|

مروری بر رسانه های عربی / 31 اردیبهشت 1401 / 19 شوال 1443

تصویب بازسازی ساختار نظام بانکی لبنان

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى عکاظ عربستان، الشرق،الرایة قطر و الشرق الاوسط.

تصویب بازسازی ساختار نظام بانکی لبنان

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى عکاظ عربستان، الشرق،الرایة قطر و الشرق الاوسط.

در این میان الشرق در گزارشى به تصویب بازسازی ساختار نظام بانکی لبنان در آخرین جلسه هیئت دولت پرداخته است.

 

عکاظ عربستان: 

گفت وگویی تلفنی بن سلمان و مکرون

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در گفت وگویی تلفنی با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی را بررسی کردند.

بن سلمان در این تماس، انتخاب مجدد مکرون به عنوان رئیس جمهور فرانسه را تبریک گفت.

دو طرف در این مکالمه درباره بحران های منطقه، روابط عربستان و فرانسه گفت وگو کردند. و بر مشارکت راهبردی دو کشور تاکید و آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی و تلاش های انجام شده در این زمینه برای دستیابی به امنیت و ثبات را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

 

الرایة قطر: 

قطر و آلمان اعلامیه همکاری در زمینه انرژی امضا کردند

سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر و رابرت هابیک، وزیر اقتصاد آلمان، اعلامیه همکاری در زمینه انرژی در برلین در حضور تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر امضا کردند. 

دو کشور بر سر برگزاری نشست های منظم در سطوح بالا و توسعه روابط تجاری در زمینه گاز طبیعی مایع و هیدروژن سبز و تعمیق همکاری در زمینه تغییرات اقلیمی و تبادل تجربه و دانش در این زمینه ها توافق کردند.

در جهت تحقق اهداف شراکت در زمینه انرژی، دو کارگروه تشکیل خواهد شد و دو طرف سلسله نشست هایی را درباره گاز و هیدروژن و منابع انرژی تجدیدپذیر با مشارکت نمایندگانی از بخش عمومی و خصوصی دو کشور برگزار خواهند کرد.

پیش از این محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر گفته بود کشورش قصد دارد در سال 2024 گاز طبیعی مایع به آلمان صادر کند.

امیر قطر در کنفرانس مطبوعاتی با صدر اعظم آلمان گفت که قطر آماده تامین گاز اروپا است و ابراز امیدواری کرد که صادرات گاز قطر به اروپا در سال 2026 یا 2027 انجام شود.

 

الشرق الاوسط: 

 چین واردات انرژی از عربستان سعودی و روسیه را افزایش می دهد

آمارهای رسمی گمرک چین نشان دهنده افزایش 83 درصدی واردات نفتی این کشور از عربستان است.

 بر اساس آمارهای رسمی گمرک چین، عربستان سعودی در ماه گذشته روزانه 2.17 میلیون بشکه نفت به چین صادر کرده است که در مقایسه با 1.61 میلیون بشکه در ماه مارس، رشد 38 درصدی را نشان می‌دهد.

واردات نفتی چین از روسیه نیز در مقایسه با سال گذشته افزایش 4 درصدی داشته است.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که چین در ماه آوریل از ایران نفتی وارد نکرده است هرچند پیش‌بینی شده که صادرات نفت ایران به چین در ماه مه به 2 میلیون بشکه برسد.

همچنین در این آمار، واردات نفتی از ونزوئلا ثبت نشده است. چین از اواخر 2019 واردات نفت از ونزوئلا را متوقف کرد.

البته واردات نفت چین از مالزی در مقایسه با آوریل سال گذشته 84 درصد افزایش داشته است. مالزی نقطه انتقال نفت ایران و ونزوئلا به چین است.

از سوی دیگر، این آمار نشان می‌دهد که واردات گاز چین از روسیه نیز در مقایسه با آوریل سال گذشته افزایش 80 درصدی داشته و به 462 هزارو 975 تُن رسیده است.

 

الشرق:

 تصویب بازسازی ساختار نظام بانکی لبنان در آخرین جلسه هیئت دولت

هیئت دولت لبنان طرحی اصلاحات اقتصادی با هدف یکپارچه کردن قیمت لیره و انحلال بانک‌هایی که توانایی فعالیت ندارند و بازسازی ساختار بانکی این کشور را تصویب کرد.

به گزارش «الشرق ـ بلومبرگ»، سعاده الشامی، معاون نخست‌وزیر لبنان، گفت که این مصوبه گامی به پی شاست اما لازم است که مجلس فوراً قوانین لازم برای اجرای این طرح را تصویب کند.

از مهم‌ترین بندهای این مصوبه لغو بخش بزرگی از بدهی‌های دلاری بانک مرکزی لبنان به بانک‌های داخلی این کشور است که موجب کاهش کسری بودجه دولت و افزایش ذخایر ارزی بانک مرکزی می‌شود.

به موجب این طرح، همه بانک‌هایی که توانایی ادامه فعالیت ندارند تا نوامبر 2022 منحل می‌شوند. تعیین اینکه کدام بانک‌ها توانایی ادامه فعالیت را دارند بر عهده یک کمیته نظارت بر عملکرد بانک‌هاست.

از سوی دیگر، دولت لبنان در پی یکپارچه کردن قیمت ارز خارجی است به این ترتیب که فقط یک قیمت رسمی برای ارز وجود داشته باشد.

در حال حاضر قیمت رسمی دلار در لبنان 1500 لیره و قیمت آن در بازار 23900 لیره است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها