|

مروری بر رسانه های عربی / 10 اردیبهشت1401 / 28 رمضان 1443

نزدیکى توافق ایران و عربستان

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى الصباح عراق، الخلیج اونلاین، روسیا الیوم و ایندیپندنت عربی.

نزدیکى توافق ایران و عربستان

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى الصباح عراق، الخلیج اونلاین، روسیا الیوم و ایندیپندنت عربی.

در این میان خبرگزاری رسمی عراق در گزارشى به مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، در مصاحبه با الصباح عراق ضمن پرداختن به دستاوردهای دولت خود در عرصه سیاسی و اقتصادی و امنیتی خبر داد که تا توافق ایران و عربستان پرداخته است.

 

الصباح عراق: 

الکاظمی: توافق ایران و عربستان نزدیک است

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، در مصاحبه با الصباح عراق ضمن پرداختن به دستاوردهای دولت خود در عرصه سیاسی و اقتصادی و امنیتی خبر داد که تا توافق ایران و عربستان راه چندانی نمانده است.

مصطفی الکاظمی، درباره نقش خود در برقراری مذاکرات تهران و ریاض گفت که منافع عراق تفاهم میان کشورهای منطقه و تحقق ثبات منطقه‌ای را ایجاب می‌کند و از آنجا که عراق روابط خوبی با طرف‌های مختلف منطقه‌ای دارد توانست فضای مناسب برای گفت‌وگو را در خاک عراق فراهم کند که بسیاری از آنها علنی نشده است.

وی گفت که ایران و عربستان با مسئولیت‌پذیری بسیار و با در نظر گرفتن شرایط منطقه در این گفت‌وگوها مشارکت دارند و اطمینان داریم که توافق نزدیک است و شاهد بهبود گسترده روابط میان همه کشورهای منطقه خواهیم بود.

نخست وزیر عراق تأکید کرد که همه به این جمع‌بندی رسیده‌اند که آینده منطقه مبتنی بر تبدیل منطقه به نظام منافع متقابل و هم‌افزاست و تا وقتی که این کشورهای مشکلات و بحران‌های خود را برطرف نکنند نمی‌توانند سراغ هم‌افزایی اقتصادی و پیوستن به روند پیشرفت جهانی بروند.

 

الخلیج اونلاین: 

از سرگیرى امکان سفر با کارت ملی در کشورهای عضو شورای همکاری

قطر، عربستان، کویت و امارات اعلام کردند که شهروندان کشورهای عضو شورای همکاری می توانند با کارت ملی به و از کشورهای خود سفر کنند.

وزارت امور خارجه قطر در بیانیه ای اعلام کرد که با توجه به کاهش محدودیت های سفر در پی انتشار ویروس کرونا، امکان سفر شهروندان با کارت ملی به کشورهای عضو شورای همکاری فراهم شد.

این وزارتخانه تاکید کرد که شهروندان قطری می توانند تنها با کارت ملی به عربستان، امارات، کویت و عمان سفر کنند.

امارات نیز اعلام کرد که شهروندان خود می توانند با استفاده از کارت ملی به کشورهای عضو شورای همکاری سفر کنند و شهروندان دیگر کشورهای عضو شورای همکاری نیز می توانند با کارت ملی وارد امارات شوند.

کویت دیگر کشور عضو شورای همکاری نیز در بیانیه اعلام کرد که شهروندان کویتی و سایر کشورهای عضو شورای همکاری می توانند با کارت ملی از و به کویت سفر کنند.

عربستان نیز محدودیت اعمال شده در پی انتشار ویروس کرونا را برداشت و اعلام کرد که امکان سفر شهروندان به کشورهای عضو شورای همکاری با استفاده از کارت ملی وجود دارد.

 

روسیا الیوم:

 160 هزار فلسطینی نماز جمعه را در مسجد الاقصی اقامه کردند

اداره اوقاف اسلامی قدس در بیانیه ای گفت که حدود 160 هزار نمازگزار نماز جمعه آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان را در مسجد الاقصی اقامه کردند.

نماز جمعه در وضعیتی متشنج و پس از درگیری های صبح دیروز بین نماگزاران و پلیس اسرائیل برگزار شد.

نیروهای پلیس از صبح دیروز در سراسر قدس شرقی به ویژه در محله قدیمی قدس و اطراف آن مستقر شدند.

مقامات اسرائیل پیشتر اعلام کرده بودند که به مردان بالای 50 سال از ساکنان کرانه باختری اجازه حضور در نماز مسجد الاقصی طی ماه مبارک رمضان را می دهند

 

ایندیپندنت عربی: 

بحران مسکن با افزایش شدید قیمت در عراق

کشور عراق از بحران مسکن رنج می برد و 50 درصد از مردم عراق مسکن مناسب ندارند. 

قیمت املاک و مستغلات در بغداد، پایتخت عراق، پس از کمتر از یک سال دوباره افزایش یافته است، زیرا بسیاری از شهروندان به سرمایه گذاری پول خود در این بخش روی آورده اند و به علت کاهش اعتماد به بانک های عراقی، از مشارکت در پروژه ها یا سپرده گذاری آنها در بانک ها خودداری می کنند.

با وجود تأثیرات بحران اقتصادی در کشور عراق که ناشی از مشکلات ایجاد شده از همه گیری کرونا، حمله نظامی روسیه به اوکراین، افزایش قیمت مواد غذایی و کاهش سرمایه گذاری در بخش گردشگری و صنعت بوده ، بازار املاک و مستغلات به دور از این تحولات بوده است.

قیمت املاک در بغداد شاهد افزایش قابل توجهی بوده است و در برخی مناطق نسبت به سال های گذشته دو برابر شده است.

این امر بر گروه های بسیاری از طبقه متوسط جامعه تأثیر گذاشته است که پس ‌انداز آنها اکنون قادر به رقابت با صاحبان دفاتر املاک و سرمایه ‌گذاران در این بخش نیست که اکثر خرید و فروش‌ ها و تعیین قیمت ‌ها توسط آنها انجام می شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها