|

در هشتمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق مطرح شد

از ردزنی سوژه‌های ترور در خیابان تا خیریه‌های غیرواقعی

‌هشتمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) و همچنین ماهیت این سازمان به عنوان یک شخصیت حقوقی، دیروز در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی حجت‌الاسلام دهقانی و مستشاران دادگاه مرتضی تورک و امین ناصری در مجتمع قضائی امام خمینی‌(ره) به صورت علنی برگزار شد.

از  ردزنی سوژه‌های ترور در خیابان تا خیریه‌های غیرواقعی

‌هشتمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) و همچنین ماهیت این سازمان به عنوان یک شخصیت حقوقی، دیروز در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی حجت‌الاسلام دهقانی و مستشاران دادگاه مرتضی تورک و امین ناصری در مجتمع قضائی امام خمینی‌(ره) به صورت علنی برگزار شد. حجت‌الاسلام دهقانی، قاضی دادگاه، با اشاره به لایحه یکی از شکات درباره سیاسی‌‌‌‌نبودن سازمان مجاهدین خلق‌ در هیچ برهه زمانی از فعالیتش، گفت: در این لایحه آمده است که گروهک مذکور برخلاف ادعا‌های خود هیچ‌گاه مبارزه با ستم و ظلم را نداشته است؛ آنها در راستای سیاست سیا و رژیم پهلوی تبدیل به ماشین کشتار شدند و هیچ‌گاه در راستای منافع ملی حرکت نکردند؛ این موضوع در اعتراف‌های فردی به نام افراخته برای ساواک است که گفته بود قصد داریم آیت‌الله بهشتی را بکشیم. در ادامه قاضی از نماینده خواست تا قرائت کیفرخواست را ادامه دهد. نماینده داستان قرائت کیفرخواست را از متهم ردیف 90 پرونده آغاز کرد.

پشت پرده محفل ترور در اصفهان

مرتضی فخار متهم ردیف ۹۰ در دادگاه رسیدگی به جرائم سازمان مجاهدین خلق‌ است. وی که قبل از انقلاب، به عنوان یکی از اعضای مرکزی سازمان مجاهدین خلق‌ در اصفهان شناخته می‌شد، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در سال ۱۳۵۸، در بخش تبلیغات تشکیلات به فعالیت پرداخته و برهه‌ای نیز مسئول تدارکات نفاق می‌شود. در ادامه، مرتضی فخار از کشور متواری و به مقر سازمان‌ در عراق ملحق شده و در آنجا نیز در اغلب عملیات‌های تروریستی-‌نظامی گروهک علیه شهروندان ایران، از‌جمله فروغ جاویدان شرکت می‌کند. همچنین در قتل عمد (شهادت) سید‌محمدحسن بهشتی‌نژاد، مرتضی فخار و حسین دادخواه مسئولیت شناسایی هدف ترور (شهید بهشتی‌نژاد)، آدرس و ساعات تردد نام‌برده و همچنین اعلام این اطلاعات به عوامل ترور را بر عهده داشته‌اند. به این نحو که در این اقدام تروریستی، اعضای یک تیم پنج‌نفره در سال ۱۳۶۰، به درب منزل نام‌برده مراجعه و به بهانه دادن نامه، به سمت او شلیک می‌کنند که منجر به قتل (شهادت) وی و کودک خردسال همراهش شده و اعضای تیم ترور نیز پس از آن موفق به فرار می‌شوند. ضمنا نام‌برده تحت تعقیب اینترپل بوده و دارای اعلان قرمز به شماره A-7669/12-2011 است.

آشنایی با  لیدر تشکیلات زندان در سازمان مجاهدین خلق

سید‌اسدالله فقیه‌دزفولی متهم ردیف ۹۱ در دادگاه رسیدگی به جرائم منافقین است. وی قبل از انقلاب (در سال ۱۳۵۲)، جذب گروهک شده و در تشکیلات زندان مسعود رجوی به فعالیت می‌پردازد. در ادامه و پس از پیروزی انقلاب، نام‌برده مسئول حفاظت و انتظامات ساختمان ستاد سازمان‌ شده و در سال ۱۳۵۸، به قسمت حفاظت از اعضای کادر نفاق منتقل و سپس جزء محافظان مسعود رجوی می‌شود. دیگر فعالیت‌ها و مسئولیت‌های وی عبارت است از: مسئول اتاق عملیات‌های تروریستی مقر بدیع در سال ۱۳۷۷ و مسئول تیم نظامی-‌تروریستی در شاخه نظامی نفاق. نام‌برده در حال حاضر در کادر مرکزی و اطلاعات گروهک است. ضمنا نام‌برده تحت تعقیب اینترپل بوده و دارای اعلان قرمز به شماره A-576/6-2002 است.

کودک 3ساله چگونه به شهادت رسید؟

ایرج فیض متهم ردیف ۹۲ در دادگاه رسیدگی به جرائم سازمان مجاهدین خلق‌ است. نام‌برده یکی از اعضای مرکزیت گروهک در استان اصفهان بوده که پس از پیروزی انقلاب، به قسمت امنیت منافقین منتقل شده و در زیرمجموعه یکی از عناصر نفاق، به نام اُخوت قرار می‌گیرد. او در ادامه به قسمت تدارکات و تأمین مالی گروهک رفته و در اواخر سال ۱۳۵۹ به بخش تبلیغات نفاق اعزام و به عنوان معاون یکی از عناصر سازمان‌ به نام آرمین منصوب می‌شود. پس از آن، وارد شورای گروهک در اصفهان شده و بعد از اینکه محمود اخوت از اصفهان می‌رود، از اواسط شهریور سال ۱۳۶۰ به عنوان مسئول بخش نظامی سازمان‌ در آن استان، جایگزین وی شده و در سال ۱۳۶۰ نیز مسئولیتی در قسمت سیاسی-‌نظامی نفاق به نام‌برده واگذار می‌شود. پس از آن وی تا سِمت معاون مرکزیت نفاق ارتقا یافته و به پاریس اعزام می‌شود. وی پس از اعزام به عراق، در بخش نظامی سازمان‌ سازماندهی شده و در عملیات‌های تروریستی-‌نظامی دهلران، آفتاب، چلچراغ و فروغ جاویدان شرکت می‌کند. ایرج فیض در مشارکت با احمد حنیف‌نژاد، یکی دیگر از عوامل اصلی تشکیل، طراحی، سازماندهی و هدایت تیم ترور شهید سید‌محمدحسن بهشتی‌نژاد و نتیجتا شهادت و به تعبیر حقوقی قتل عمد این شهید والامقام محسوب می‌شود. به این نحو که در این اقدام تروریستی، اعضای یک تیم پنج‌نفره در سال ۱۳۶۰، به درِ منزل نام‌برده مراجعه و به بهانه دادن نامه، به سمت او شلیک می‌کنند که منجر به قتل عمد (شهادت) وی و کودک خردسال همراهش شده و اعضای تیم ترور نیز پس از آن موفق به فرار می‌شوند. ضمنا نام‌برده تحت تعقیب اینترپل بوده و دارای اعلان قرمز به شماره A-580/6-2002 است.

شکنجه‌گر سازمان‌ در دهه  70 چه کسی بود؟

پرویز کریمیان متهم ردیف ۹۳ در دادگاه رسیدگی به جرائم سازمان مجاهدین خلق‌ است. نام‌برده قبل از پیروزی از انقلاب با سازمان‌ آشنا و به همکاری با این گروهک می‌پردازد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی از ایران متواری شده و در عراق به سازمان‌ ملحق می‌شود. از‌جمله فعالیت‌ها و مسئولیت‌های وی عبارت‌اند از: مسئول تیم‌های ترور تشکیلات در سال ۱۳۶۰، مسئول شاخه نظامی نفاق در سال ۱۳۶۸، فعالیت در بخش اطلاعات گروهک 

به عنوان مسئول، شرکت در عملیات‌های تروریستی-‌نظامی چلچراغ، مروارید و فروغ جاویدان، عضویت در هیئت اجرائی سازمان‌ در سال ۱۳۷۰، عضویت در شورای تروریستی موسوم به ملی مقاومت در سال ۱۳۷۴ و بازجو-‌شکنجه‌گر گروهک در سال‌های ۱۳۷۴ و ۱۳۷۵. خاطرنشان می‌شود وی در حال حاضر در قسمت ستاد داخله سازمان‌ فعال است. ضمنا نام‌برده تحت تعقیب اینترپل بوده و دارای اعلان قرمز به شماره A-3201/5-2012 است.

عملیات‌های تروریستی در خوزستان توسط چه کسی سازماندهی می‌شد؟

احمد گلپایگانی متهم ردیف ۹۴ در دادگاه رسیدگی به جرائم منافقین است. نام‌برده در اواخر سال ۱۳۶۴، به منظور پیوستن به سازمان مجاهدین خلق‌، از کشور متواری شده و سپس در یگان رزم این گروهک سازماندهی و در عملیات‌های تروریستی-‌نظامی آفتاب، چلچراغ، فروغ جاویدان و مروارید (نسل‌کشی اکراد عراق) شرکت می‌کند. وی همچنین در سال ۱۳۷۲ به عنوان معاون تیم، در عملیات‌های تروریستی محور خوزستان، به منظور شناسایی و به‌اصطلاح نفوذ، حضور یافته و در حال حاضر نیز در کشور آلبانی اقامت دارد.

معرفی عاملان شهادت امیر سپهبد شهید صیاد شیرازی

در ادامه نوبت به متهم ردیف 102 رسید و نماینده داستان در قرائت کیفرخواست گفت: حسن نظام‌الملکی متهم ردیف ۱۰۲ در دادگاه رسیدگی به جرائم منافقین است. نام‌برده پس از آشنایی با علی خدایی‌صفت در سال ۱۳۵۱، جذب سازمان مجاهدین خلق‌ شده و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مسئول شاخه آذربایجان تشکیلات می‌شود. دیگر فعالیت‌ها و مسئولیت‌های او عبارت‌اند از: شرکت در کلیه عملیات‌های تروریستی-‌نظامی از‌جمله مهران، چلچراغ، آفتاب، فروغ جاویدان و مروارید، شرکت در عملیات تروریستی-‌نظامی راهگشایی با سمت مسئول، مسئول تیم تروریستی در شاخه نظامی نفاق بین سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۰، بازجو-‌شکنجه‌گر مقر اشرف از سال ۱۳۷۳ و مسئول حفاظت از مقر اشرف. نام‌برده در حال حاضر در بخش اطلاعات نفاق در آلبانی مشغول به کار است. گفتنی است حسن نظام‌الملکی در نسل‌کشی اکراد عراق در عملیات تروریستی-‌نظامی مروارید و همچنین در تشکیل، طراحی، سازماندهی و هدایت تیم تروِ امیر سپهبد علی صیاد‌شیرازی (به نام‌های حسن زمان‌وزیری و رضا نادری با نام مستعار عطاءاله) و نتیجتا شهادت و به تعبیر حقوقی قتل عمد این شهید والامقام، مشارکت و همکاری تنگاتنگی با محمود قجرعضدانلو و مژگان پارسایی داشته است.

مسئول مخابرات سازمان مجاهدین خلق‌ در  مقر  اشرف که بود؟

نسرین نظری علی‌آبادی متهم ردیف ۱۰۳ در دادگاه رسیدگی به جرائم سازمان مجاهدین خلق‌ است. نام‌برده پس از اقدامات مسلحانه گروهک در فاز نظامی در سال ۱۳۶۰، به خارج از کشور متواری و در مقر اشرف در عراق به سازمان‌ ملحق می‌شود. شایان ذکر است وی در حال حاضر در رده شورای رهبری گروهک قرار دارد.

اقدامات تروریستی سازمان‌ در شیراز توسط چه کسی انجام می‌شد؟

الله‌کرم هوشنگی متهم ردیف ۱۰۵ در دادگاه رسیدگی به جرائم منافقین است. نام‌برده در کلیه اقدامات تروریستی شهر شیراز و دیگر شهرها، عضو تیم نظامی بوده و توسط فرهاد الفت به عنوان مسئول کل تشکیلات سازمان مجاهدین خلق‌ در استان‌های جنوبی کشور هدایت می‌شده است. ضمنا وی از نفرات عملیاتی کادر مرکزی تشکیلات نفاق است.

خروج  از  لیست سیاه تروریست‌ها

بعداز پایان قرائت کیفرخواست و عناوین اتهامی و نام شکات و ادله و اسناد موجود در پرونده، قاضی دهقانی با اعلام زمان تنفس گفت: ادامه دادگاه در نوبت عصر برگزار می‌شود. پس از آغاز نوبت ظهر دادگاه منافقین با دستور قاضی، نماینده دادستان در ادامه قرائت کیفرخواست گفت: اعمال تروریستی زمانی محقق می‌شوند که از روی قصد و در رابطه با اقدامی فردی‌ یا جمعی بوده و دارای هدف برهم‌زدن شدید نظم عمومی از طریق ایجاد رعب و وحشت باشد که در بستر جرائم ذیل محقق می‌شود: آسیب عمدی به زندگی و حیثیت افراد، اخاذی، سرقت، شکنجه و اقدامات وحشیانه، خشونت منجر به مرگ، قطع عضو یا معلولیت دائمی، آدم‌ربایی یا حبس‌‌کردن افراد، همچنین هواپیماربایی، سرقت کشتی یا هرگونه وسیله‌ حمل‌ونقل دیگر، پول‌شویی، از کار انداختن و نیز جرائم رایانه‌ای، تجاوز به آزادی رفت و آمد، تولید، فروش، انبارکردن، حمل یا نگهداری ماشین‌‌‌‌آلات جنگی، سلاح‌های کشنده و انفجاری، هر نوع جرم و جنایت با استفاده از بمب، نارنجک، موشک، سلاح‌های خودکار، نامه یا بسته منفجره در ارتباط با اقدام فردی یا دسته‌جمعی به منظور ایجاد اخلال جدی در نظم عمومی از طریق ایجاد رعب و وحشت. شرکت در گروهی متشکل یا توافقی در راستای فراهم‌سازی اقدامی تروریستی که توسط یک یا چند اقدام مادی یا یکی از اقدامات تروریستی که در فوق به آن اشاره شده، متمایز شود. وزیری نماینده دادستان بیان کرد: سازمان‌‌ مجاهدین‌ خلق‌ تا سال ۲۰۱۰ در لیست سیاه سازمان‌های تروریستی ایالات متحده آمریکا و تا سال ۲۰۰۵ به عنوان سازمانی تروریستی توسط اتحادیه اروپا شناسایی شده بود، اما پارلمان اروپا و بریتانیا‌ در اقدامی سیاسی و تأمل‌برانگیز، با باور به ادعاها و تلاش‌های واهی این سازمان برای معرفی خود به عنوان جنبش به‌اصطلاح آزادی‌خواه و دموکراتیک تبعیدی، از ملاحظه آن به عنوان جریانی تروریستی صرف‌نظر کرده و آن را از لیست سیاه سازمان‌های تروریستی خود خارج کرده است.

راه‌اندازی انجمن‌های خیریه غیرواقعی

نماینده دادستان گفت: یکی از این شیوه‌ها حضور تیم‌های تشکیلاتی در مبادی ورودی شهرها و فرودگاه‌ها و به نمایش گذاشتن عکس‌هایی از اعضای دستگیرشده خود و تحریک احساسات شهروندان غربی و تقاضای کمک از عابران بی‌اطلاع و به بیان دیگر گدایی‌کردن است. وزیری بیان کرد: یک روش شناسایی افراد پولدار غربی مقیم فرانسه و مراجعه به درِ منزل آنها، تشریح کیس‌های متعدد، فریب و جلب نظر آنان و نهایتا اخذ مبالغی به صورت ماهانه از آنان است. وی ادامه داد: روش سوم راه‌اندازی انجمن‌های خیریه غیرواقعی و جمع‌آوری اعانه‌ها و کمک‌های مردمی از شهروندان انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و آمریکایی است. وی افزود: این پول‌ها بعد از جمع‌آوری از طریق عملیات‌های پول‌شویی بین‌المللی پیچیده به خارج منتقل شده و به این منظور از حساب‌های ترکیه، آلمان، فرانسه، بلژیک، نروژ، سوئد، اردن و امارات متحده عربی منتقل شده و برای انجام اقدامات مسلحانه و واجد وصف تروریستی علیه حاکمیت مشروع مستقر در ایران (از حیث پارامترهای بین‌المللی)، مورد استفاده قرار می‌گیرد. با پایان زمان رسیدگی قاضی پایان جلسه دادگاه را اعلام کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها