|

مروری بر رسانه های عربی / 8 اردیبهشت 1401 / 26 رمضان 1443

آنکارا و ریاض در مسیر توسعه روابط

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى خبرگزاری رسمی العربی الجدید، الجزیره،ال بى سى لبنان و الخلیج اونلاین.

آنکارا و ریاض در مسیر توسعه روابط

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى خبرگزاری رسمی العربی الجدید، الجزیره،ال بى سى لبنان و الخلیج اونلاین.

در این میان الخلیج اونلاین در گزارشى به گفت‌وگوی وزرای دارایی ترکیه و عربستان؛ آنکارا و ریاض در مسیر توسعه روابط جامع پرداخته است.

 

الجزیره: پیشنهاد لغو روادید شهروندان قطر و کویت

کمیسیون اتحادیه اروپا پیشنهاد لغو روادید برای شهروندان قطر و کویت را مطرح کرد.

مارگریتیس شیناس، معاون رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، اعلام کرد که این اتحادیه امروز پیشنهاد رسمی لغو روادید برای شهروندان قطری و کویتی جهت سفرهای کوتاه مدت به اتحادیه اروپا را مطرح کرده است.

او گفت که این اقدام در پی موفقیت دو کشور در اجرای اصلاحات گسترده انجام می‌شود و عمق و قدرت روابط اتحادیه اروپا  با آنها را نشان می‌دهد.

در صورت تصویب نهایی این پیشنهاد، شهروندان دارای گذرنامه کویتی و قطری می‌توانند برای سفرهای 90 روزه بدون دریافت روادید از اروپا دیدن کنند.

همزمان وزارت خارجه قطر از پیشنهاد اتحادیه اروپا در این باره استقبال و تأکید کرد که تسهیل سفر شهروندان قطری به خارج در رأس اولویت‌های این کشور است.

 

الخلیج اونلاین: 

آنکارا و ریاض در مسیر توسعه روابط

محمد الجدعان، وزیر دارایی عربستان در ارتباط تصویری با نورالدین نباتی، همتای ترکیه‌ای خود راه‌های توسعه همکاری اقتصادی میان دو کشور را بررسی کرد.

وزیر دارایی ترکیه نیز در توئیتر خود نوشت که در گفت‌وگو با همتای عربستانی خود در خصوص توسعه همکاری میان دو کشور در بخش‌های اقتصاد، بازرگانی و سرمایه‌گذاری به بحث و تبادل نظر پرداخته است.

از سویی اتاق بازرگانی عربستان، افزایش واردات کالاهای ترکیه به این کشور را پیش‌بینی کرده و اعلام کرده است که واردات کالا از ترکیه به محض اعلام رسمی بازگشت روابط دو کشور به روند طبیعی، به سرعت به حالت عادی بازخواهد گشت.

ارزش کالاهای صادر شده از ترکیه به عربستان در دو ماه ژانویه و فوریه 2022 به حدود 19 میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.8 رشد را ثبت کرده است.

 

العربی الجدید: 

بحرین مجوز خدمات «استارلینک» را در خاک خود صادر کرد

سازمان تنظیم ارتباطات بحرین اعلام کرد که به شرکت «اسپیس ایکس» مجوز ارائه خدمات «استارلینک» در این کشور را داده است.

 بحرین اولین کشور در شورای همکاری است که به فعالیت این شرکت که صاحب آن «ایلان ماسک»، میلیاردر امریکایی است، مجوز داده است. تنها 29 کشور جهان به خدمات «استارلینک» مجوز داده‌اند.

شرکت اسپیس ایکس با ارسال هزاران ماهواره به مدار نزدیک به زمین می‌کوشد که خدمات اینترنت ماهواره‌ای را بدون نیاز به زیرساخت‌های کابلی، برای متقاضیان تأمین کند.

این در حالی است که میان چند شرکت که چنین خدماتی را می‌دهند رقابت شدیدی بر سر ارسال ماهواره‌های اینترنتی درگرفته است.

 

ال بى سى لبنان: 

رئیس جمهوری لبنان: برخی در پی بحرانی کردن اوضاع کشور هستند

رئیس جمهوری لبنان گفت که برخی گزارش ها نشان دهنده تلاش برای بحرانی کردن اوضاع در ایشان کشور است.

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان، در دیدار با شماری از نمایندگان مجلس این کشور تأکید کرد که کسانی مسائل مالی و قیمت دلار را در لبنان بازیچه قرار داده‌اند و این تأثیر منفی بر زندگی شهروندان گذاشته است.

او گفت که این مسئله سایه سنگین خود را بر دیگر مسائل به‌خصوص وضعیت امنیتی کشور نهاده و افزود که شاهد حوادث غیر قابل قبول و نشانه‌های بدتر شدن اوضاع امنیتی هستیم.

عون تأکید کرد که گزارش‌های کارشناسان داخلی و خارجی نشان می‌دهد که طرف‌هایی در پی بحرانی کردن وضعیت لبنان هستند و افزود که برخی از این طرف‌ها از موقعیت در کشور برخوردارند و این موجب مشکل شده است.

رئیس جمهوری لبنان گفت که در حال تلاش برای تصویب قوانینی جهت جلوگیری از بدتر شدن اوضاع مالی و اقتصادی کشور است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها