|

سومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سرکردگان سازمان مجاهدین خلق برگزار شد

محاکمه تئوریسین و مسئول ترور‌های خیابانی در دادگاه

سومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق و همچنین ماهیت این سازمان به عنوان یک شخصیت حقوقی، دیروز در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی حجت‌الاسلام‌والمسلمین دهقانی و مستشاران دادگاه مرتضی تورک و امین ناصری در مجتمع قضائی امام خمینی (ره) به صورت علنی برگزار شد. حجت‌الاسلام دهقانی در ابتدای دادگاه با اشاره به ادامه رسیدگی به پرونده منافقین، از اصحاب رسانه خواست در انعکاس مطالب اعم از نقل مواد قانونی و نام‌های متهمان کیفرخواست توجه لازم را داشته باشند.

محاکمه تئوریسین و مسئول ترور‌های خیابانی در دادگاه

شرق: سومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق و همچنین ماهیت این سازمان به عنوان یک شخصیت حقوقی، دیروز در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی حجت‌الاسلام‌والمسلمین دهقانی و مستشاران دادگاه مرتضی تورک و امین ناصری در مجتمع قضائی امام خمینی (ره) به صورت علنی برگزار شد. حجت‌الاسلام دهقانی در ابتدای دادگاه با اشاره به ادامه رسیدگی به پرونده منافقین، از اصحاب رسانه خواست در انعکاس مطالب اعم از نقل مواد قانونی و نام‌های متهمان کیفرخواست توجه لازم را داشته باشند.

قاضی همچنین بر احراز صلاحیت دادگاه برای رسیدگی به این پرونده تأکید کرد.‌در ادامه دادگاه قاضی از نماینده دادستان خواست تا در جایگاه قرار بگیرد و کیفرخواست را قرائت کند. نماینده دادستان با حضور در جایگاه گفت: پس از ورود منافقین به عراق و همکاری با رژیم بعثی در جنگ تحمیلی اکثر اقدامات تروریستی آنها منعطف به جدار مرزی بود. بعد از مدتی منافقین تصمیم گرفتند به عملیات خود عمق بدهند و ترور را شهری کنند. وی گفت: این تیم‌های تروریستی با کمک استخبارات عراق وارد ایران می‌شدند. گروهک منافقین دلیل عملیات در عمق ایران را این می‌دانست که مردم اقبالی به آنها نشان نمی‌دادند. برخی اسناد اطلاعاتی که به دست مسئولان اطلاعاتی کشورمان رسیده نشان می‌دهد منافقین در ازای ترور، نفت از عراق می‌گرفته‌اند! نماینده دادستان بیان کرد: بر اساس اسناد اطلاعاتی به دست آمده مسعود رجوی از ژنرال حبوش رئیس سرویس اطلاعات عراق خواست که شرایطی برای منافقین فراهم کند تا گروهک از شرق کشور وارد خاک ایران شده و ترور کند. وی افزود: رجوی دلیل این اقدام را واکنش منفی مردم از همکاری و مزدوری منافقین با عراق می‌دانست. حبوش از رجوی خواسته بود عملیات‌های منافقین در تهران انجام شود! نماینده دادستان گفت: پس از ورود منافقین به عراق و همکاری با رژیم بعثی در جنگ تحمیلی اکثر اقدامات تروریستی آنها منعطف به جدار مرزی بود. بعد از مدتی منافقین تصمیم گرفتند به عملیات خود عمق بدهند و ترور را شهری کنند. وی افزود: این تیم‌های تروریستی با کمک استخبارات عراق وارد ایران می‌شدند. گروهک منافقین دلیل عملیات در عمق ایران را این می‌دانست که مردم اقبالی به آنها نشان نمی‌دادند. تحقیقات اطلاعاتی و قضائی نشان می‌دهد که منافقین به عنوان مزدور عراق ترور مردم را بر عهده گرفته بودند.

نماینده دادستان بیان کرد: برخی اسناد اطلاعاتی که به دست مسئولان اطلاعاتی کشورمان رسیده نشان می‌دهد منافقین در ازای ترور نفت از عراق می‌گرفته‌اند! در جلسات منافقین با استخبارات عراق رجوی نمی‌دانسته که این جلسات ضبط شده و به دست سربازان گمنام امام زمان (عج) می‌افتاد، برای همین با پی‌پروایی خواهان سهمیه نفت می‌شده است. در ادامه نماینده دادستان به قرائت کیفرخواست برای سایر متهمان پرداخت و تا متهم ردیف سی‌وسوم پیش رفت. از جمله متهم ردیف بیست‌وششم دادگاه رسیدگی به جرائم گروهک تروریستی منافقین محمود عطایی‌کاریزی که به عنوان تئوریسین ترورها شناخته می‌شود. نام‌برده قبل از انقلاب، جذب گروهک منافقین شده و بین سال‌های ۱۳۴۸-۱۳۴۹ به دلیل نفوذ قومی و منطقه‌ای که داشته، مسئول تهیه سلاح برای تشکیلات می‌شود. او به همین منوال، مدتی در زمینه تهیه و تأمین مواد منفجره و اسلحه از طریق مرز پاکستان و افغانستان فعالیت می‌کند. محمود عطائی که جزء عناصر فکریِ گروهک تروریستی منافقین شناخته می‌شود، هم‌زمان با پیروزی انقلاب اسلامی، به فعالیت‌های خود برای گروهک به عنوان مسئول تبلیغاتی و نظامی در خراسان ادامه می‌دهد. نام‌برده که جزء کاندیدای منافقین در دوره اول انتخابات مجلس در تایباد نیز بوده، پس از مدتی به کردستان متواری و از آنجا به فرانسه رفته و در سال ۱۳۶۴، مسئول مقر اشرف می‌شود. در ادامه و در آذرماه سال ۱۳۷۴، نام‌برده به عضویت شورا و ستاد شاخه نظامی گروهک تروریستی منافقین درآمده و همسرش را نیز عضو شورای نفاق می‌کند. در ادامه دادگاه محمدمهدی چیذری، جانباز حمله خمپاره‌ای منافقین به مجتمع مسکونی نور در سال ۱۳۷۸ در پی قرائت بخشی از کیفرخواست مربوط به این اقدام تروریستی، در جایگاه شهود حاضر شد و به درخواست قاضی جراحت خود را نشان داد؛ وی در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره آن حادثه و جراحت پرداخت. ‌همچنین در این جلسه دادگاه تعدادی از اعضای خانواده شهدای ترور از جمله دختر شهید حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید احمد آقامیری، دختر شهید غلامعلی حاجی‌هاشم، مادر شهید داود ارجمندی، خواهران شهید سیدحسین میری، برادر شهید احمد شفیعی، همسر شهید محمدعلی آقارجبی، برادر شهید فاطمه‌سادات طالقانی، برادر شهید موسی علیزاده، خواهر شهید زینب کمایی، خواهران شهید سید رسول موسوی ابربکوه، دختر شهید سیدحسینی طباطبایی، خانواده شهید رضایی، خانواده شهید امیدی، جانباز محمدمهدی چیذری و وکیل خانواده مهدی صیاد شیرازی حضور داشتند.

در پایان قاضی ختم جلسه را اعلام کرد و گفت که جلسه بعدی دادگاه روز دوازدهم دی ماه برگزار می‌شود. 

 

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها