|

العالم فی 60 ثانیة

از کنفرانس زبان عربى وزبان شناسی تا اتصال ریلی عربستان به کویت

​در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین ،الامارات الیوم، روسیا الیوم، خبرگزاری رسمی قطر، خبرگزاری رسمی عربستان والخلیج اونلاین.

از کنفرانس زبان عربى وزبان شناسی  تا  اتصال ریلی عربستان  به کویت
خبرنگار: ذلفا معیل

البیان: 

برگزارى کنفرانس زبان عربى وزبان شناسی در امارات 

کنفرانس "زبان عربی و زبان شناسی کاربردی: فرصت ها و آرزوها" توسط  دانشگاه علوم انسانی محمد بن زاید در ابوظبی برگزار شد، در این کنفرانس گروهی از محققان و دانشگاهیان از سراسر جهان شرکت کردند.

این کنفرانس برای علاقه‌مندان به تحقیقات علمی و پیشرفت زبان عربی و کاربردهای آن در زمینه زبان‌شناسی کاربردی و زمینه‌های مدرن، افزایش حضور جهانی آن برگزار شد این امر علاوه بر فعال کردن نقش زبان عربی در جامعه به عنوان وسیله ارتباطی بین مردم و اثبات توانایی زبان عربی در همگامی با نیازها و روندهای اجتماعی است. مدیر دانشگاه علوم انسانی محمد بن زاید گفت: 40 محقق و متخصص زبان عربی از 22 کشور و 26 دانشگاه از سراسر جهان در این کنفرانس شرکت کردند

 

روسیا الیوم:

تهاتر درهم و جنیه

بانک مرکزی امارات و بانک مرکزی مصر، امروز پنجشنبه، توافقنامه ای برای تهاتر درهم و جنیه امضا کردند. براساس این توافقنامه دو طرف می توانند به ارزش اسمی تا 5 میلیارد درهم امارات و 42 میلیارد جنیه مصر تهاتر کنند.

خالد محمد بالعمی، رئیس بانک مرکزی امارات گفت که این توافقنامه نشان دهنده عمق و استحکام روابط دوجانبه امارات و مصر است و فرصت مهمی برای توسعه بازارهای اقتصادی و مالی دو طرف به شمار می رود.

از طرفی دیگر حسن عبدالله، رئیس بانک مرکزی مصر نیز گفت که تهاتر درهم و جنیه، سنگ بنای حمایت از همکاری مالی بین دو کشور با ارز محلی است.

 

خبرگزاری رسمی عربستان (واس):

 اتصال ریلی عربستان  به کویت

عربستان در چارچوب پروژه راه آهن کشورهای شورای همکاری با توافق مربوط به ساخت راه آهن عربستان به کویت موافقت کرد.

این امر روز گذشته و در آخرین نشست کابینه عربستان صورت گرفت. طول راه آهن میان دو کشور 115 کیلومتر است.

گفتنی است که پروژه ایجاد خطوط ریلی برای اتصال کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس  به طول تقریبی 2 هزار و 117 کیلومتر برآورد شده است.این خط ریلی از کویت شروع می شود و با گذر از الدمام در عربستان به بحرین می رسد. همچنین مسیر دیگری از الدمام به قطر از طریق مرز سلوی امتداد دارد که قطر را به بحرین نیز متصل می کند. این مسیر همچنین از عربستان به امارات و سپس به عمان می رسد.

 

الخلیج اونلاین:

 امضا  نخستین قرارداد گاز طبیعی مایع توسط آرامکو

آرامکوی عربستان، سهام استراتژیک اقلیتی را در شرکت انرژی «مد اوشن» به ارزش 500 میلیون دلار کسب کرد. این نخستین قرارداد در زمینه گاز طبیعی مایع این شرکت در سطح ملی و بین المللی به شمار می رود.

آرامکو در بیانیه ای اعلام کرد این توافق نیاز به تصویب موافقات  و الزامات نهایی دارد. در بیانیه آرامکو آمده است که این شرکت گزینه ای برای افزایش سهم و حقوق مرتبط در شرکت انرژی «مد اوشن» در آینده خواهد داشت.

در همین رابطه امین الناصر، رئیس آرامکو، پیش بینی کرد که تقاضای گاز طبیعی به خصوص با تداوم جهش جهان به سمت انرژی پایدار، رشد بسزایی داشته باشد. 

 

خبرگزاری رسمی قطر (قنا) : 

تفاهم‌نامه قطر و لیبی در زمینه هوانوردی 

 قطر مذاکراتی با لیبی در زمینه هوانوردی کشوری برای بررسی تلاش های مشترک بین دو طرف و راه های توسعه آن برای تعمیق روابط دو کشور انجام داد.

دو طرف پس از این مذاکرات تفاهم نامه ای برای همکاری در زمینه هواپیمایی کشوری بین دو کشور امضا کردند. امضای این تفاهم نامه در چارچوب تلاش های مشترک دو طرف برای تعمیق روابط دوجانبه، تنظیم چارچوب های موثر در توسعه راه های همکاری بین دو کشور در بخش هوانوردی غیرنظامی و ارتقاء راه های همکاری در زمینه امنیت و ایمنی و تبادل تجارب صورت گرفت.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها