|

مروری بر رسانه های عربی / 9 اردیبهشت 1401 / 27 رمضان 1443

جزئیات توافق عراق و ایران بر سر پرونده گاز و پرداخت بدهی‌ها به تهران

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى البیان امارات، عکاظ عربستان، روسیا الیوم وخبرگزاری رسمی عراق "واع".

جزئیات توافق عراق و ایران بر سر پرونده گاز و پرداخت بدهی‌ها به تهران

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى البیان امارات، عکاظ عربستان، روسیا الیوم وخبرگزاری رسمی عراق "واع".

در این میان خبرگزاری رسمی عراق در گزارشى به جزئیات توافق عراق و ایران بر سر پرونده گاز و پرداخت بدهی‌ها به تهران پرداخته است.

 

روسیا الیوم: 

توقف صدور گذرنامه لبنان

اداره کل امنیت عمومی لبنان از توقف صدور گذرنامه به علت تمام شدن آن در پی افزایش تقاضا خبر داد.

 امنیت عمومی لبنان از توقف صدور گذرنامه در این کشور خبر داد.

اداره کل امنیت عمومی لبنان در بیانیه ای توضیح داد که ادارات امنیت عمومی و مراکز منطقه ای آن از سال 2020 شاهد فشار قابل توجهی در رابطه با درخواست گذرنامه بودند که ده ها برابر سال های گذشته بود و این امر بر موجودی گذرنامه ها تاثیر گذاشته است.

بیانیه مذکور آورده است که شرکت طرف قرارداد برای تامین گذرنامه به تعهد خود در تحویل گذرنامه به اداره کل امنیت عمومی لبنان عمل نکرده و این در حالیست که موجودی گذرنامه لبنان رو به اتمام است.

اداره کل امنیت عمومی لبنان اعلام کرد که از 27 آوریل 2022 صدور گذرنامه متوقف شده است.

 

خبرگزاری رسمی عراق "واع":

جزئیات توافق عراق و ایران بر سر پرونده گاز و پرداخت بدهی‌ها به تهران

وزارت برق عراق درباره جزئیات توافق با ایران برای پایان بحران گاز توضیحاتی ارائه و بر پرداخت بدهی ایران طبق زمانبندی و دفعات مختلف تاکید کرد.

احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق گفت موضوع تامین سوخت، مورد عنایت نخست وزیر است و در سفر عادل کریم به ایران، میزان مورد نیاز گاز در عراق تعیین و بر لزوم پایبندی به قرارداد امضا شده بین دو طرف تاکید شد و تفاهم خوبی بین ایران و عراق صورت گرفت.

سخنگوی وزارت برق عراق تاکید کرد که در این سفر توافقات و تفاهمات بسیار مثبتی صورت گرفت که به موجب آن موعد پرداخت دفعه ای بدهی ها به ایران از سوی سرپرست وزارت برق عراق تعیین شد و ایران نیز موافقت خود را اعلام کرد.

وی اشاره کرد که این سفر بر افزایش گاز وارداتی به عراق به اندازه مورد نیاز عراق و پرداخت بدهی ها به ایران که در پیش نویس قانون حمایت اضطراری تضمین شده متمرکز بوده است.

 

عکاظ عربستان: 

ائتلاف عربی 163 اسیر از نیروهای انصار الله را آزاد می‌کند

ائتلاف عربی به رهبری عربستان از آزادسازی 163 اسیر از نیروهای انصار الله یمن خبر داد.

ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی گفت: فرماندهی نیروهای مشترک ائتلاف عربی 163 اسیر از اسرای حوثی ها که در عملیات رزمی علیه عربستان حضور داشتند را در اقدامی بشردوستانه و در ادامه اقدامات بشردوستانه گذشته و در حمایت از تلاش ها برای پایان بحران یمن و برقراری صلح و در جهت تلاش های سازمان ملل برای تثبیت آتش بس و آماده سازی فضا برای گفت وگو بین طرف های یمنی آزاد می کند.

وی اشاره کرد که اقدامات آزادسازی این اسرا را با هماهنگی با کمیته بین اللمللی صلیب سرخ آغاز کرده و این 163 اسیر به صنعاء منتقل خواهند شد.

انصار الله یمن نیز پیشتر در اقدامی بشردوستانه 42 اسیر وابسته به ائتلاف عربی به رهبری عربستان را آزاد کرد.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها