|

دور دنیا در یک دقیقه

تبعات همه‌گیری کرونا ادامه دارد/ دو برابر شدن ثروت ثروتمندان و فقیرتر شدن فقرا

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

تبعات همه‌گیری کرونا ادامه دارد/ دو برابر شدن ثروت ثروتمندان و فقیرتر شدن فقرا
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

 

سری به دفتر آکسفام می‌زنیم و گزارشی از فاصله میان فقیر و غنی در جهان می‌خوانیم. سپس به اعتصاب سه روزه پزشکان تازه‌کار ولزی می‌پردازیم و در آخر راه‌کار بریتانیایی‌ها را برای اخراج راسوهای آمریکایی بررسی می‌کنیم.

 

اثر همه‌گیری؛ دو برابر شدن پول ۵ مرد ثروتمند جهان

خیریه بین‌المللی آکسفام هشدار می‌دهد طی یک دهه آینده فاصله میان فقیر و غنی در سراسر جهان بیشتر می‌شود و در این مدت نخستین تریلیاردر جهان هم خود را معرفی خواهد کرد.

در گزارش آکسفام می‌خوانیم از سال ۲۰۲۰ تا کنون پول ۵ مرد ثروتمند جهان بیش از دو برابر افزایش یافته است و در مجموع به ۸۶۹ میلیارد دلار رسیده است! این در حالی است که فقرا فقیرتر شده اند. 

آکسفام تخمین می‌زند از سال ۲۰۲۰ تا امروز ۶۰ درصد جمعیت جهان معادل ۵ میلیارد نفر پول از دست داده و فقیرتر از قبل شده اند. پاندمی کرونا نقش پررنگی در این وضعیت بازی کرده است.

 

کره شمالی؛ شلیک موشک مافوق صوت سوخت جامد؟

کره شمالی ادعا می‌کند در آخرین آزمایش موشکی خود، موشک مافوق صوت با سوخت جامد شلیک کرده است!

این ادعا هنوز تایید نشده است. در صورت تایید کره شمالی نخستین موشک بالستیک میان‌برد مافوق صوت را آزمایش کرده است.

کره شمالی نه تنها ادعا می‌کند چنین موشکی را آزمایش کرده که مدعی است آزمایش موشکی موفقیت‌آمیز بوده است! کره جنوبی شلیک موشک همسایه شمالی را تایید کرده، اما جزییات و مشخصات آن را نه هنوز.

 

ولز؛ اعتصاب سه روزه پزشکان تازه‌کار

موضوع دستمزد‌ها به پزشکان و بخش درمان ولز هم رسیده است. پزشکان تازه‌کار سازمان بهداشت ولز تصمیم گرفته اند به مدت سه روز دست از کار بکشند.

پزشکان تازه‌کار ولزی از امروز اعتصاب خود را آغاز می‌کنند و تا پنجشنبه ادامه می‌دهند. آنها می‌گویند دستمزدها بسیار پایین است و متناسب با تورم و هزینه‌ها پرداخت نمی‌شود.

اعتصاب سه روزه این پزشکان خدمات درمانی بیش از ۱۱۰ هزار بیمار را لغو و یا متاثر می‌کند. کنفدراسیون سازمان بهداشت پیش‌بینی می‌کند مراکز درمانی یکی از پرفشارترین هفته‌های سال را پیش رو داشته باشند.

 

کتاب آتش‌بس؛ این شخص نباید رئیس‌جمهور شود!

تا چند روز دیگر کتاب «آتش‌بس» به بازار می‌آید که درباره آینده حزب دموکرات است و نویسنده بخشی از آن را به معاون اول بایدن، کامالا هریس اختصاص داده است.

آتش‌بس به اظهار نظر کارمندان کاخ سفید درباره کامالا هریس می‌پردازد؛ کسی که در میان دموکرات‌ها و در انتخابات ۲۰۲۰ رقیب بایدن بود، کناره‌گیری کرد و سرانجام معاون اول شد.

منتقدان هریس معتقدند خب انتخاب او به عنوان نخستین معاون اول زن و سیاه‌پوست خیلی هم عالی، اما باید بپرسیم چه کاری بلد هستی خانم معاون اول و به این نتیجه می‌رسند او نباید رئیس‌جمهور شود!

 

بریتانیا؛ تله هوشمند و اخراج راسوهای آمریکایی

یکی از دغدغه‌های بریتانیایی‌ها اخراج راسو یا مینک‌های آمریکایی است. این گونه شکارچی و غیر بومی باعث کاهش جمعیت آبزیان و همچنین پرندگان در بریتانیا شده است.

کارشناسان با استفاده از تله هوشمند در بخش شرقی بریتانیا دستاوردهایی برای کاهش جمعیت راسوهای آمریکایی داشته و به اخراج کامل آنها امیدوار شده اند.

تله‌های هوشمند با استفاده از رایحه غدد مقعدی راسوها کار می‌کند و آنها را گیر می‌اندازد. به این ترتیب کارشناسان امیدوارند راسوهای آمریکایی را از سراسر بریتانیا اخراج کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها