|

مروری بر رسانه های عربی / 12 اردیبهشت 1401/ 30 رمضان 1443

تاکید عراق بر تعقیب عاملان حمله راکتی به اربیل

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى البیان امارات، الخلیج اونلاین، خبرگزاری رسمی عراق "واع" و خبرگزاری رسمی عراق "واع".

تاکید عراق بر تعقیب عاملان حمله راکتی به اربیل

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى البیان امارات، الخلیج اونلاین، خبرگزاری رسمی عراق "واع" و خبرگزاری رسمی عراق "واع".

در این میان خبرگزاری رسمی عراق در گزارشى به  تعقیب عاملان حمله راکتی به اربیل پرداخته است.

 

خبرگزاری رسمی عراق "واع": تاکید الکاظمی بر تعقیب عاملان حمله راکتی به اربیل

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر وفرمانده کل نیروهای مسلح عراق تاکید کرد که نیروهای مسلح، عاملان حمله بزدلانه به اربیل را تعقیب خواهند کرد. 

الکاظمی در گفت وگویی تلفنی با مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان عید فطر را به او تبریک گفت.

الکاظمی در این تماس ابراز امیدواری کرد ملت عراق قوی و پیروز از چالش ها بیرون آیند و خداوند ثبات و امنیت را در اقلیم کردستان و برای ملت کرد و سایر مناطق عراق و برای همه طیف های جامعه عراق تداوم بخشد.

دو طرف در این مکالمه درباره اوضاع امنیتی و اقدام گروه های تروریستی و جنایت کار برای حمله به یکی از پالایشگاه ها در شهر خبات استان اربیل رایزنی کردند.

نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق تاکید کرد که نیروهای مسلح قهرمان عراق، عاملان این حمله بزدلانه را تعقیب خواهند کرد و این حملات به اتحاد، قدرت و عزم ملت عراق برای شکست تروریسم و پایبندی به قانون می افزاید.

پیش از این واحد اطلاع رسانی امنیتی عراق از حمله به یک پالایشگاه در استان اربیل خبر داد.

 

الخلیج اونلاین: موافقت مقامات چاد با درخواست قطر برای به تعویق انداختن گفتگوهای ملی

دولت قطر از شورای نظامی انتقالی جمهوری چاد خواست تا گفتگوهای ملی جامعی را که قرار است در 10 مه در نجامنا، پایتخت این کشور برگزار شود، به تعویق بیاندازد تا بلافاصله پس از تایید مقامات چاد اعلام شود. 

وزارت امور خارجه قطر در بیانیه‌ای اعلام کرد که درخواست برای به تعویق انداختن گفت‌وگوها در نجمنا با هدف دادن زمان بیشتری به طرف‌ها برای دستیابی به توافق صلح، در راستای آمادگی برای برگزاری گفت‌وگوی ملی فراگیر در نجامنا است.

در این بیانیه آمده که کشور قطر به عنوان میانجی در مذاکرات صلح چاد که در 13 مارس در دوحه آغاز شد، تأکید می کند که این مذاکرات با سرعت خوبی در حال پیشرفت است و پیشرفت ملموس دارد.

وزارت خارجه قطر بار دیگر بر حمایت کامل دوحه از تلاش‌های چاد در این روند سیاسی به منظور دستیابی به آرزوهای مردم این کشور برای صلح، امنیت و ثبات تاکید کرد و از تعهد شورای نظامی و دولت چاد به مسیر مذاکرات صلح دوحه در چاد ابراز قدردانی کرد.

 

البیان امارات: کدام کشورها سه شنبه عید سعید فطر است

به گزارش خبرگزاری رسمى ایران دیروز یکشنبه ایران اعلام کرد که دوشنبه ماه رمضان و سه شنبه اولین روز عید سعید فطر است.

به گزارش خبرگزاری رسمى عراق، دفتر مرجع عالی شیعیان عراق، آیت الله علی سیستانی، روز یکشنبه اعلام کرد که دوشنبه مکمل ماه رمضان است و روز سه شنبه اول شوال عید سعید فطر است.

بنگلادش اعلام کرد که سه شنبه سوم ماه مى اولین روز عید سعید فطر و امروز دوشنبه پایان ماه مبارک رمضان است. مرکز نجوم نشان داد که بنگلادش یکی از کشورهایی است که به همراه چندین کشور دیگر، بررسی هلال را با استفاده از تلسکوپ نمی پذیرد.

پاکستان و هند اعلام کردند که رؤیت هلال شوال تایید نشده است و سه شنبه سوم ماه مى اولین روز از عید سعید فطر است.

 

السومریة نیوز: ثبت حدود 800 مورد حالت خفگی بر اثر طوفان گرد و خاک در کربلا و نجف

اداره بهداشت کربلا و نجف اشرف از ثبت حدود 800 مورد حالت خفگی در دو استان بر اثر طوفان شدید گرد و خاک خبر داد. 

عدی السلامی، سخنگوی اداره بهداشت کربلا گفت که در طوفان گرد و خاک روز گذشته 297 نفر دچار حالت خفگی شدند.

از طرفی دیگر اداره بهداشت نجف اشرف اعلام کرد که بر اثر طوفان گرد و خاک در این استان، 500 مورد حالت خفگی ثبت شده است.

روز گذشته استان های مرکزی و جنوبی عراق شاهد طوفان گرد و خاک شدید بودند که موجب ایجاد حالت خفگی در برخی از شهروندان، کاهش سطح دید و تعلیق موقت پروازهای فرودگاه بین المللی بغداد و نجف شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها