|

فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی:

ردپای اسرائیلی‌ها در عملیات اخیر تروریستی مشهود است

شروع سال جدید با چالش جدی در مقوله امنیت ملی همراه بود و از یک سو ابتدا کنسولگری ایران در دمشق از سوی اسرائیل مورد حمله موشکی قرار گرفت و چهار نفر از مستشاران نظامی‌مان به شهادت رسیدند و از سوی دیگر دو روز بعد به مقرهای فراجا و سپاه پاسداران توسط تروریست‌های اجیر‌شده حمله شد‌ که منجر به شهادت و زخمی‌شدن تعدادی از نیرو‌های نظامی و انتظامی‌مان شد.

حمید به‌گذر: شروع سال جدید با چالش جدی در مقوله امنیت ملی همراه بود و از یک سو ابتدا کنسولگری ایران در دمشق از سوی اسرائیل مورد حمله موشکی قرار گرفت و چهار نفر از مستشاران نظامی‌مان به شهادت رسیدند و از سوی دیگر دو روز بعد به مقرهای فراجا و سپاه پاسداران توسط تروریست‌های اجیر‌شده حمله شد‌ که منجر به شهادت و زخمی‌شدن تعدادی از نیرو‌های نظامی و انتظامی‌مان شد. با این اوصاف و وضعیت پیش‌آمده، علی‌القاعده استراتژی کشورمان در پاسخ به این حملات، به‌خصوص اقداماتی در جهت پیشگیری، اهمیت دوچندان دارد؛ به‌‌ویژه که زیست و تربیت تروریست‌ها در کشورهایی همچون افغانستان و پاکستان بوده و همین امر مانع اقدامات پیشگیرانه مؤثر در این زمینه شده است. در این خصوص با دکتر فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، درباره آسیب‌شناسی مشکلات مرزی، ورود تروریست‌ها از مرزها شرقی و نحوه کنترل و رصد مهاجران به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ادامه مشروحی از آن را می‌خوانید.

   

‌با توجه به ورود تروریست‌ها در چند عملیات اخیر از مرزهای شرقی، برای مسدودسازی مرز‌های شرقی کشور چه اقداماتی انجام شده و امور مربوط به مسدودسازی چه موقع پایان می‌یابد؟

با توجه به آسیب‌پذیری مرزهای شرقی و هم‌مرز‌بودن با کشور‌های افغانستان و پاکستان، جمهوری اسلامی ایران از سال‌ها پیش به دنبال این بود که این نقیصه برطرف شود. بر همین اساس، جلسات متعددی با مقامات امنیتی و نظامی پاکستان و افغانستان داشتیم، همچنین با عنایت بر شرایط خاصی که در افغانستان حاکم است و به هر حال نظم و ساختار حکومتی ندارند، ما اولویت اول خود را به مرزهای پاکستان اختصاص دادیم. با وجود اینکه خود جمهوری اسلامی ایران رأسا با ایجاد قرارگاه در جنوب استان سیستان‌و‌بلوچستان‌ کنترلی بر مرزها داشت، ما چند ماه جلوتر هم صحبت‌هایی را با پاکستانی‌ها داشتیم که در هیئت عالی جمهوری اسلامی ایران، خودِ من هم حضور داشتم و هماهنگ کردیم و با فرمانده کل ارتش پاکستان و بقیه مقامات پاکستانی به این نتیجه رسیدیم که این جریانات تروریستی هم برای پاکستان آسیب‌زاست و هم برای کشورمان.

‌در آنجا با بحث و گفت‌وگو درباره عملیات‌های انتحاری‌ در پاکستان، عملیات‌های انتحاری که در ایران در راسک و بعد جنایت خونین‌شان در کرمان و الان هم مجددا در راسک و چابهار‌ صورت گرفته، شاهد بودیم که پاکستانی‌ها هم مُصر هستند‌ مسدودسازی مرزی صورت بگیرد، بنابراین مسدودسازی مرزهای شرقی جمهوری اسلامی ایران اولویت اول‌مان است که مقدمات آن انجام شده و بقیه نیز در آتی انجام خواهد شد.

‌آیا جنس عملیات اخیر تروریستی در راسک و چابهار را با توجه به هم‌زمانی این عملیات با حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، با سایر عملیات‌ها یکی می‌دانید یا معتقد به هدایت تروریست‌ها از اسرائیل هستید؟

عملیات اخیری که تروریست‌ها انجام دادند، با گذشته متفاوت است و ردپای اسرائیلی‌ها کاملا مشهود است که در همین‌جا گله‌مندی خود را به دولت پاکستان و ارتش پاکستان داریم. ما دو کشور مسلمان و برادر با روابط راهبردی هستیم و بر اساس جلساتی که در گذشته داشتیم، نباید این اجازه داده می‌شد که با نفوذ صهیونیست‌ها و اشراف‌ آنها یک عملیات پیچیده با انبوه تروریست‌ها در خاک ایران انجام گیرد. بنابراین این گله‌مندی وجود دارد تا هماهنگی برای مقابله با فعالیت تروریست‌ها انجام شود‌ که ما سه پیشنهاد به پاکستانی‌ها داده‌ایم: 

1- خود پاکستانی‌ها باید لانه‌های تروریستی را در خاک پاکستان از بین ببرند، 2- با همکاری ایران، عملیاتی مشترک انجام دهند و 3- این کشور اجازه دهد خود جمهوری اسلامی ایران با هماهنگی ارتش این کشور، عملیاتی جهت پاکسازی تروریست‌ها انجام دهد که در گذشته هم همین اتفاق افتاده بود. از طرف دیگر، مسدودسازی مرز و برخی نقاط از مرز هست که باید دیوار کشیده شود و جاهایی دیگر هم هست که با استفاده از تجهیزاتی دیگر محافظت و حراست از مرز صورت می‌گیرد. لذا به صورت کلی می‌توان گفت ‌با حداکثر سرعت این امر در حال انجام است که بعد از حادثه خونین کرمان سرعت مسدودسازی مرز‌ها بیشتر شد.

‌‌ ‌با توجه به عدم مقابله جدی با استقرار و تربیت تروریست‌ها در این کشورها، در نهایت استراتژی جمهوری اسلامی ایران در سال جدید چگونه خواهد بود؟

استراتژی و سیاست خارجی ما در دولت سیزدهم و خود مجلس توجه جدی به کشورهای همسایه و منطقه است‌ و مصوبه‌ای هم در فراکسیون استان‌های مرزی با هماهنگی دولت داشتیم که با دولت گذشته شروع شد و در این دولت ادامه یافته است. ما از ظرفیت مرزهای کشورمان که 16 استان درگیر با کشورهای همسایه هستند باید به درستی استفاده کنیم و مراودات تجاری و اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در استان‌های مرزی جدی گرفته شود تا در نهایت کمک کند به اقتصاد و امنیت مرزها و شکوفایی استان‌های مرزی کشورمان. این کار بزرگی بود که در فراکسیون انجام شد که خود من رئیس فراکسیون هستم و حدود 130 تا 140 نماینده مجلس در این فراکسیون حضور دارند. در حال حاضر دولت باید آیین‌نامه اجرائی آن را تدوین کند؛ زیرا ‌‌ما نتوانستیم‌ طی سالیان سال از ظرفیت‌های داخل کشورمان در مقابل تحریم‌ها و تهدیدها استفاده کنیم. شما می‌دانید که اگر در دنیا یک روزنه مرزی با کشور دیگری وجود داشته باشد، از آن برای تحول اقتصادی استفاده می‌کنند؛ ما تمام اطراف کشورمان مرزهای دریایی و خشکی داریم که در این چهل‌و‌خرده‌ای سال، کار جدی و درخوری انجام نداده‌ایم.

‌با توجه به خطراتی که ممکن است برخی مهاجران مرزهای شرقی برای امنیت کشور داشته باشند، کمیسیون امنیت ملی و نهاد‌های نظارتی مانند وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه چه کاری انجام داده‌اند‌؟

مسئولیت اقدامات در این زمینه بر عهده وزارت کشور‌ است؛ زیرا ‌مسئول اصلی انجام اقدامات وزارت کشور است و سایر نهادهای امنیتی و نظارتی با وزارت کشور همکاری می‌کنند. در ابتدا باید طرح ساماندهی اتباع خارجی در کشور انجام شود؛ زیرا ‌‌کشورمان به گونه‌ای است که مهاجرپذیر است و باید اتباع خارجی سر‌و‌سامان داده شوند. این نگرانی هم وجود دارد که باید از بسیاری از جریانات تروریستی جلوگیری شود‌ که این موضوع در طرح ساماندهی نیز لحاظ شده و وزارت کشور نیز در حال انجام آن است و پیشرفت‌های خوبی وجود دارد. طرح سازمان ملی مهاجران نیز به لحاظ اهمیت موضوع در دستور کار است. آخرین گزارش وزیر کشور نیز گزارش خیلی خوبی بود و ما هم پیگیری می‌کنیم تا سریع‌تر این قضیه تمام بشود. البته اقدامات خوبی انجام شده ولی کامل نیست.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها