ ماه آزمایشی اجرا می‌شود.

روزهای کاری در دومینیکن و پس از این طرح از دوشنبه تا پنج‌شنبه خواهد بود. این طرح با هدف کمک به سلامت نیروی کار، پایداری محیط زیست و ارتقای بهره‌وری اجرا می‌شود.

 

ایتالیا؛ تغییرات آب و هوایی و زندگی شبانه بزهای کوهی!

تحقیقات جدید دانشگاه ساساری ایتالیا نشان می‌دهد تغییرات آب و هوایی و گرم‌تر شدن دمای کره زمین بر سبک زندگی حیوانات خاصه بزهای کوهی تاثیر گذاشته است. 

پیش از این بزهای کوهی روزها فعال بودند و شب‌ها استراحت می‌کردند و می‌خوابیدند. با گرم‌تر شدن زمین و افزایش دمای روز، حالا آنها تغییر عادت داده و شب‌زی شده اند.

فعالیت شبانه بلای جان بزهای کوهی شده است. فعالیت در شب این حیوانات را بیش از پیش در معرض شکارچیان قرار می‌دهد و آنها را طعمه گرگ‌ها می‌کند. 

 

بریتانیا؛ کودکان بزرگترین عامل کودک‌آزاری آنلاین هستند!

تحقیقات یک مرکز دیده‌بان اینترنت در بریتانیا نشان می‌دهد کودکان بیش از هر اتفاقی قربانی فعالیت‌های خود در فضای مجازی هستند. 

به عبارت دیگر ۹۰ درصد سوء استفاده جنسی از کودکان محصول تصاویری است که کودکان از خودشان تهیه می‌کنند و انتشار می‌دهند. 

دیده‌بان اینترنت در بریتانیا سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار صفحه در فضای مجازی کشف کرده است که با تصاویری که کودکان زیر ۱۰ سال از خودشان تولید کرده اند، به وجود آمده است. این عدد به نسبت سال ۲۰۲۱، ۶۰ درصد افزایش داشته است!

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها