|

به بهانه روز خبرنگار...

اگر در کشور ایران خبرنگار و رسانه آزاد حرفه‌ای و بدون آلایش‌های باندی وجود داشت، آیا دیگر فساد در جامعه نهادینه می‌شد؟ البته در ارائه یک خبر حدود منافع و اقتدار ملی یک کشور باید مد‌نظر قرار بگیرد؛ اما تا کجا؟ شاید بی‌تدبیری دولت‌ها زمینه‌های فساد را ایجاد کند؛ ولی خودش که برای خودش دزدی نمی‌کند!

اگر در کشور ایران خبرنگار و رسانه آزاد حرفه‌ای و بدون آلایش‌های باندی وجود داشت، آیا دیگر فساد در جامعه نهادینه می‌شد؟ البته در ارائه یک خبر حدود منافع و اقتدار ملی یک کشور باید مد‌نظر قرار بگیرد؛ اما تا کجا؟ شاید بی‌تدبیری دولت‌ها زمینه‌های فساد را ایجاد کند؛ ولی خودش که برای خودش دزدی نمی‌کند! اما چنانچه از این بی‌تدبیری شخص یا افرادی یا باندی خارج از دولت منتفع شدند، این دیگر یک جنایت است و افشای این موارد عین مصلحت است و رسالتی است برای حفظ منافع ملی. چنانچه افشا و برملاکردن و جلوگیری از طریق رسانه‌ها و افراد آزاداندیش و انقلابی صورت نگیرد، به رسالت حرفه‌ای و ملی-میهنی خود عمل نکرده‌اند و در صورت افشا اگر به جای تشویق و همراهی با آنها با خشونت برخورد شود، آن دولت‌ها دیگر تبدیل به یک نهاد تمامیت‌‌خواه می‌شوند. در کشورهای توسعه‌یافته که خبرنگار و رسانه‌های آزاد وجود دارد، نه به صورت مطلق ولی نوعا فساد فرصت جوانه‌زدن و رشد پیدا نمی‌کند و قبل از آنکه فسادی بخواهد شکل بگیرد، با تیزبینی و افشاگری خبرنگاران تیزهوش نطفه آن خفه و جلوی بی‌تدبیری‌های سازمان‌یافته دولتی و نیز دزدی و اختلاس گرفته می‌شود، و این نیست که چندین طبقه ساختمان بر پایه فساد اداری و تبانی ساخته شود و بعد با هزینه‌هایی بیشتر از ساخت، از بیت‌المال یا از جیب مردم تخریب آن در برنامه قرار گیرد و آسیب‌های اجتماعی به جامعه تحمیل شود. پر واضح است که وقتی یک سلسله بلوک و ساختمان چندین طبقه در مقابل چشم همگان بدون طی مراحل قانونی و اخذ مجوز ساخته شده، یک سؤال بزرگ را در اذهان مردم و کارشناسان پر‌رنگ می‌کند که متولیان امر در دوره ساخت کجا بودند و چرا جلوی آب را با بیل نگرفتند و آن‌گونه که همگان شاهد بودند، خواستند با پیل مانع کار شوند که متأسفانه فاجعه آفرید و تا الان هم هیچ‌کس پاسخ‌گو نبوده و شاهد ضرب‌المثل عامیانه کی بود، کی بود، من نبودم، هستیم. اینک مردم مانده‌اند و ادعای پررنگ مبارزه با فساد مدیریت کلان شهری. بدون تردید فساد در این ساخت‌وسازهای غیرمجاز، با مصالح سست و غیر‌استاندارد و در برابر دیدگان ناظران قانونی ریشه در دخالت باندهای مخوف و زنجیره‌ای در سازمان‌های مختلف دارد. شاهد سخنم خاطره‌ای است از روزهای پایانی حضورم در شورای اسلامی شهر تهران که با نظر اعضای شورای سوم شهر تهران و تأیید فرمانداری تهران تصمیم گرفته شد که ساختمان‌های غیرقانونی و غیراصولی بخش مرتضی‌گرد، اول جاده قم تخریب شود و نقشه عملیاتی برای اقدام همه‌جانبه آماده شده بود که صبح روز عملیات، آقای قالیباف گفتند از ارگانی خاص و شورای تأمین استان دستور اکید آمده که این عملیات متوقف شود. 

این در حالی بود که چند روز قبل بخشدار آن منطقه که یک خانم مهندس بود، با اختلاس چندین میلیاردی دستگیر شده بود. اما نکته پایانی؛ همان‌گونه که رهبر انقلاب فساد را به اژدهای هفت سر تعبیر کردند، بنده بر این باورم که برای مبارزه با این اژدها چاره‌ای جز عزم و اراده ملی و برنامه روشن عملیاتی و به وسیله نیروهای کاربلد و پاک وجود ندارد. اگرچه نقش پررنگ رسانه‌های آزاد و مستقل را نباید نادیده گرفت. از خداوند منان می‌خواهم به دادمان برسد و خبرنگاران آزاد‌اندیش و منصف و آگاه را در پناه خود حفظ فرماید. آمین یا رب‌ العالمین.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها