|

العالم فی 60 ثانیة

از افزایش قیمت سوخت تا بازگشت اخوان المسلمین

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین ،البیان، الشرق، خبرگزاری رسمی قطر، الشرق الأوسط والخلیج اونلاین.

از افزایش قیمت سوخت  تا بازگشت اخوان المسلمین
خبرنگار: ذلفا معیل

البیان: 

افزایش قیمت سوخت در امارات 

کمیته نظارت بر قیمت سوخت در امارات افزایش قیمت های جدید سوخت را در ماه اکتبر 2023 تصویب کرد.

 قیمت هر لیتر «بنزین 98» از 3.42 درهم به 3.44 درهم و قیمت بنزین 95 از 3.31 درهم به 3.33 درهم افزایش یافت. قیمت «بنزین 91» از 3.23 درهم به 3.26 درهم افزایش یافت و قیمت گازوئیل نیز از 3.40 درهم به 3.57 درهم افزایش یافت.

 

الشرق: 

برنامه عربستان برای جذب گردشگر خارجی

عربستان با توجه به هدفی که تا سال 2030 برای خود تعیین کرده قصد دارد سالانه 70 میلیون گردشگر خارجی را به خود جذب کند.

احمد خطیب، وزیر گردشگری عربستان گفت که این کشور هدف پیشین خود برای جذب سالانه 50 میلیون گردشگر را ارتقا داده است.

وی افزود: تعداد گردشگران در پایان سال جاری حدود 25 تا 30 میلیون نفر بود.

خطیب ادامه داد: با توجه به سرمایه گذاری هایی از جمله در زمینه گردشگاه ها و شرکت های هواپیمایی جدید که عربستان در حال انجام آن است، رسیدن به این هدف تا پایان دهه جاری بسیار واقع بینانه است.

عربستان  تا سال 2019 تا حد زیادی به روی گردشگران بسته بود (به استثنای حجاج و عمره گزاران).

 

الشرق الأوسط: 

بازگشت اخوان المسلمین به صحنه انتخابات مصر

اشاره یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مصر درباره احتمال بازگشت «اخوان المسلمین» به صحنه سیاسی در صورت انتخابش، بحث‌های بسیاری را در پی داشته است.

«احمد الطنطاوی» که از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری مصر است اخیرا در یک میتینگ انتخاباتی تأکید کرد که در صورتی که رأی بیاورد با «کنار گذاشتن هر گروه سیاسی از صحنه» مخالف است.

وی برای تأیید سخن خود به تجربه حزب ملی که پیش از 2011 در مصر حاکم بود اشاره کرد که برخی سران آن محاکمه شدند اما حزب از صحنه سیاسی کشور حذف نشد.

این در حالی است که شایعات بسیاری درباره حمایت برخی چهره‌های اصلی اخوان المسلمین از الطنطاوی مطرح شده و با انتقادات رقبا و شخصیت‌های حزبی و فعالان سیاسی مواجه شده است.

 

خبرگزاری رسمی قطر : 

امضای تجارت آزاد بین شورای همکاری خلیج فارس و پاکستان 

جاسم محمد البدیوی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس از امضای توافقنامه تجارت آزاد بین کشورهای شورای همکاری و پاکستان خبر داد.

البدیوی تاکید کرد که این توافق در چارچوب درک اهمیت تقویت روابط تجاری و همکاری های اقتصادی با کشورها و بلوک های بین المللی است.

البدیوی روز گذشته در مقر دبیرخانه شورای همکاری در ریاض این توافق را با گوهر اعجاز، وزیر بازرگانی پاکستان امضا کرد.

دبیرکل شورای همکاری خاطرنشان کرد که این توافق اقتصادی تاریخی، نقطه عطف مهمی در همکاری است و به رشد و شکوفایی به گونه ای که منافع مشترک دو طرف را تامین کند، کمک خواهد کرد.

وی همچنین بر اهمیت حیاتی همکاری نزدیک میان کشورها برای تقویت روابط اقتصادی تاکید کرد.

 

الخلیج اونلاین: 

دقطری‌ها چند دلار خرج سفرهای خارجی کردند؟ 

طبق آمار بانک مرکزی قطر هزینه ساکنان این کشور برای سفر خارجی در نیمه نخست سال جاری بیش از 21 درصد افزیش داشته است.

این آمار می گوید که ساکنان قطر در این مدت 25.7 میلیارد ریال معادل 7 میلیارد دلار برای سفر خارجی هزینه کردند. گفتنی است حجم درآمدهای قطر از گردشگری در نیمه نخست سال جاری با بیش از 32 درصد افزایش به 3.4 میلیارد دلار رسید. هدف قطر افزایش سهم بخش گردشگری در تولید ناخالص داخلی از 7 به 12 درصد و جذب سالانه 6 میلیون گردشگر تا پایان سال 2030 است. قطر پیش از این از میزبانی بیش از 1.4 میلیون گردشگر در دوره جام جهانی که 20 نوامبر تا 18 دسامبر سال گذشته برگزار شد، خبر داد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها