|

انتقاد معلولان از هزینه‌های سرسام‌آور

معلولان فقط اجرای قانون را می‌خواهند

بسیاری از مادران و خانواده‌های افراد دارای معلولیت با شرکت در تجمعات امسال و سال گذشته، همچنان خواهان اجرای ماده 27 قانون حمایت از حقوق معلولان هستند؛ قانونی که از سال 1396 از طرف مجلس شورای اسلامی تصویب شده و براساس‌آن سازمان بهزیستی مکلف شده تا حداقل حقوق وزارت کار را به معلولان شدید و بسیار شدید که از کار افتاده و ناتوان از نظر جسمی هستند، پرداخت کند

معلولان فقط اجرای قانون را می‌خواهند

شرق: بسیاری از مادران و خانواده‌های افراد دارای معلولیت با شرکت در تجمعات امسال و سال گذشته، همچنان خواهان اجرای ماده 27 قانون حمایت از حقوق معلولان هستند؛ قانونی که از سال 1396 از طرف مجلس شورای اسلامی تصویب شده و براساس‌آن سازمان بهزیستی مکلف شده تا حداقل حقوق وزارت کار را به معلولان شدید و بسیار شدید که از کار افتاده و ناتوان از نظر جسمی هستند، پرداخت کند. آنها اعلام می‌کنند که کار غیرقانونی نکرده‌اند و بزرگ‌ترین خواسته‌شان عمل به قوانینی است که مجلس تصویب کرده است.

«بهروز مروتی»، مدیر کمپین معلولان روز گذشته در تجمع افراد دارای معلولیت مقابل سازمان برنامه و بودجه با اعلام اینکه مطالبه‌گری حق مسلم معلولان برای به اجرا درآمدن قانون بالادستی است، تأکید می‌کند؛ «اگر پاسخ به مطالبه‌گری افراد با نیازهای ویژه که مدت‌هاست نسبت به اجرانشدن قانون اعتراض داشته و مقابل نهادهای دولتی تجمع می‌کنند، برخورد قهرآمیز باشد، مسئولیت هر اتفاقی که برای معلولان بیفتد، بر دوش مسئولان است».

«بهروز مروتی»، رئیس کمپین معلولان با بیان اینکه هزینه مخارج خانواده‌های دارای معلولیت سرسام‌آور و چندین‌برابر بیشتر از هزینه‌های خانواده‌های دیگر است، می‌گوید: «‌ماده ۲۷ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، خطاب به دولت تأکید دارد که کمک‌هزینه معیشت افراد دارای معلولیت شدید و بسیار شدید را که فاقد شغل و درآمد باشند، به میزان حداقل دستمزد سالانه تعیین و اعتبار لازم را در قوانین بودجه سنواتی کشور منظور کند. این در حالی است که متأسفانه این ماده قانونی با گذشت بیش از پنج سال به‌‌‌طور‌کامل اجرائی نشده و حتی مستمری و خدمات ناچیز به افراد دارای معلولیت بسیار ناچیز و در مسیر حذف تدریجی قرار دارد. وضعیت معیشت افراد دارای معلولیت بسیار بحرانی شده و با وجود مستمری‌های چندرغاز و محدود، نمی‌دانیم چرا خواسته معلولان برای اجرای قانون شنیده نمی‌شود». به گفته این فعال حوزه معلولان در گفت‌وگویی با خبرنگار «شرق»، دهمین دوره از تجمعات را در بیش از 20 شهر پشت‌سر گذاشتیم تا برای اجرائی‌شدن قانونی که لازم‌الاجرا است، تلاش شود؛ تعداد بی‌شماری از معلولان و خانواده‌های آنها به این تجمعات پیوسته و صدای‌شان را به گوش افکار عمومی و مسئولان رساندند. دیگر کمتر ‌کسی از مشکلات ما بی‌خبر است. وقتی مردم درگیر مسائل معیشتی هستند، دیگر به‌راحتی وضعیت افراد دارای معلولیت با وجود بی‌کاری، هزینه‌های درمانی، دارویی، بهداشتی و... مشخص و آشکار است. با‌ این‌حال مسئولی در بدنه دولت به وضعیت بحرانی معلولان توجه ندارد. با‌این‌حال این تجمعات هیچ واکنش مؤثری از سوی مجلس و دولت به دنبال نداشته است. در چهارمین جلسه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون، آقای «مخبر»، معاون رئیس‌جمهوری، دستور داد که در مدت یک هفته وضعیت اجرای ماده 27 قانون حمایت از حقوق معلولان شفاف می‌شود؛ اما از این زمان بیشتر از یک ماه سپری می‌شود و هنوز هیچ گزارش عملکردی ارائه نشده است. حتی قول رئیس‌جمهوری به مناسبت روز جهانی معلولان که خبرهای خوشی در حوزه معلولیت در راه است، محقق نشده و تاریخ انقضای قول‌و‌قرار‌ها یکی پس از دیگری سر رسیده است.

محمدعلی جعفربگلو، فعال حوزه معلولان نیز مهم‌ترین مطالبه افراد با نیاز ویژه در این تجمعات را اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از معلولان اعلام می‌کند؛ «براساس این ماده قانونی که در سال ۱۳۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، بهزیستی مکلف شده که حداقل حقوق را به معلولان شدید و بسیار شدید که از کار افتاده هستند، پرداخت کند اما از زمان تصویب قانون حمایت از معلولان تا امروز ماده ۲۷ اجرا نشده است. دلیل اصلی تجمع امروز ما عملی‌نشدن وعده‌های سازمان بهزیستی در اجرای این قانون است.

به گفته معترضان به اجرائی‌نشدن قوانین، حدود ۴۰ روز پیش آقای مخبر معاون‌اول رئیس‌جمهوری یک هفته به مسئولان مربوطه فرصت دادند تا برای اجرای این ماده قانونی اقدام کنند اما تا به امروز جواب روشنی از سوی دولت و مجلس نسبت به عملیاتی‌شدن آن دریافت نکرده‌ایم. این در حالی است که حدود ۶۰۰ هزار نفر در کشور مشمول دریافت این قانون هستند و سازمان برنامه و بودجه در جلساتی که با نمایندگان کمپین معلولان داشت، دلیل اجرا‌نشدن قانون را تحریم‌های شدید کشور و کمبود شدید منابع اعلام کرده است».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها