|

دور دنیا در یک دقیقه

افغانستان طالبان/ شلاق و تعهد در انتظار دختران بدحجاب و پدرها

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

افغانستان طالبان/ شلاق و تعهد در انتظار دختران بدحجاب و پدرها
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

در بریتانیا گزارشی نگران کننده از جرائم جنسی کودکان علیه کودکان می‌‌خوانیم. سپس در آمریکا از طراحی تست DNA برای تشخیص سرطان خبر می‌گیریم و در آخر پای صحبت دختران شلاق‌خورده در افغانستان طالبان می‌‌نشینیم.

 

بریتانیا؛ کودکان علیه کودکان

داده‌هایی که پلیس بریتانیا جمع‌آوری کرده است، نشان می‌دهد در حال حاضر کودکان بزرگترین عامل سوء استفاده جنسی علیه همتایان خود هستند!

پلیس می‌گوید ۵۲ درصد از جرایم جنسی ثبت شده در ولز و بریتانیا با عاملیت کودکان رخ داده است. در این گزارش تاکید شده پسران در گوشی‌های خود به تصاویر خشونت‌بار جنسی دسترسی دارند و این عامل مهمی در ارتکاب جرم است.

اغلب این اتفاقات در سنین زیر ۱۷ سال رخ می‌دهد. در استنادات پلیس حتی به تلاش یک کودک ۴ ساله برای ذخیره کردن تصاویر پورن اشاره شده است.

 

تست DNA و تشخیص سرطان در مراحل اولیه

محققان آمریکایی تست DNA ساده‌ای طراحی کرده اند که می‌تواند ۱۸ سرطان را در مراحل اولیه را شناسایی کند.

سرطان در حال حاضر در سراسر جهان یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ و میر به شمار می‌آید. از هر شش مورد مرگ، یک مرگ در اثر سرطان اتفاق می‌افتد.

تشخیص زودهنگام سرطان در افراد به نجات زندگی و طول عمر آنها منجر می‌شود. تست DNA جدید آمریکایی‌ها با جستجوی پروتئین‌های خاص در پلاسمای خون می‌تواند کمک بزرگی به این ماجرا باشد.

 

رسوایی‌ خون‌های آلوده؛ خانواده قربانیان عدالت می‌خواهند

تعدادی از بازماندگان و خانواده‌های قربانیان خون‌های آلوده در بریتانیا از وزرا و مراجع قضایی این کشور می‌خواهند به دادخواهی آنها توجه کنند. 

بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۹ حدود ۲ هزار و ۹۰۰ شهروند بریتانیایی جان خود را در اثر ابتلا به هپاتیت C و ایدز از دست داده اند. آنها قربانیان خون‌های آلوده فاکتور ۸ وارداتی از آمریکا بوده اند.

خانواده قربانیان معتقدند مراجع قضایی به قدر کافی به دادخواهی آنها پاسخ نداده و همچنین بسیاری از این خانواده‌ها غرامتی دریافت نکرده اند.

 

استرالیا؛ درخت‌ها را قطع نکنید، مسیر را تغییر دهید

اعتراض مخالفان قطع درختان باعث شده در نهایت دولت پیشنهادی را برای این که نه سیخ بسوزد و نه کباب به شورای شهر ملبورن ارائه دهد؛ مسیر جدید را جایگزین مسیر هم‌سطح کنید.

سالهاست شورای شهر ملبورن برای ساخت مسیر دوچرخه‌سواری در یکی از مناطق ملبورن تلاش می‌کند. اما تحقق این هدف یعنی قطع بیش از ۲۵۰ اصله درخت بالغ.

ساکنان شهر مخالف قطع درختان هستند. آنها می‌‌گویند شورا باید راه حل دیگری برای ساخت مسیر دوچرخه‌سواری پیدا کند. دولت تغییر مسیر را پیشنهاد داده است.

 

طالبان؛ شلاق در انتظار دختران بدحجاب و پدرها!

سرانجام دخترانی که در کابل پایتخت افغانستان بازداشت شده بودند، با پادرمیانی بزرگترها پس از دو روز آزاد شدند. آنها متهم به نقض قوانین حجاب بودند.

یکی از دخترها که ۱۶ ساله است می‌گوید حجاب ما کامل بود و حتی روبنده هم داشتیم، اما باز هم دستگیر شدیم و وقتی علت را جویا شدیم، به پاهایمان شلاق زدند. 

نه تنها این دختران تنبیه بدنی شده اند که پدرها هم بابت بد تربیت کردن آنها، کتک خورده و متعهد شده اند. دختران پس از تسلط طالبان از ادامه تحصیل منع شده اند. اما این دختران «بدحجاب» حتی اجازه ندارند در کلاس‌های خصوصی مثل کلاس زبان شرکت کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها