|

توییتر، ایلان ماسک و آرزوهای بزرگ

پای یک ایکس در میان است

روزی که ایلان ماسک تصمیم گرفت پلتفرم توییتر را بخرد، بیشتر از آنکه از «آروزهای بزرگ» برای این شبکه اجتماعی پرنفوذ و قدرتمند بگوید، از پاک‌سازی آن گفت؛ پاک‌سازی توییتر از حساب‌های کاربری جعلی، ربات‌ها و کاربران ناامن و کمک به بشریت با گسترش آزادی بیان. او البته در روزی که قرارداد خریدش کامل شد و توییتر را به تمامی به دست آورد، با سنگ توالت وارد دفتر این شبکه اجتماعی در سانفرانسیسکو شد تا به صورت نمادین از «پایان هر آنچه پیش از این وجود داشته است» و از «آغاز دوران جدید» بگوید.

پای یک ایکس در میان است
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

سحر طلوعی: روزی که ایلان ماسک تصمیم گرفت پلتفرم توییتر را بخرد، بیشتر از آنکه از «آروزهای بزرگ» برای این شبکه اجتماعی پرنفوذ و قدرتمند بگوید، از پاک‌سازی آن گفت؛ پاک‌سازی توییتر از حساب‌های کاربری جعلی، ربات‌ها و کاربران ناامن و کمک به بشریت با گسترش آزادی بیان. او البته در روزی که قرارداد خریدش کامل شد و توییتر را به تمامی به دست آورد، با سنگ توالت وارد دفتر این شبکه اجتماعی در سانفرانسیسکو شد تا به صورت نمادین از «پایان هر آنچه پیش از این وجود داشته است» و از «آغاز دوران جدید» بگوید.

ایلان ماسک با آغاز به کار در توییتر، تغییرات را شروع کرد؛ از تغییرات در سطح مدیران اجرائی حقوقی  تا تعدیل نیرو و حذف نشان‌ آبی کاربران صاحب هویت و پولی‌کردن آن و‌... . او در تازه‌ترین اقدام، نشان این پلتفرم اجتماعی را از پرنده آبی به لوگوی ایکس تغییر داده است. اینکه ثروتمندترین مرد جهان به اهداف خود رسیده و موفق شده صاحبان اکانت‌های ناامن و جعلی را از توییتر بیرون کند، یا چقدر به گسترش بیشتر آزادی بیان کمک کرده است، معلوم نیست. البته می‌دانیم او اکانت مسدود‌شده ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده را به او بازگرداند. حساب کاربری ترامپ پس از حمله هواداران او به ساختمان کنگره در ششم ژانویه 2021 با تصمیم مدیر قبلی توییتر مسدود شده بود. اما آیا همه خواسته‌های ماسک از خرید توییتر تنها تحقق این دو موضوع یعنی حمایت از آزادی بیان و حذف شناسه‌‌های جعلی و ربات‌ها بوده است؟ ایلان ماسک در تازه‌ترین اظهاراتش از آرزویی بزرگ پرده برداشته است. او می‌خواهد توییتر یا به‌طورکل این شبکه اجتماعی پرنفوذ را به چیزی شبیه به We Chat چینی‌ها تبدیل کند؛ یعنی جایی که هر کاربر بتواند همه فعالیت‌هایی را که در فضای آنلاین امکان انجامش وجود دارد، در آن انجام دهد؛ از نوشتن تا شنیدن پادکست و دیدن فایل ویدئویی و بار‌گذاشتن عکس و هر کار آنلاین دیگر. کارشناسان می‌‌گویند در حال حاضر معادلی برای این برنامه در ایالات متحده وجود ندارد. ثروتمندترین مرد جهان برای تحقق آرزوی بزرگ خود، در نخستین گام پس از شش سال مالکیت اولین استارت‌آپ خود را بازپس گرفت. استارت‌آپی که X.com نام داشت. او در گام بعدی برای آنکه نشان توییتر را از نو بسازد، نام قانونی این پلتفرم را به کراپ ایکس تغییر داد و در توییتی در این شبکه اعلام کرد باید با لوگوی پرنده آبی خداحافظی و به سمت نشان ایکس حرکت کنیم. او دنبال بهترین نمونه گرافیکی رفت تا لوگوی ایکس را به نمایش بگذارد و به تدریج در حساب کاربران این شبکه نمود پیدا کند. اما چرا ایلان ماسک از پرنده آبی و نام توییتر به ایکس تغییر نام داد؟ خودش می‌گوید ایکس فقط یک حرف است؛ همان حرف ایکس. چیزی پشت آن نیست. اما خب واقعیت این است که این حرف در بسیاری از تجربیات ایلان ماسک حضور دارد؛ مثلا در فعالیت‌های فضایی کمپانی اسپیس ایکس که به او تعلق دارد. همچنین می‌‌توان به فعالیت‌های اخیر ماسک در زمینه هوش مصنوعی اشاره کرد که xAI نام دارد و استفاده از مدل x در این برنامه. او حتی در نام یکی از فرزندانش این نشان را به کار گرفته است: ایکس دوازدهم. همه این تغییرات و اقدامات ایلان ماسک باعث شده است پرسش بزرگی پیش‌روی کارشناسان قرار بگیرد؛ چرا ایلان ماسک با این اهداف یک پلتفرم اجتماعی را از ابتدا راه‌اندازی نکرد؟ چرا او یک شبکه اجتماعی را با 44 میلیارد دلار خرید و این همه تغییرات بنیادی برای آن طراحی کرد؟ آیا او می‌خواهد با ریبرندینگ توییتر آن را به کسی دیگر بفروشد؟ آیا کسی حاضر است پلتفرمی که سه‌چهارم کارمندان خود را از دست داده و با چالش پرداخت صورت‌حساب‌های عقب‌افتاده روبه‌رو است، بخرد؟ پاسخ به این پرسش‌ها سخت است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها