|

آمادگی اسکاتلند برای رفراندوم دوم استقلال

تقدیم لایحه استقلال اسکاتلند از انگلیس به مجلس موضوعی است که روزنامه‌های انگلیسی به آن پرداخته اند. برای بار دوم است که اسکاتلند و به رهبری خانم نیکولا استورجن برای جدایی از انگلیس اقدام می‌کند.

آمادگی اسکاتلند برای رفراندوم دوم استقلال

روزنامه‌های آمریکایی متاثر از دو حکم جدید دیوان عالی این کشور یکی درباره قانون حمل اسلحه و دیگری ممنوعیت سقط جنین، تا حد زیادی از موضوع اوکراین فارغ شده اند. 

تقدیم لایحه استقلال اسکاتلند از انگلیس به مجلس هم موضوعی است که روزنامه‌های انگلیسی به آن پرداخته اند. برای بار دوم است که اسکاتلند و به رهبری خانم نیکولا استورجن برای جدایی از انگلیس اقدام می‌کند. بار اول نتیجه‌ای جز شکست در پی نداشت، اما سال دیگر رفراندوم دوم برگزار خواهد شد. 

روزنامه‌های خاورمیانه‌ای همچنان درگیر فاجعه انتشار گاز کلر در بندر عقبه در اردن هستند و البته سفر نخست‌وزیر هند به امارات.

 

گاردین

آمادگی اسکاتلند برای رفراندوم دوم استقلال

خانم نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند اعلام کرده است برای برگزاری دومین همه‌پرسی جدایی اسکاتلند از انگلیس آماده و لایحه را به پارلمان فرستاده است.

او در متن سخنرانی خود مشخص کرده است که در روز نوزدهم اکتبر سال ۲۰۲۳ اسکاتلند همه‌پرسی استقلال را برگزار خواهد کرد. نخستین همه‌پرسی استقلال اسکاتلند با حزب ملی اسکاتلند یا همان SNP در سال ۲۰۱۴ برگزار شد که تنها ۴۵درصد رای آورد و شکست خورد. 

حزب محافظه‌کار انگلیس به رهبری بوریس جانسون از مخالفان این رفراندوم که هدفش جدایی اسکاتلند است، به شمار می‌آید.

 

یواس‌ای تودی

 تیراندازی در مدارس؛ آیا چیزی تغییر خواهد کرد؟

آخرین کودک جان باخته در فاجعه ماه گذشته تیراندازی مدرسه راب اوالدی تگزاس هم به خاک سپرده شد. فاجعه‌ای که بیش از پیش باعث واکنش شهروندان آمریکایی به قانون حمله اسلحه و درخواست آنها برای محدودیت آن شد. 

از سال ۱۹۸۹ تا امروز دست کم ۱۸۲ کودک و بزرگسال در تیراندازی‌ در مدارس جان خود را از دست داده اند و این یعنی جامعه‌ای سوگوار شکل گرفته با مشکلات روانی خاص و پرسش‌هایی درباره این موضوع. 

جامعه سوگوار و بازمانده این حوادث می‌خواهد بداند آیا چیزی تغییر می‌کند؟ آیا امنیت مدارس تامین می‌شود؟ آیا کسی به فکر مشکلات روانی بازماندگان این حوادث هست؟

 

نشنال

خطر انتشار گاز کلر در بندر وجود ندارد

نخست‌وزیر اردن می‌گوید مخزن گاز کلر رها شده در بندر عقبه در دریای سرخ کنترل شده است و دیگر احتمال انتشار این گاز در منطقه وجود ندارد. او همچنین دستور پیگیری این پرونده را داده تا علت حادثه مرگ‌بار انتشار گاز کلر معلوم شود. 

در اثر رها شدن مخزن گاز کلر در کنترل جرثقیل مستقر در دریای سرخ در آبهای اردن، حدود ۲۵۰ نفر در معرض این گاز قرار گرفتند که ۱۳ نفر از آنها جان خود را از دست دادند. 

احتمال می‌رفت گاز منتشر شده مناطق مسکونی در مناطق مجاور بندر عقبه را هم آلوده کند که آزمایش‌های کنترل کیفیت هوا نشان می‌دهد این موضوع منتفی است.

 

پاکستان تودی

هدف واقعی پاکستان دستیابی به خوداتکایی است

شهباز شریف در کنفرانس تحول پاکستان گفته هدف اصلی و نهایی پاکستان رسیدن به خوداتکایی است؛ هدفی که به حرف آسان است و در عمل بسیار سخت. 

این ادعا در حالی مطرح شده است که پاکستان گرفتار مشکلات مالی فراوان است و تا امروز دوباره قیمت سوخت را افزایش داده تا شاید کسری‌های خود را جبران کند. 

نخست‌وزیر پاکستان همچنین در این همایش اعلام کرده است که کشورش به جای یک میلیارد دلار کمک می‌تواند، دو میلیارد دلار کمک از صندوق بین‌المللی پول دریافت کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها