|

وزیر کشور در گفت‌وگو با «شرق» جمعیت 8 تا 9 میلیون اتباع افغان در ایران را رد کرد

برخی دنبال آمارسازی و تبدیل مسئله افغان‌ها به موضوع اول کشور هستند

یقینا مباحث امنیتی و حفظ امنیت شهروندان برای هر دولت و حکومتی اولویت دارد و این مسئله در کشور ما نیز مثل سایر کشورها استثناپذیر نیست. دستگاه‌های فعال در این حوزه نیز تلاش می‌کنند تا این اولویت را همواره مورد توجه قرار دهند. با وجود این در همه جای دنیا به رغم تلاش‌هایی که انجام می‌شود گاهی خبرهایی مبنی بر اقدامات تروریستی مثل حمله به شاهچراغ و حتی حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی در صدر اخبار قرار می‌گیرد.

برخی دنبال آمارسازی و تبدیل مسئله افغان‌ها به موضوع اول کشور هستند
معصومه معظمی خبرنگار گروه سیاسی روزنامه شرق

یقینا مباحث امنیتی و حفظ امنیت شهروندان برای هر دولت و حکومتی اولویت دارد و این مسئله در کشور ما نیز مثل سایر کشورها استثناپذیر نیست. دستگاه‌های فعال در این حوزه نیز تلاش می‌کنند تا این اولویت را همواره مورد توجه قرار دهند. با وجود این در همه جای دنیا به رغم تلاش‌هایی که انجام می‌شود گاهی خبرهایی مبنی بر اقدامات تروریستی مثل حمله به شاهچراغ و حتی حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی در صدر اخبار قرار می‌گیرد. حملاتی که همواره یک پای ثابت همه رایزنی‌ها در مورد عاملان آن، برخی مهاجران هستند که بدون نظارت لازم از مرز‌های کشور وارد شده و دست به این جنایت زده‌اند. از این رو با توجه به خیل عظیم مهاجرت اتباع کشور‌های همسایه خصوصا افغانستان که با به قدرت رسیدن طالبان روند فزاینده‌ای داشته است، در مقابل مدافعان اجتماعی مهاجران، این نگرانی نیز در بین برخی از مردم و به دنبال آن در بین برخی نمایندگان مجلس وجود دارد که حجم عظیم مهاجران می‌تواند تنگنا‌های اقتصادی و اجتماعی ایجاد کنند. کمتر روزی است که چند نماینده درباره ورود بی‌ضابطه مهاجران غیرقانونی افغان طی روزها و ماه‌‌های اخیر و افزایش تعداد و عدم نظارت لازم بر مرزها به وزیر کشور تذکر ندهند. موضوعی که به مسئله جدی این روز‌های کشور بدل شده است. چراکه به گفته برخی نمایندگان ما برای یک میلیون نفر اتباع خارجی در کشور آمادگی داریم اما به دلایل مختلف تعداد مهاجران افغانستانی در کشور افزایش یافته و وزیر کشور این آمار را پنج میلیون نفر اعلام می‌کند. در حالی که برخی نمایندگان پنج میلیون نفر را آمار رسمی می‌دانند و معتقدند به انضمام اتباع غیرقانونی، جمعیتی بین 8 تا 9 میلیون نفر اتباع افغانستانی در کشور حضور دارند. حتی شهریار حیدری نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در این باره به «شرق» گفت که طبق اطلاعاتی که به او رسیده است برخی نظامیان طالبان نیز در قالب مهاجران غیرقانونی به کشور وارد شده‌اند که این امر به خودی خود می‌تواند برای ما به تهدید امنیتی بدل شود. مسئله‌ای که وزیر کشور در حاشیه جلسه هیئت دولت در گفت‌وگو با «شرق» هیچ یک از این موارد را نپذیرفت و آمار غیررسمی 8 تا 9 میلیون تبعه افغان در کشور را آمارسازی دانست و ماجرای احتمالی تهدید امنیتی نظامیان طالبان در کشور را که به صورت غیرقانونی وارد شده‌اند نیز به مسئولان امنیتی مربوطه حواله داد. وحیدی همچنین گفت که درباره ورود غیرقانونی اتباع افغان از مرزها، وزارت کشور مسئولیتی ندارد اما در این باره با مسئولان مربوطه در حال همکاری است تا ساماندهی صورت گیرد.

ورود   اتباع افغان   به کشور   مسئله اول کشور   نیست

احمد وحیدی، وزیر کشور روز گذشته در حاشیه جلسه هیئت دولت، در گفت‌وگو با «شرق» در پاسخ به اینکه درباره هجوم بی‌ضابطه مهاجران غیرقانونی و اتباع افغان به کشور انگشت اتهام مجلسی‌ها به سمت وزارت کشور است و نمایندگان معتقدند وزارت کشور مرزها را باز گذاشته و نظارت صحیحی بر ورود و خروج اتباع بیگانه به کشور ندارد، به همین دلیل اخیرا با سیل مهاجران غیرقانونی افغان به کشور مواجه هستیم، این مسئله را نپذیرفت و گفت: «البته مجلسی‌ها چنین اتهامی را به وزارت کشور نزده‌اند و می‌دانند مسئولیت مرزها و انسداد مرزها با وزارت کشور نیست، اما به هر حال از مرز‌های ما مهاجران افغان وارد کشور می‌شوند. درست است که مسئولیت این امر با وزارت کشور نیست اما دوستانی که در بخش‌های مختلف در این باره مسئولیتی دارند در تلاش‌اند خلأهای مرزی را پوشش دهند تا مانع از ورود غیرقانونی اتباع خارجی به مرز‌های کشور شوند». او همچنین افزود: «همه دستگاه‌‌های مسئول در تلاش‌اند این اتفاق بیفتد و خلأهای مرزی موجود پر شود و مانع از ورود غیرقانونی اتباع خارجی به کشور شوند. این امر در دستور کار است و حتما انجام می‌شود». وزیر کشور ادامه داد: «ورود مهاجران افغان از کشور افغانستان به ایران حتما باید در چارچوب‌‌های منظم و مجازی که پیش‌بینی شده اتفاق بیفتد. وزارت کشور بر این امر اصرار دارد و از دستگاه‌‌های ذی‌ربط هم خواسته هر کدام به وظایفشان در این باره عمل کنند».

وزیر کشور تصریح کرد: «تلاشمان این است که هم در مورد ورود و هم ساماندهی کنترلمان را بیشتر کنیم و هم درباره کسانی که بدون مجوز وارد کشور شده‌اند تدابیری بیندیشیم. همه این موارد از برنامه‌های جاری وزارت کشور است اما تلاش برخی برای تبدیل‌کردن این موضوع به مسئله اول کشور حتما طراحی‌ای است که دیگران انجام داده‌اند و با نیت خیر و برای بهبود شرایط کشور نیست». وحیدی تأکید کرد: «طراحان این موضوع قطعا به دنبال ایجاد مسئله و حساسیت و درگیری در بین این جوامع هستند که از نظر ما این مسئله مطرود است». وزیر کشور همچنین در پاسخ به این نکته که «نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تأکید دارند طبق اطلاعاتی که دریافت کرده‌اند برخی اعضای طالبان و نظامیان افغانستانی در قالب افراد عادی و مهاجران غیرقانونی وارد کشور شده‌اند که این مسئله می‌تواند یک تهدید امنیتی باشد»، بیان کرد: «توضیحاتم همان توضیحات قبل است و آنچه مربوط به حوزه‌های امنیتی و حوزه‌های دیگر است توسط دستگاه‌‌های مربوطه تحت کنترل است و آن را کنترل می‌کنند. اما طبیعی است که در یک جمعیت پنج میلیون نفری نکات و موارد این‌چنینی هم باشد که در جای خودش رسیدگی می‌شود». وحیدی ادامه داد: «این بحث جدیدی نیست که یک‌دفعه طی یکی دو هفته اخیر به مسئله اصلی کشور تبدیل شود و قبل از این هم طی 40 سال گذشته وجود داشته و یک موضوع 40ساله است».

وزیر کشور در واکنش به این پرسش که اخیرا تعداد مهاجران غیرقانونی افغان در کشور بسیار زیاد شده به نحوی که در جامعه ایجاد نگرانی کرده است، بیان کرد: «تعداد آنها افزایش چندانی نداشته است، اما بعد از جنایات آمریکایی‌ها علیه مردم افغانستان و ایجاد شرایط جدید برای آنها تعداد دیگری به کشور ما آمدند و همین افزایش مهاجرت باعث شد تعداد افغانستانی‌‌های داخل کشور به مرز پنج میلیون نفر برسد».

وزیرالوزرای دولت رئیسی همچنین در پاسخ به این سؤال که تعداد پنج میلیون نفر مهاجر افغانستانی در کشور آمار رسمی آنهاست و طبق گفته برخی نمایندگان مجلس تعداد مهاجران افغان در ایران بین 8 تا 9 میلیون نفر است، بیان کرد: «نه این‌طور نیست و این آمار را قبول نداریم. این عدد را آمارسازی می‌دانیم و اگر چنین ادعایی را مطرح می‌کنند بگویند مبنای آماری آنها چیست؟».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها