|

واکنش سازمان محیط زیست به گزارش «شرق»

سازمان محیط زیست در پاسخ به یکی از گزارش‌های روزنامه شرق که به تفاوت بارندگی ایران و ترکیه اشاره کرده بود، پرداخته

واکنش سازمان محیط زیست به گزارش «شرق»

سازمان محیط زیست در پاسخ به یکی از گزارش‌های روزنامه شرق که به تفاوت بارندگی ایران و ترکیه اشاره کرده بود، پرداخته که این جوابیه به شرح زیر است: 

تذکر روزنامه شرق درست و منطقی است

به کمک رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران وطن‌پرست نیازمندیم 

در پی هجمه‌های گسترده و متناوب رسانه‌های چرک و ضدمردم درخصوص دریاچه ارومیه نقشه شوم دشمنان ملت با پاسخ‌گویی سریع روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، موفق نشد. به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، در چند روز گذشته به بهانه‌های گوناگون رسانه‌های چرک ضدمردم با استفاده از فضای مجازی سعی در عملیات روانی گسترده علیه امید و آینده کشور داشته‌اند. یک روز تصاویر طبیعی تفاوت بارش در ترکیه و ایران را برجسته می‌کنند و روز دیگر شایعه هارپ و جنگ تکنولوژی را گرم می‌کنند. یک روز از تصاویر ماهواره‌ای بر فراز دریاچه ارومیه بهره می‌برند و نشان می‌دهند که ابرها روی دریاچه از هم می‌پاشند و روز دیگر شایعه استخراج لیتیوم از دریاچه را مطرح می‌نمایند و اخیرا هم با استفاده از تصاویر یک تحقیق علمی و آزمایش خاکپوش طبیعی و دوستدار محیط زیست که هر جای دنیا میلیون‌ها دلار برای محقق و نهاد تحقیق‌کننده آن هزینه می‌کنند، با قلب واقعیت تیتر «مالچ‌پاشی در دریاچه ارومیه آغاز شد» را ترند کردند. البته در این میان هستند رسانه‌های عاشق ایران که چون منتقد سیاست‌ها هستند، برای بزرگ‌نمایی و فشار سیاسی خواسته یا ناخواسته با این مسئله همراه شدند. اما روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست همواره سعی دارد در دوران تحولی خویش به‌عنوان اولین و رسمی‌ترین مقام در حوزه اطلاع‌رسانی اقدام به پاسخ‌گویی نماید، در این راه روزنامه وزین شرق در مطلبی صحیح از چندگانگی ارائه اطلاعات که با هم تناقض نداشتند اما اطلاعات ارائه‌شده در کنار باقی مسائل دریاچه ارومیه بر ابهامات افکار عمومی افزود، از سازمان حفاظت محیط زیست انتقاد کرد.در همین راستا روابط عمومی سازمان ضمن تشکر و تأیید جان کلام مطرح‌شده در روزنامه شرق انتقاد مشفقانه همه عزیزان و دوستداران ملت ایران را پذیراست و امید دارد با حمایت و ارائه پیشنهادات و مشورت‌های همه رسانه‌ها بتوانیم جلوی هجمه دشمن به افکار عمومی و جنگ روانی آنها را بگیریم.

 

همچنین سازمان محیط زیست در پاسخ به گزارش دیگری از «شرق» در رابطه با مطلب «پیدا و پنهان مازوت» نوشت:

سوختن مازوت پنهان‌‌کردنی نیست

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «پیدا و پنهان مازوت» به موضوع نقش مازوت در آلودگی هوای اراک پرداخته است. نویسنده این مطلب اطلاعیه نیروگاه شازند درباره مازوت‌سوزی را در مقابل صحبت‌های علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر اینکه در اطراف شهرهای بزرگ مازوت‌سوزی نداریم،‌ قرار داده است. این درحالی است که در اطلاعیه نیروگاه شازند که دو روز پیش از صحبت‌های دکتر سلاجقه منتشر شده، آمده است که در روزهای آینده مازوت‌سوزی خواهیم داشت و در‌واقع زمانی که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست این صحبت‌ها را مطرح کرده بود، در سال 1402 در نیروگاه شازند مازوتی سوزانده نشده بود. با این وجود نویسنده متن، بدون توجه به تاریخ اطلاعیه و صحبت‌های رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، اصل مطلب را این‌گونه به مخاطب قالب کرده است که صحبت‌های سلاجقه درعین‌حال مازوت‌سوزی در نیروگاه شازند بیان شده است. درصورتی‌که صحبت‌های سلاجقه در زمانی بود که هنوز مازوتی در اراک سوزانده نشده بود. از طرفی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سفری که حدود یک‌ماه‌و‌نیم پیش به خوزستان داشت، صراحتا گفته بود «نمی‌توانم قول بدهم در زمستان مازوت‌سوزی نداشته باشیم اما به‌عنوان مسئولی که وظیفه پیگیری این موضوع را برعهده دارم، این مسئله را پیگیری می‌کنم». در پایان خاطرنشان می‌شود، برخلاف تیتر روزنامه شرق که سعی کرده طوری جلوه بدهد که مسئولین کشور، مازوت‌سوزی را پنهان می‌کنند اما سازمان حفاظت محیط زیست همواره تلاش داشته تا در این موضوع که دغدغه مردم است نهایت شفافیت را داشته باشد. از طرفی سوزاندن گاز مازوت به‌واسطه تولید آلاینده گوگرد دی‌اکسید و همچنین رنگ سفیدی که تولید می‌کند، اصلا پنهان‌کردنی نیست.‌‌زمانی که ریاست سازمان از عدم مازوت‌سوزی در شهرهای کشور در سال 1402 خبر داد، هنوز در بسیاری شهرها ازجمله اراک و تبریز مازوتی سوزانده نشده بود اما سردترشدن هوا، افزایش مصرف گاز و نهایتا ناترازی که در گاز کشور اتفاق افتاد، تعدادی از نیروگاه‌ها ازجمله شازند را به سمت مازوت‌سوزی برد که به محض شروع استفاده از مازوت در این نیروگاه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در مصاحبه‌ای صراحتا این موضوع را تأیید و علت آن را هم افزایش مصرف دانست.‌

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها