|

العالم فی 60 ثانیة

از جایگزینی دینار با دلار تا تفاهم‌نامه هوانوردی عربستان و عمان

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین ،خبرگزاری رسمی عراق، روسیا الیوم، الصباح،خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) والخلیج اونلاین .

از جایگزینی دینار با دلار تا  تفاهم‌نامه هوانوردی عربستان و عمان
خبرنگار: ذلفا معیل

خبرگزاری رسمی عراق: 

دینار جایگزین دلار 

علی العلاق، رئیس بانک مرکزی عراق اعلام کرد که عراق از سال آینده تمامی معاملات تجاری داخلی و سایر معاملات داخلی خود را به جای دلار با واحد پولی خود یعنی دینار انجام خواهد داد.

العلاق گفت: در سال آتی، معاملات تجاری داخلی و غیره به جز ارز مسافرتی به جای دلار به دینار عراق محدود خواهد شد.

چند روز پیش، یکی از مقامات ارشد وزارت خزانه داری امریکا به رویترز گفت: بانک مرکزی عراق باید برای جلوگیری از اعمال اقدامات تنبیهی جدید که بخش مالی را هدف قرار می دهد، به خطرات جاری ناشی از سوء استفاده از دلار در بانک های تجاری عراق رسیدگی کند.

 

روسیا الیوم: 

کشف بزرگترین گورستانی تاریخی در نوار غزه

باستان شناسان فلسطینی ده ها قبر تاریخی در گورستانی کشف کردند که حاوی دو تابوت ساخته شده از سرب است و قدمت آن به دوره امپراطوری روم بازمی گردد.

که قدمت این گورستان به حدود دو هزار سال پیش می رسد و به گفته باستان شناسان، بزرگترین گورستان تاریخی کشف شده در نوار غزه محسوب می شود.

ژوئیه گذشته نیز وزارت گردشگری و آثار باستانی غزه از کشف دومین تابوت ساخته شده از سرب خبر داد و افزود که این تابوت در حین کار تحقیقاتی و حفاری در داخل یک گورستان کشف شده در سال 2022 در شمال نوار غزه، که قدمت آن به دوران روم می رسد، کشف شد.

 

الخلیج اونلاین:

 تفاهم نامه هوانوردی عربستان و عمان

عربستان و عمان یادداشت تفاهمی برای تقویت همکاری در بخش های هوانوردی و لجستیکی امضا کردند.

هدف از این تفاهم نامه، ارتقای استانداردهای مشترک برای شناسایی فرصت ها و برنامه ریزی برای انعقاد قراردادهای مشترک، مرتبط با زنجیره تامین است که برای کاهش هزینه ها و مدت زمان عرضه صورت می گیرد.

این تفاهم نامه یک سابقه ای ویژه برای همکاری های آتی در سطح منطقه ایجاد می کند که در چارچوب ارتقای جایگاه فرودگاه‌های دو کشور در جهان پس از همه گیری کرونا است.

هدف از این تفاهم نامه، افزایش همکاری در زمینه ارزش افزوده داخلی برای طرفین در حوزه هواپیمایی کشوری، پروژه های لجستیکی و فعالیت های مرتبط با آنها است.

 

الصباح: 

کمک بانک جهانی به برنامه مدیریت آب در عراق

بانک جهانی 3 میلیون دلار برای حمایت از دولت عراق در حل مشکل آب، سد و تغییرات اقلیمی در این کشور اختصاص داد.

ریچارد عبدالنور، نماینده ویژه بانک جهانی در عراق در سخنرانی خود در کنفرانس «آب و منابع آبی» که در دانشگاه امریکایی عراق برگزار شد، گفت: بانک جهانی این مبلغ را برای کمک به دولت عراق و حمایت از آن در اجرای استراتژی آب در عراق و بهره گیری از سیستم های نوین آبیاری و امنیت سدها برای جلوگیری از تکرار آنچه در لیبی رخ داد، اختصاص داد.

وی افزود: بانک جهانی با تجارب و تخصص خود که در کشورهای دیگر کسب کرده در حل مشکل کمبود آب و پیامدهای زیست محیطی از عراق حمایت می کند.

 

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا): 

تاکید اسد بر بر پیروی از سیاست «رویکرد شرقی»

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در دیدار لی چیانگ، نخست وزیر چین، بر پیروی از سیاست «رویکرد شرقی» تاکید کرد.

اسد گفت که این رویکرد تضمین سیاسی و اقتصادی و یک اصل در سیاست سوریه است.

وی در این دیدار که در پکن، پایتخت چین انجام شد، خاطرنشان کرد که دوستی و اعتماد میان سوریه و چین مبتنی بر تاریخی همسان و اصولی ثابت است.

رئیس جمهور سوریه اظهار داشت که بیشتر کشورهای جهان منتظرند تا واحد پول چین یعنی یوآن، به ارز بین المللی تبدیل شود؛ به ویژه که سلاح غرب علیه کشورهای جهان دلار است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها