|

مروری بر رسانه های عربی / 9 خرداد 1401 / 28 شوال 1443

سفر یک هیئت امنیتی از اسرائیل به آمریکا با موضوع ایران

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى الخلیج الجدید، الامارات الیوم،روسیا الیوم و الجزیره.

سفر یک هیئت امنیتی از اسرائیل به آمریکا با موضوع ایران

الهام یوسفی برخوردار- در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى الخلیج الجدید، الامارات الیوم،روسیا الیوم و الجزیره.

در این میان الخلیج الجدیددر گزارشى به  سفر یک هیئت امنیتی از اسرائیل به آمریکا برای مذاکره درباره مقابله با برنامه هسته ای ایران  پرداخته است.

 

الخلیج الجدید: 

سفر یک هیئت امنیتی از اسرائیل به آمریکا برای مذاکره درباره مقابله با برنامه هسته ای ایران 

یک هیئت از اسرائیل به ریاست ایال حولاتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل به همراه هیئتی متشکل از مسئولان وزارت خارجه اسرائیل، ظرف یک هفته برای مذاکره درباره ایران و بررسی راه های جایگزینی برای مقابله با برنامه هسته ای ایران به واشنگتن سفر می کند.

روزنامه جرازلم پست، نوشت که مشاور امنیت ملی اسرائیل به همراه هیئتی متشکل از مسئولان وزارت خارجه اسرائیل، موساد و ارتش اسرائیل به امریکا خواهد رفت.

این هیئتی اسرائیلی در نشست کارگروه مشترک امریکا و اسرائیل در امور ایران شرکت خواهد کرد.

این روزنامه همچنین نوشت که این هیئت در مورد نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی شامل 35 کشور که قرار است در 6 ژوئن آینده برگزار شود و احتمال اعمال فشار برای محکومیت تهران رایزنی خواهد کرد.

 

روسیا الیوم: 

برگزاری رزمایش مشترک کشورهای حاشیه دریای سرخ در جده

رزمایش مشترک کشورهای حاشیه دریای سرخ با مشارکت 5 کشور در شهر جده در جنوب غربی عربستان برگزار شد.

«یحیی العسیری»، فرمانده این رزمایش، گفت که روز یکشنبه در شهر جده رزمایش «موج سرخ 5» با مشارکت کشورهای حاشیه دریای سرخ شامل عربستان، مصر، اردن، سودان، جیبوتی و یمن برگزار شد.

او درباره مدت زمان اجرای این رزمایش و شمار نیروهای مشارکت‌کننده در آن توضیحی نداد.

العسیری تأکید کرد که در این رزمایش برای اولین بار از بالگردهای آپاچی استفاده شده است.

اولین دور رزمایش کشورهای حاشیه دریای سرخ در اول ژانویه 2019 در عربستان برگزار شد.

در سال 2020 نیز ریاض از امضای سند تأسیس پیمان کشورهای عربی و آفریقایی حاشیه دریای سرخ و خلیج عدن به منظور تأمین امنیت مسیرهای دریانوردی خبر داد.

این پیمان شامل عربستان، سودان، جیبوتی، سومالی، اریتره، مصر، یمن و اردن می‌شود.

 

الجزیره: 

ضربه روسیه به عراق با جذب مشتریان هندی و چینی

با ادامه بحران اوکراین و آغاز تحریم های غرب علیه روسیه، مسکو اخیرا تصمیم گرفته است تا 20 درصد قیمت نفت فروخته شده خود به متحدانش، هند و چین، را کاهش دهد.

بیش از 95 درصد از درآمدهای مالی سالانه کشور عراق برای تامین بودجه عمومی به فروش نفت خام در بازارهای بین المللی متکی است، در حالی که این کشور در صورت اجرای برنامه ها با اراده ملی، از منابع طبیعی دیگری برخوردار است که او را از رانت نفت بی نیاز می کند.

به همین دلیل، اقتصاد عراق به صورت مستقیم تحت تأثیر پیامدهای بحرانهای جهانی قرار دارد، همان طور که در دو بحران اقتصاد جهانی در سال های 2008 و 2020 اتفاق افتاد و اقتصاد ملی از کمبود نقدینگی برای پرداخت حقوق کارکنان بخش دولتی، انجام تعهدات اجتماعی و پرداخت بدهی های داخلی و خارجی کشور رنج برده است.

در عین حال، ذخایر قطعی نفت عراق به 153 میلیارد بشکه می رسد، در حالی که بر اساس پیش بینی دولت، احتمال رسیدن این عدد به 500 میلیارد بشکه در سال های آینده و با اکتشافات جدید وجود دارد.

 

الامارات الیوم:

سرمایه‌گذاری 10 میلیارد دلارى امارات در مصر و اردن 

سلطان الجابر، وزیر صنعت و فناوری پیشرفته امارات در نشست «شراکت صنعتی یکپارچه برای توسعه اقتصادی پایدار» که با مشارکت نخست وزیران اردن و مصر در امارات برگزار شد، از سرمایه‌گذاری 10 میلیارد دلاری ابوظبی در چارچوب شراکت صنعتی با این دو کشور خبر داد.

الجابر افزود که بخش صنعت با توجه به امکانات کشورهای ما (امارات، اردن و مصر) رکن اساسی در رشد به حساب می‌آید و این شراکت، الگویی از یکپارچگی و همکاری خواهد بود.

مصطفی مدبولی، نخست وزیر مصر نیز برگزاری این نشست در امارات را الگوی الهام‌بخش در منطقه برای استفاده از شرایط حال حاضر جهان دانست.

بشر الخصاونه، نخست وزیر اردن هم گفت که چالش های روزافزون جهانی ایجاب می کند که منطقه ما از طریق پروژه‌های مشترک با آنها مقابله کند.

نخست وزیران اردن و مصر روز گذشته شنبه در سفر به امارات با محمد بن زاید، رئیس امارات متحده عربی دیدار و درباره شراکت صنعتی بین سه کشور رایزنی کردند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها