|

مروری بر رسانه های عربی / 2 خرداد 1401 / 21 شوال 1443

احتمال انحلال پارلمان عراق

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى العربی الجدید، الخلیج اونلاین،الجزیره و خبرگزاری رسمی عمان.

احتمال انحلال پارلمان عراق

الهام یوسفی برخوردار- در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى العربی الجدید، الخلیج اونلاین،الجزیره و خبرگزاری رسمی عمان.

در این میان العربی الجدید در گزارشى به احتمال انحلال پارلمان عراق برای خروج از بن بست سیاسی پرداخته است.

 

خبرگزاری رسمی عمان: 

وزیر خارجه عمان با وزیر فرهنگ سوریه دیدار و گفتگو کرد

بدر بن حمد البوسعیدی، وزیر خارجه عمان و لبانه مشوح وزیر فرهنگ سوریه درباره راه های تقویت همکاری های فرهنگی بین دوکشور عمان و سوریه رایزنی کردند. 

دو طرف در جریان این دیدار، روابط فرهنگی موجود بین دو کشور، راه‌های برگزاری نمایشگاه‌های هنری متقابل و موضوع مرمت آثار باستانی را بررسی کردند.

وزیر فرهنگ سوریه و وزیر خارجه عمان همچنین تمایل خود را برای افزایش همکاری های موجود ابراز کردند.

جمال بن حسن الموسوی، دبیرکل موزه ملی عمان و ادریس میا، سفیر سوریه در سلطان نشین عمان و تعدادی از مقامات وزارت امور خارجه سوریه و اعضای هیئت همراه وزیر فرهنگ سوریه، در این دیدار حضور داشتند.

لبانه مشوح، وزیر فرهنگ سوریه و منی بنت فهد آل سعید، معاون رئیس هیئت امنای موزه ملی عمان روز گذشته در افتتاحیه نمایشگاه (سوریه مهد تمدن ها) در مسقط پایتخت سلطنت عمان شرکت کردند.

 

الجزیره: 

محمد النعاس رمان نویس اهل لیبی برنده جایزه بوکر عربی 2022 شد

هیئت داوران جایزه جهانی رمان عربی (بوکر عربی) «محمد النعاس»، رمان‌نویس اهل لیبی، را به عنوان برنده سال 2022 این جایزه انتخاب کرد.

«محمد النعاس» (31 ساله) بابت رمان «نان روی میز دایی میلاد» (خبز علی طاولة الخال میلاد) برنده پانزدهمین دوره جایزه بوکر عربی شده است.

او اولین نویسنده اهل لیبی است که این جایزه 50 هزار دلاری را از آن خود می‌کند.

رمان «نان روی میز دایی میلاد» در روستایی در لیبی می‌گذرد. «میلاد» یکی از اهالی روستاست که در پی تحقق بخشیدن مرد ایدئال از نگاه جامعه روستایش است اما در تحقق این هدف شکست می‌خورد و در پی دل‌بستگی به یک دختر در روستا، آن تعریف را کنار می‌گذارد و تصمیم می‌گیرد که خودش باشد.

محمد النعاس زاده 1991 تحصیل‌کرده رشته مهندسی برق در دانشگاه طرابلس است و این رمان نخستین رمان وی است که در 6 ماه قرنطینه به علت کرونا زیر بمباران موشکی طرابلس آن را نوشته است.

جایزه جهانی رمان عربی که با حمایت مؤسسه جایزه بوکر فعالیت می‌کند از مهم‌ترین جوایز ادبی جهان عرب است.

 

العربی الجدید:

 احتمال انحلال پارلمان عراق برای خروج از بن بست سیاسی

اظهاراتی در برخی محافل سیاسی در عراق مطرح شده مبنی بر اینکه انحلال پارلمان و برگزاری مجدد انتخابات، بهترین راه حل برای خروج از بن بست سیاسی است.

چند روزی است که برخی از نیروهای سیاسی عراق، انحلال پارلمان و برگزاری مجدد انتخابات در عراق را به عنوان راه حلی برای خروج از بن بست سیاسی کشور مطرح می کنند؛ بن بستی که وارد هفتمین ماه خود شده و هنوز هیچ نشانه مثبتی از پایان آن وجود ندارد.

از زمان اعلام نتایج نهایی و رسمی انتخابات عراق در نوامبر 2021، بحران سیاسی در کشور که به یکی از طولانی ترین بحران ها در عراق از سال 2003 تاکنون تبدیل شده، هنوز ادامه دارد.

بحران سیاسی بر تشکیل دولت جدید عراق متمرکز است، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر که فراکسیونش بیشترین کرسی را در انتخابات کسب کرده است، بر تشکیل دولت اکثریت ملی اصرار دارد.

در مقابل چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعی بر تشکیل دولت براساس توافق بین گروه های سیاسی مصر است و مخالفت خود با تشکیل دولت توسط هر جریانی به غیر از شیعیان را اعلام کرده است.

 

الخلیج اونلاین: 

محمد بن زاید ممکن است فرزندش را ولیعهد ابوظبی کند

الخلیج آنلاین به نقل از روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز نوشت  محمد بن زاید پس از رسیدن به ریاست امارات ممکن است پسر ارشدش خالد را به عنوان ولیعهد ابوظبی انتخاب کند.

فایننشال تایمز نوشت که شیخ زاید موسس کشور امارات و پدر شیخ خلیفه رئیس پیشین امارات و محمد بن زاید، رئیس جدید این کشور قصد داشت که ریاست بر امارات از طریق فرزندانش ادامه داشته باشد ولی بسیاری پیش‌بینی کرده‌اند که محمد بن زاید در مسیر قدرت تغییری ایجاد کند و پسر ارشدش خالد را به عنوان ولیعهد ابوظبی تعیین کند.

این روزنامه البته افزود که احتمال این مساله هم هست که محمد بن زاید در شرایط کنونی یکی از برادرانش را به عنوان ولیعهد ابوظبی انتخاب و پسرش را معاون ولیعهد کند تا از این طریق خالد فرصت بیشتری برای افزایش قدرت برای تصاحب این پست در آینده داشته باشد.

فایننشال تایمز، شانس طحنون بن زاید برادر رئیس جدید امارات برای ولایتعهدی را به دلیل تجربه وی در زمینه‌های امنیتی و سیاست خارجی در شرایط کنونی بالا دانست.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها