|

مروری بر رسانه های عربی / 10 خرداد 1401 / 29 شوال 1443

عراق: ایران صادرات گاز را به دلیل تاخیر در پرداخت بدهی کاهش داد

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى الخلیج الجدید، الفرات نیوز،روسیا الیوم و الخلیج اونلاین.

عراق: ایران صادرات گاز را به دلیل تاخیر در پرداخت بدهی کاهش داد

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى الخلیج الجدید، الفرات نیوز،روسیا الیوم و الخلیج اونلاین.

در این میان الفرات نیوز در گزارشى به کاهش صادرات گاز ایران به عراق به دلیل تاخیر در پرداخت بدهی  پرداخته است.

 

الفرات نیوز: 

وزارت برق عراق: ایران صادرات گاز را به دلیل تاخیر در پرداخت بدهی کاهش داد

احمد العبادی، سخنگوی وزارت برق عراق تاکید کرد که ساعات دسترسی به برق کمی کاهش یافته و دلیل آن کاهش صادرات گاز از ایران به دلیل عدم پرداخت بدهی ها است.

سخنگوی وزارت برق عراق گفت: در برخی ساعات با کمبود برق در برخی مناطق به دلیل کاهش صادرات گاز از ایران مواجه هستیم، به دلیل آنکه بدهی ها با وجود تعیین سقف زمانی به ایران پرداخت نشده، و این امر به کاهش ساعات دسترسی به برق منجر شده است.

العبادی تاکید کرد که ساعات دسترسی به برق کمی کاهش یافته و دلیل آن کاهش صادرات گاز از ایران به دلیل عدم پرداخت بدهی ها است.

وی تصریح کرد که مذاکرات و نشست های عراق با ایران با هدف ایجاد راه حل و تعیین سقف زمانی برای پرداخت بدهی ها ادامه دارد و دولت و پارلمان عراق و همه به دنبال راه حلی برای پرداخت این بدهی ها هستند.

 

روسیا الیوم: 

امارات و اسرائیل توافقنامه تجارت آزاد امضا کردند

امارات و اسرائیل توافقنامه تجارت آزاد با هدف تقویت تجارت فیمابین امضا کردند.

امیر حایک، سفیر اسرائیل در امارات اعلام کرد که اسرائیل و امارات امروز توافقنامه تجارت آزاد در دبی امضا کردند.

وی گفت که این گام با هدف تقویت تجارت بین امارات و اسرائیل برداشته شد.

سفیر اسرائیل در امارات که پیشتر در توئیتی اعلام کرده بود که امارات و اسرائیل طی ساعات آتی توافقنامه تجارت آزاد امضا خواهند کرد، گفت که این توافقنامه امضا شد.

وزارت اقتصاد اسرائیل نیز روز گذشته اعلام کرده بود که امارات و اسرائیل توافقنامه تجارت آزاد در دبی امضا خواهند کرد.

وزارت اقتصاد اسرائیل توضیح داد که عوارض گمرکی 96 درصد از محصولات از جمله مواد غذایی و محصولات غذایی، لوازم آرایشی و تجهیزات پزشکی و دارو لغو می شود.

 

الخلیج اونلاین:

 سفر لاوروف به بحرین در قالب تور خلیج فارس که شامل عربستان سعودی هم می شود 

سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که روز گذشته طی سفری رسمی وارد بحرین شد، با حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین و سلمان بن حمد آل خلیفه، ولیعهد این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی بحرین، لاوروف در این دیدار سلام ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را به پادشاه بحرین ابلاغ کرد.

دو طرف در این دیدار آخرین تحولات اوضاع و چالش های منطقه ای و بین المللی به خصوص اوضاع اوکراین را بررسی کردند.

وزیر خالاجه روسیه در 25 ماه مه، دو هفته پس از سفرش به سلطنت عمان، از قصد خود برای بازدید از پادشاهی عربستان سعودی و بحرین خبر داد.

در همین رابطه پادشاه بحرین بر اهمیت حل درگیری در اوکراین در راستای تحقق منافع دو کشور همسایه و امنیت و ثبات در اروپا و امنیت و صلح بین المللی و لزوم روی آوردن به گفت وگو و راه های دیپلماتیک براساس قوانین بین المللی برای دستیابی به راه حلی سیاسی تاکید کرد.

حمد بن عیسی آل خلیفه سلام خود به پوتین را به وزیر خارجه روسیه ابلاغ و برای روسیه و مردمش امنیت و پیشرفت و شکوفایی آرزو کرد.

 

الخلیج الجدید: 

عربستان سعودی قصد دارد 100 میلیون درخت بکارد

ریاض در قالب دو طرح "عربستان سبز" و "خاورمیانه سبز" قصد دارد 100 میلیون درخت را برای افزایش پوشش گیاهی در سراسر عربستان بکارد.

 نظمی النصر، مدیر اجرایی پروژه “نیوم” عربستان در مراسم آغاز طرح کاشت 100 میلیون درخت در این کشور، اعلام کرد که حفاظت از محیط زیست بخش جدایی ناپذیر پروژه نیوم برای آینده بهتر در عربستان است.

وی افزود که ریاض از طریق دو طرح “عربستان سبز” و “خاورمیانه سبز” به دنبال پیشگامی در عرصه فضای سبز در سطح منطقه است.

مدیر اجرایی مرکز ملی توسعه فضای سبز و مبارزه با بیابان‌زایی عربستان هم گفت طرح “عربستان سبز” که حجم سرمایه‌گذاری در فاز اول آن به بیش از 700 میلیارد ریال سعودی (186 میلیارد دلار) می‌رسد در پی توسعه اقتصاد دوستدار محیط زیست و صفر شدن تولید کربن تا سال 2060 است.

عربستان قصد دارد از طریق اجرای طرح‌های زیست محیطی در این کشور، 1.5 میلیون هکتار از اراضی خود را احیا کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها