|

دور دنیا در یک دقیقه

آلاباما و صدور عجیب‌ترین حکم مرگ؛ نخستین اعدام با گاز نیتروژن اجرا می‌شود؟

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

آلاباما و صدور عجیب‌ترین حکم مرگ؛ نخستین اعدام با گاز نیتروژن اجرا می‌شود؟
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ابتدا به ایالات آلاباما در آمریکا می‌رویم که قرار است حکم با گاز نیتروژن را اجرا کند! سپس راهی دامداری زاکربرگ در هاوایی می‌‌شویم و در آخر خبر شورش پایتخت پاپوا گینه نو را می‌خوانیم.

 

آلاباما؛ نخستین اعدام با گاز نیتروژن اجرا می‌شود؟

قاضی فدرال در آلاباما دستور داده است برای نخستین‌بار حکم مرگ یک زندانی در اواخر ژانویه و با استنشاق گاز نیتروژن اجرا شود. این حکم خلاف پروتکل‌های سازمان ملل و مصداق شکنجه است.

ماسک متصل به کپسول نیتروژن به صورت زندانی وصل و ارتباط با اکسیژن‌ قطع می‌شود. این اقدام ممکن است فرد را در وضعیت مرگ مغزی قرار دهد و نکشد! وکیل اعدامی به این حکم اعتراض کرده است.

قاضی در حکمش تاکید کرده است تضمینی نیست اعدامی درد نکشد. شرکت‌های دارویی، داروهای تزریقی منجر به مرگ را به ایالت‌های دارای مجازات اعدام نمی‌فروشند.

 

بریتانیا؛ افزایش محسوس مرگ و میر زنان باردار

مطالعات جدیدی در بریتانیا نشان می‌دهد تعداد زنانی که در دوران بارداری جان خود را از دست می‌دهند، به شکل معناداری افزایش یافته است. این اتفاق در ۲۰ سال اخیر به بالاترین حد خود رسیده است.

کارشناسان می‌گویند حتی در دوران کرونا مرگ زنان باردار تا این حد نبوده است. نرخ مرگ زنان باردار از ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲، در هر ۱۰۰ هزار بارداری ۱۳/۴۱ درصد افزایش یافته است. 

در مطالعه‌ای دیگر معلوم شده زنانی که در دوران بارداری افسردگی داشته اند، دو برابر بیشتر از دیگران در معرض مرگ بوده اند. افسردگی یکی از مهمترین عوارض بارداری است.

 

استرالیا؛ باغ تاسمانی زشت‌ترین باغ جهان است

خانم کاتلین ماری تی‌شرت متعلق به برنده مسابقه زشت‌ترین چمن جهان را پوشید و راز باغ «زشت» خود را فاش کرد. او و باغ تاسمانی با افرادی از آلمان،‌ فرانسه و … رقابت کرده اند.

ماری می‌گوید آب نداریم، آب باران را درون تانکر جمع می‌کنیم. از حضور باندیکوت‌ها هم که چاله می‌کنند استقبال می‌کنم. آنها من را از شر چمن‌زنی خلاص می‌کنند.

چمن‌های خشک، کچل و زرد، زمین پر از چاله باغ تاسمانی نتیجه آفتاب گرم استرالیا، کم‌آبی و البته فعالیت باندیکوت‌ها، اکیدنه و چند مرغ و خروس است.

 

پرورش گوساله؛ ماجراجویی جدید زاکربرگ!

مدیرعامل میلیاردر متا ( فیس بوک و اینستاگرام) سرگرمی جدی و جدیدی را برای خود در اقامتگاه مجلل خود در هاوایی تدارک دیده است؛ پرورش گوساله و تولید بهترین استیک!

زاکربرگ می‌خواهد بهترین گوشت‌ها را در کلاس جهانی تهیه کند. او این روزها دامپروری می‌کند و به گوساله‌هایش آب جو و فندق خامه‌ای می‌دهد. 

ماجراجویی جدید زاکربرگ انتقاد و تمسخر فعالان محیط زیست را در پی داشته است. دامپروری برابر است با مصرف زیاد آب و تولید گازهای گلخانه‌ای و تغییرات اقلیمی.

 

پاپوا گینه نو؛ اعتصاب پلیس و شورش در جزیره مورسبی

اهالی جزیره مورسبی پایتخت پاپوا گینه نو ناگهان شورش کرده اند. نخست‌وزیر برای آرام کردن اوضاع حتی از پلیس‌هایی که اعتصاب کرده اند، خواسته به کار خود بازگردند!

برخی از اهالی مورسبی پس از آن که متوجه شدند ماموران پلیس در اعتراض به کمبود دستمزد اعتصاب کرده اند، به مغازه‌ها هجوم برده و فروشگاه‌ها را غارت کرده اند. 

این ناآرامی‌ها تا به حال جان ۹ نفر را گرفته است. مقامات از شهروندان خواسته اند در خانه بمانند و بیرون نروند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها