|

دور دنیا در یک دقیقه

کلیسای ارتدوکس و جنگ اوکراین؛ اخراج کشیشی که برای پیروزی روسیه دعا نکرد

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

کلیسای ارتدوکس و جنگ اوکراین؛ اخراج کشیشی که برای پیروزی روسیه دعا نکرد
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

به گرجستان می‌رویم و از اعتراض هواداران روسیه و استالین خبر می‌گیریم. سپس در دانمارک مراسم تاج‌گذاری فردریک دهم را پی می‌گیریم. در آخر هم به پاکستان می‌رویم که برای انتخابات آماده می‌شود.

 

گرجستان؛ توهین به نماد استالین و اعتراض هواداران

بیش از ۳ هزار شهروند گرجی هوادار روسیه به خیابان آمده و خواستار تنبیه کسی که شده اند که به نماد استالین بی‌احترامی کرده است.

یک زن روی نماد استالین که به تازگی در یکی از کلیساهای تفلیس نصب شده است،‌ رنگ پاشیده است. این اقدام خشم هواداران دیکتاتور دوران اتحاد جماهیر شوروی را برانگیخته است.

این هواداران خشمگین حتی برای یورش به خانه زنی که این کار را کرده، چند بار تلاش کرده اند که با برخورد پلیس مواجه شده اند. 

 

ژاپن؛ بوئینگ نیپون ایرویز هم تَرَک خورد!

از ژاپن خبر می‌رسد کابین خلبان یکی از هواپیمای بوئینگ نیپون ایرویز این کشور هم حین پرواز ترک خورده است. این هواپیما از مدل ۸۰۰- ۷۳۷ است. 

نه تنها این هواپیما سفر را نیمه‌کاره رها کرده و به فرودگاه بازگشته که مسئولان خطوط هوایی نیپون ایرویز دستور داده اند پرواز همه این مدل هواپیماها در فرودگاه ساپورو نیو چیتوز متوقف شود.

هفته گذشته هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس ۹ در خطوط هوایی کانادا و آمریکا دچار سانحه و زمین‌گیر شدند؛ قطعات بدنه این هواپیماها حین پرواز جدا شده بودند.

 

دانمارک؛ تاجگذاری فردریک X و اخم نسل Z

امروز نخست‌وزیر دانمارک، خانم مته فردریکسن به بالکن کاخ کریستین‌برگ کپنهاگ می‌رود و پادشاهی فردریک دهم  یا همان ایکس را اعلام می‌کند.

این اتفاق در حضور هواداران سلطنت در دانمارک رخ می‌دهد، اما خب این میان مخالفان هم قرار است کارهایی بکنند؛ همان که مخالفان خانواده سلطنتی در بریتانیا انجام دادند.

مخالفان پادشاهی در دانمارک یا همان جمهوریخواهان اغلب از نسل Z هستند. آنها قرار است با دست‌نوشته‌ها و بنرهایی که به خیابان‌های پایتخت می‌آویزند، مخالفت خود را با ادامه نظام سلطنتی نشان دهند.

 

روسیه؛ اخراج کشیشی که برای پیروزی روسیه دعا نکرد

دادگاه کلیسای ارتدوکس روسیه می‌گوید کشیش الکسی اومینسکی قوانین را زیر پا گذاشته و به سوگند خود وفادار نبوده است و باید اخراج شود.

کشیش اومینسکی از دعا برای پیروزی ارتش روسیه بر اوکراین در جنگ علیه این کشور امتناع کرده است. او حتی عبارت روسیه مقدس را هم به کار نبرده است.

کلیسای ارتدوکس حامی سرسخت پوتین است و از « عملیات نظامی ویژه» روسیه علیه اوکراین پشتیبانی می‌کند.

 

پاکستان؛ حذف نماد انتخاباتی عمران خان از برگه رای

با حکم دادگاه عالی پاکستان نماد انتخاباتی حزب عمران خان از برگه‌های رای شهروندان حذف خواهد شد. این اتفاق شکستی دیگر برای حزب تحریک انصاف است. پاکستان برای انتخابات هشتم فوریه آماده می‌شود.

نماد انتخاباتی حزب تحریک انصاف، چوب کریکت است. عمران خان نخست‌وزیر سابق و معزول پاکستان پیش از این بازیکن کریکت بوده و بخشی از محبوبیت خود را مدیون کریکت است.

نمادهای انتخاباتی مثل چوب کریکت به افراد کم‌سواد که با نام اصلی احزاب آشنا نیستند، در رای‌گیری کمک می‌کند. تحریک انصاف معتقد است حذف این نماد به نحوی دستکاری در نتیجه انتخابات است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها