|

مروری بر رسانه های عربی / 3 خرداد 1401 / 22 شوال 1443

دعوت اردوغان از ولیعهد عربستان برای سفر به ترکیه

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى عکاظ عربستان، الخلیج اونلاین،الامارات الیوم و خبرگزاری رسمی عراق.

دعوت اردوغان از ولیعهد عربستان برای سفر به ترکیه

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى عکاظ عربستان، الخلیج اونلاین،الامارات الیوم و خبرگزاری رسمی عراق.

در این میان عکاظ عربستان در گزارشى به سفر قریب الوقوع ولیعهد عربستان به کشورهای منطقه پرداخته است.

 

عکاظ عربستان:

 دعوت اردوغان از ولیعهد عربستان برای سفر به ترکیه 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، از محمد بن سلمان ولیعهد عربستان ، برای سفر به آنکارا دعوت کرد و ابراز امیدواری کرد که در روزهای آینده میزبان وی باشد.

پیش از این خبرگزاری بلومبرگ به نقل از دو منبع نوشته بود که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، بن سلمان را به ترکیه دعوت کرده است.

اردوغان اواخر ماه گذشته برای نخستین بار از سال 2017 به عربستان رفت و با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور دیدار کرد.

منابع بلندپایه به خبرگزاری رویترز گفتند که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان قصد دارد به زودی به برخی کشورهای منطقه از جمله ترکیه، یونان، قبرس، اردن و مصر سفر کند.

 

الخلیج اونلاین:  

ریاض و واشنگتن همکاری دفاعی و مقابله با چالش‌ها را بررسی کردند

خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان با مایکل کوریلا، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده امریکا همکاری دفاعی بین دو کشور و مقابله مشترک با چالش های منطقه را بررسی کرد ودرباره هماهنگی دفاعی مشترک و راه های مقابله با چالش های منطقه رایزنی کرد.

بن سلمان در حساب توئیتری خود نوشت که از مقر ستاد فرماندهی مرکزی امریکا در ایالت فلوریدا بازدید کرد.

وی گفت که در جریان این بازدید با فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده امریکا درباره چالش های منطقه و راه های مقابله مشترک با آن رایزنی کرد.

معاون وزیر دفاع عربستان افزود که در این دیدار بر اهمیت همکاری و هماهنگی مشترک بین دو کشور با توجه به اهمیت نقش دو کشور در حفظ امنیت و تقویت ثبات در منطقه و جهان تاکید شد.

این دیدار بن سلمان در حاشیه سفرش به امریکا که از 17 ماه جاری آغاز شده، انجام شد. وی پیش از این با لوید آستین، وزیر دفاع امریکا و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور دیدار کرد.

 

الامارات الیوم: 

دو کشته و 120 مجروح در انفجار کپسول گاز در ابوظبی

پلیس ابوظبی اعلام کرد که انفجار یک کپسول گاز منجر به جان باختن دو نفر و مجروح شدن 120 نفر دیگر شد.

پلیس ابوظبی و اداره دفاع مدنی ابوظبی تایید کردند که تیم های دفاع مدنی موفق شدند آتش ناشی از انفجار سیلندر گاز در منطقه الخالدیه ابوظبی را کنترل کنند.

پلیس ابوظبی اعلام کرد که مجروحان به بیمارستان منتقل شدند و این انفجار خسارت مادی در پی داشت.

پلیس پیش از این 4 ساختمان مسکونی را در پی این انفجار تخلیه کرد و کار برای اسکان موقت ساکنان تا ایمن سازی کامل ساختمان ها ادامه دارد.

 

خبرگزاری رسمی عراق "واع":

 شهادت 6 کشاورز کرکوکى در حمله تروریستی داعش

واحد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق از شهادت 6 کشاورز عراقی در حمله تروریست‌های داعش به استان کرکوک خبر داد.

این واحد در ساعات پایان شب گذشته با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که تروریست‌های داعش بار دیگر رذالت و حقارت خود را نشان داده و با سوءاستفاده از شرایط نامناسب جوی و گردغبار در روستای سامی العاصی در منطقه تازه در استان کرکوک، 6 کشاورز را در حین درو کردن محصول گندم هدف تیراندازی قرار دادند.

این بیانیه افزوده که تروریست‌ها همچنین گندم درو شده و زمین کشاورزی و 3 خودرو را به آتش کشیدند.

در این بیانیه تأکید شده که تروریست‌های داعش سزای این جنایت خود را به زودی خواهند دید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها