|

مروری بر رسانه های عربی / 6 اردیبهشت 1401 / 24 رمضان 1443

هشدار سازمان ملل درباره خطرات خشک شدن تالاب های عراق بر کشورهای همسایه

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى الصباح عراق، روسیا الیوم،الفرات نیوز و عکاظ عربستان.

هشدار سازمان ملل درباره خطرات خشک شدن تالاب های عراق بر کشورهای همسایه

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى الصباح عراق، روسیا الیوم،الفرات نیوز و عکاظ عربستان.

در این میان الصباح عراق در گزارشى به هشدار سازمان ملل درباره خطرات خشک شدن تالاب های عراق پرداخته است.

 

الفرات نیوز:

 کشف گور دست جمعی در جاده نجف-کربلا

موسسه شهدای عراق از کشف یک گور دست جمعی جدید در استان نجف اشرف که قربانیان آن توسط رژیم سابق عراق در ابتدای دهه 90 قرن گذشته میلادی به شهادت رسیده بودند، خبر داد.

ضیاء الساعدی، مدیر اداره امور و حفاظت از گورهای دست جمعی در موسسه شهدای عراق در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: این اداره 16 مه، اقدام به خارج کردن بقایای اجساد قربانیان در این گور دست جمعی خواهد کرد.

وی افزود: این گور در جاده نجف-کربلا و در عمود 62 واقع شده و پس از گشوده شدن، بقایای اجساد قربانیان به خانواده های آنها تحویل داده خواهد شد.

شمار گورهای دست جمعی کشف شده در عراق از 210 گور مربوط به جنایت های رژیم سابق عراق و گروه تروریستی داعش به 105 گور و شمار قربانیان این گورها به 6 هزار و 393 نفر رسیده است.

 

روسیا الیوم: 

رایزنی ولیعهد عربستان و نخست وزیر بریتانیا درباره راه های تقویت همکاری بین ریاض و لندن

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان طی تماسی تلفنی با بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا درباره مسائل منطقه ای و بین المللی گفت وگو کرد.

دو طرف ضمن بررسی روابط دوجانبه و راه های تقویت همکاری مشترک، درباره آخرین تحولات جنگ اوکراین رایزنی کردند.

دو طرف در این گفت وگو روابط دوجانبه و راه های تقویت همکاری بین عربستان و بریتانیا را بررسی کردند.

تلاش ها درخصوص مسائل منطقه ای و بین المللی از جمله تحولات اوضاع در اوکراین از دیگر محورهای گفت وگوی طرفین بود.

 

"الصباح" عراق: 

سازمان ملل متحد: خشک شدن تالاب ها یک فاجعه برای آب و هوای جهانی است 

علیرضا قریشی، نماینده برنامه جهانی غذای سازمان ملل در عراق هشدار داد که خشک شدن تالاب های عراق بر محیط زیست کشورهای همسایه تأثیر مخرب خواهد داشت.

نماینده برنامه جهانی غذای سازمان ملل در عراق، تأکید کرد که باید توجه جدی به وضعیت تالاب‌های عراق شود و کشورهای همسایه هم اگر به محیط زیست و مبارزه با بیابان‌زایی اهمیت می‌دهند باید به این موضوع توجه جدی داشته باشند.

او گفت که در مذاکرات عراق با همسایگانش درباره مسائل آبی باید توجه ویژه‌ای به تالاب‌ها و افزایش آبی که آنها ریخته می‌شود انجام شود.

وی تأکید کرد که تالاب‌ها مرکز تجمع کربن و تصفیه محیط اطراف از گازهای گلخانه‌ای است و افزود که سیاست‌های ظالمانه‌ای که پیش از 2003 انجام شد باعث خشک شدن 70 درصد تالاب‌های عراق شد که احیای مجدد آنها ممکن نیست.

به گفته قریشی خشک شدن تالاب‌ها نه فقط به محیط زیست این مناطق آسیب می‌زند که همچنین محیط زیست مناطق مجاور را هم به خطر مواجه می‌کند.

 

عکاظ عربستان: 

مشارکت سر کنسول انگلیس در جده در بافتن پوشش کعبه 

سیف الدین آشر سرکنسول انگلیس در جده در بازدید از مجتمع ملک عبدالعزیز برای پوشش کعبه در بافتن پوشش کعبه شرکت کرد.

سر کنسول انگلیس و هیئت همراه در بازدید از این مرکز  توضیحاتی در جریان مراحل بافت پوشش کعبه و مراحل اجرای آن در عربستان قرار گرفتند.

آنها همچنین با مکانیسم گلدوزی تکه های طلایی که روی روکش را با آن تزئین می کنند که نیاز به مهارت، و کیفیت بالایی دارد، آشنا شدند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها