|

مروری بر رسانه های عربی / 5 خرداد 1401 / 24 شوال 1443

افزایش بى سابقه تجارت غیر نفتى امارات

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى الخلیج اونلاین، العربی الجدید،الامارات الیوم و الرایة قطر.

افزایش بى سابقه تجارت غیر نفتى امارات

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى الخلیج اونلاین، العربی الجدید،الامارات الیوم و الرایة قطر.

در این میان الامارات الیوم در گزارشى به  افزایش بى سابقه تجارت غیر نفتى امارات در سه ماهه اول سال 2022 پرداخته است.

 

العربی الجدید: افزایش تحرکات ترکیه در مرز عراق

منابع عراقی از افزایش تحرکات نیروهای ترکیه در مرزهای عراق و احتمال گسترش محدوده عملیات و ایجاد نوار مرزی در طول مرزهای دو کشور خبر داده اند.

منابع نظامی و دولتی در عراق تأکید کردند که اطلاعات موجود نشان‌دهنده عزم ترکیه برای گسترش عملیات زمینی و هوایی خود در شهرها و روستاهای نزدیک به مرز عراق و ترکیه به بهانه مبارزه با نیروهای حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) است.

بر اساس این گزارش، دستگاه‌های امنیتی عراق اخیرا تحرکات گسترده ترکیه در سراسر نوار مرزی با عراق را رصد کرده‌اند که نشان می‌دهد این کشور در صدد گسترش عملیاتی است که از 18 آوریل گذشته برای «نابودی کامل تهدیدات تروریستی» از جانب نیروهای پ‌ک‌ک آغاز کرد.

یک منبع عراقی ضمن تأکید وجود این برآورد در دستگاه‌های امنیتی عراق گفت که هنوز مشخص نیست این گسترش فعالیت شامل ورود گسترده نیروهای پیاده‌نظام خواهد بود یا گسترش حملات هوایی.

این منبع افزود که مناطقی که عناصر حزب کارگران کردستان در آن فعالیت می‌کنند عملا خارج از کنترل بغداد و بیش از 90 درصد آنها خالی از سکنه است.

 

الخلیج اونلاین: سفر محرمانه دو مقام آمریکایی به ریاض

الخیج آنلاین به نقل از پایگاه خبری «اکسیوس» امریکا خبر داد که «جو بایدن»، رئیس جمهوری امریکا، در نظر دارد که در سفر خود به منطقه در اواخر ماه آینده میلادی به عربستان نیز برود.

سه مقام کنونی و سابق امریکایی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود به پایگاه «اکسیوس» گفته‌اند که دو مشاور ارشد بایدن در سفری محرمانه به ریاض رفته‌اند تا تدارکات لازم برای سفر بایدن به عربستان در کنار اسرائیل و مصر را فراهم کنند.

به گفته این منابع، این مقامات امریکایی همچنین در حال مذاکره درباره توافق بر سر افزایش تولید نفت و روابط دوجانبه ریاض و واشنگتن هستند.

این منابع افزوده‌اند که تفاهم بر سر این مسائل برای قطعی شدن سفر بایدن اهمیت بسیاری دارد.

منابع خبری گفته‌اند که «برت مک‌گورک»، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در کاخ سفید، و «آموس هوچشتاین» مشاور وزارت خارجه امریکا در امور انرژی از روز سه‌شنبه به عربستان رفته‌اند.

اکسیوس افزوده که کاخ سفید حاضر به توضیح درباره احتمال این سفر نشده و وزارت خارجه امریکا نیز تأکید کرده که در حال حاضر سفر رسمی‌ای در کار نیست.

 

الرایة : دیدارهاى امیر قطر در صدر رسانه های بریتانیا 

در سفر امیر قطر به انگلستان، دو کشور توافقی امضا کرده‌اند که به موجب آن قطر ظرف 5 سال آینده 10 میلیارد پوند در انگلستان سرمایه‌گذاری می‌کند.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، تأکید کرد که در دیدار با «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر، گفت‌وگوهای مفصلی درباره مسائل مورد اهتمام مشترک از جمله تقویت روابط اقتصادی و تضمین ثبات منطقه‌ای و بهبود امنیت انرژی داشته است.

از سوی دیگر، خبرگزاری رسمی قطر با انتشار گزارشی تأکید کرد که توافق‌نامه‌های پیشین دو کشور چارچوب مناسبی برای تحکیم روابط دوحه و لندن شده است.

این خبرگزاری اعلام کرد که حجم سرمایه‌گذاری‌های قطر در انگلستان در حال حاضر حدود 40 میلیارد پوند است که شامل فروشگاه‌های هرودز، سهام بورس لندن، 5.9 درصد سهام بانک بارکلیز می‌شود.

همچنین قطر 20 درصد گاز انگلستان را تأمین می‌کند و دو کشور امیدوارند که در دهه 2030 این مقدار به 70-80 درصد افزایش پیدا کند.

قطر و انگلستان توافق کردند که ظرف 5 سال آینده قطر سرمایه گذاری های خود در انگلستان را 10 میلیارد پوند افزایش دهد.

 

حجم مبادلات تجاری قطر و انگلستان در سال گذشته به 4

الامارات الیوم: برای اولین بار در تاریخ تجارت غیرنفتی امارات در سه ماهه اول سال به نیم تریلیون درهم رسید

مرکز آمار و رقابت امارات اعلام کرد که ارزش تجارت خارجی غیرنفتی امارات در سه ماهه نخست سال جاری برای اولین بار در تاریخ این کشور به 500 میلیارد درهم رسید. ارزش تجارت 499 میلیارد و 696 میلیون درهم در مقایسه با 414 میلیارد و 559 میلیون درهم در سه ماهه اول سال 2021، رشد 20.5 درصدی را به ثبت رساند که در مقایسه با 395 میلیارد و 790 میلیون درهم در سه ماهه اول 2019 (قبل از همه گیرى کرونا)، افزایش 26.3٪ داشته است.

این مرکز در گزارشی که دیروز منتشر کرد، توضیح داد که ارزش واردات در سه ماهه اول سال 2022 بالغ بر 281 میلیارد و 196 میلیون درهم بوده که در مقایسه با 231 میلیارد و 144 میلیون درهم در سه ماهه اول سال 2021، 21.7 درصد افزایش داشته است.

سه ماهه اول سال 2022 شاهد افزایش قابل توجه تجارت امارات با برخی از کشورهای جهان از جمله ترکیه بود که تجارت با آن 35 درصد، منطقه ویژه اداری هنگ کنگ چین 55 درصد، عراق 57 درصد، ایالات متحده 32٪ درصد، سوئیس 85٪، و ژاپن 15٪ افزایش یافت.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها