|

احتمال تعطیلی آخر هفته به دلیل افزایش دمای هوا

گرما در ایران به مرز هشدار رسید

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهرانبرای این استان، گاهی وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک و همچنین افزایش تدریجی دما از امروز تا پنجشنبه (۹ تا ۱۲ مردادماه) پیش‌بینی می‌شود. براساس بررسی نقشه‌های پیش‌یابی و تحلیل الگوهای پیش‌بینی عددی وضعیت جوی استان تهران طی پنج روز آینده آسمانی صاف تا قسمتی ابری، گاهی همراه با وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

گرما در ایران به مرز هشدار  رسید

شرق: بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهرانبرای این استان، گاهی وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک و همچنین افزایش تدریجی دما از امروز تا پنجشنبه (۹ تا ۱۲ مردادماه) پیش‌بینی می‌شود. براساس بررسی نقشه‌های پیش‌یابی و تحلیل الگوهای پیش‌بینی عددی وضعیت جوی استان تهران طی پنج روز آینده آسمانی صاف تا قسمتی ابری، گاهی همراه با وزش باد پیش‌بینی می‌شود. در ساعات عصر و شب همراه با افزایش وزش باد و در نیمه‌جنوبی به‌ویژه جمعه (۱۳ مرداد) گاهی وزش باد شدید، در مناطق مستعد با خیزش گردوخاک و گاهی کاهش کیفیت هوا مورد انتظار است‌. همچنین تا پنجشنبه (۱۲ مرداد) افزایش تدریجی دما در سطح استان مورد انتظار است. طبق اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ایستگاه ورامین با بیشینه دمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد، گرم‌ترین ایستگاه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده‌ است.

پیشنهاد وزارت بهداشت برای تعطیلی آخر هفته

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آماده‌باش مراکز درمانی برای روزهای گرم این هفته خبر داد. دکتر سعید کریمی با اشاره به هشدارهای هواشناسی مبنی بر گرم‌شدن هوا در سه روز آینده، گفت: تمام مراکز درمانی در آماده‌باش برای پذیرش افراد گرمازده و بیماران پرخطر قرار دارند. وی افزود: کودکان زیر چهار سال و افراد بالای ۶۵ سال و افراد پرخطر همچون بیماران قلبی، دیابتی، افراد دارای فشار خون در معرض گرمازدگی هستند و باید خودمراقبتی بیشتری داشته باشند. معاون درمان وزارت بهداشت یادآور شد: بدن پس از فعل و انفعالاتی که دارد باید بتواند با محیط تبادل گرما کرده و خنک شود و هنگامی که درجه گرما از ۴۰ عبور می‌کند، این تبادل حرارت دچار مشکل می‌شود. کریمی ضعف، بی‌حالی، تشنگی شدید، گرفتگی عضلات، افت فشار خون، غش، بیهوشی، ضعف شدید و در موارد شدید حتی به کمارفتن فرد را از علائم گرمازدگی دانست و بیان کرد: در چنین وضعیتی فرد باید از گرما و آفتاب دور نگه داشته و در سایه یا جای خنک قرار داده شود. در روزهای بسیار گرم چند روز آینده، افراد حتی‌الامکان نباید بین ساعات ۱۰ تا ۱۶ از منزل خارج شوند. کریمی تأکید کرد: خوردن آب و مایعات خنک مثل شربت آبلیمو و قرارگرفتن در مکان‌های خنک توصیه همگانی است. مایعات بدن باید حتما در روزهای گرم تأمین شوند. در صورت پیداشدن علائم شدید گرمازدگی باید فرد به اورژانس و پزشک منتقل شود.

همچنین وزیر بهداشت با اشاره به عوارض گرمای بی‌سابقه هوا برای سلامت، از پیشنهاد این وزارتخانه به هیئت دولت جهت تعطیلی آخر هفته برای مناطقی که دمای بالاتر از ۴۰ درجه را تجربه می‌کنند، خبر داد. بهرام عین‌اللهی در جمع خبرنگاران، با اشاره به گرمای بی‌سابقه هوا در کشور، گفت: سلامت مردم عوامل مختلفی دارد که بخشی از آن محیطی است و ممکن است سلامت را به خطر بیندازد؛ به‌عنوان مثال در زمستان موضوع آلودگی هوا را داریم که اگر به میزان خاصی برسد مجبور به تعطیلی هستیم. متأسفانه امسال با گرمای بی‌سابقه‌ای مواجه شدیم که وقتی از ۴۰ درجه بالاتر رود می‌تواند سلامت را دچار اختلال کند؛ به ویژه این موضوع در افراد سالخورده، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و کودکان بیشتر دیده می‌شود. عین‌اللهی افزود: در هر شرایطی که عوامل محیطی سلامت مردم را دچار مشکل کند وزارت بهداشت وارد می‌شود و با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی برای گرمای آخر هفته که احتمال می‌دهیم درجه حرارت بالا رود ما پیشنهاد تعطیلی را به هیئت دولت دادیم که برای سلامت مردم هر وقت درجه حرارت بالا رود تعطیلی لازم است و امیدواریم پیشنهاد ما را بپذیرند که این موضوع بسته به پیش‌بینی سازمان هواشناسی تا آخر هفته برای مناطق مورد نیاز مشخص می‌شود. به گفته عین‌اللهی مبنای در نظر گرفته‌شده دمای هوای بالاتر از ۴۰ درجه است.

گرمازدگی چیست؟

گرمازدگی زمانی اتفاق می‌افتد که بدن شما بیش از حد گرم می‌شود. اگر گرمازدگی را درمان نکنید، می‌تواند منجر به سکته یا مرگ شود.

علائم گرمازدگی عبارت‌اند از:

گرفتگی عضلات

عرق‌کردن شدید

پوست رنگ‌پریده یا سرد

ضعف یا سردرگمی

سرگیجه

سردرد

حالت تهوع یا استفراغ

ضربان قلب سریع

ادرار تیره‌رنگ که نشان‌دهنده کم‌آبی بدن است

پوست برافروخته یا قرمزشده

عدم تعریق

مشکل در تنفس

غش‌کردن

تشنج

علت گرمازدگی چیست؟

بیماری‌های مربوط به گرما زمانی رخ می‌دهند که بدن شما نتواند خود را خنک نگه دارد. با افزایش دما، بدن شما برای خنک‌ماندن عرق تولید می‌کند. در روزهای گرم و مرطوب، افزایش رطوبت هوا این روند را کند می‌کند. وقتی بدن شما نمی‌تواند خنک شود، دمای بدن شما افزایش می‌یابد و ممکن است بیمار شوید. هوای گرم و ورزش از عوامل اصلی گرمازدگی هستند. درمواقعی که هوا بیش از حد گرم است، باید مراقب دمای بیرون باشید. شاخص گرما با دما یکسان نیست. دمای هوا را به همراه اثرات رطوبت اندازه‌گیری می‌کنند. شاخص گرمای 90 درجه فارنهایت یا بالاتر نیاز به احتیاط شدید دارد. قرارگرفتن طولانی‌مدت در دمای بالا خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با گرما را افزایش می‌دهد.

گرمازدگی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

اگر فردی علائم شناخته‌شده بیماری گرما را نشان می‌دهد، دمای بدن او را اندازه‌گیری کنید. دمای 35 درجه سانتی‌گراد و بیشتر احتمال ایجاد گرمازدگی را بالا می‌برد.

کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از بیماری‌های مرتبط با گرما انجام دهید. نوزادان، کودکان و افراد مسن نسبت به گرما حساس‌تر هستند و نیاز به توجه بیشتری دارند. همچنین اگر بیمار یا چاق هستید یا بیماری قلبی دارید، در معرض خطر بیشتری هستید. افرادی که بیرون از خانه یا در محیط گرم کار می‌کنند نیز در معرض خطر گرمازدگی هستند.

چگونه در گرما  از خود مراقبت کنیم؟

وقتی دما و شاخص گرما بالاست بیرون نروید. در صورت امکان، در محیط‌های بسته و دارای تهویه مطبوع بمانید. اگر مجبورید بیرون بروید، اقدامات احتیاطی زیر را انجام دهید.

لباس‌های سبک، رنگ روشن و گشاد بپوشید.

با پوشیدن کلاه یا استفاده از چتر از خود در برابر نور خورشید محافظت کنید.

از کرم ضد آفتاب با فاکتور محافظت در برابر آفتاب (SPF) 15 یا بالاتر استفاده کنید.

در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید. کم‌آبی و کمبود نمک باعث بیماری‌های مرتبط با گرما می‌شود. برخی از نوشیدنی‌های ورزشی می‌توانند به جبران نمک از دست رفته بدن در اثر تعریق کمک کنند. هر 15 تا 20 دقیقه آب یا مایعات دیگر بنوشید، حتی اگر احساس تشنگی نمی‌کنید. اگر ادرار شما شفاف است، احتمالا به اندازه کافی مایعات می‌نوشید. ادرار تیره‌رنگ نشانه کم‌آبی بدن است.

از نوشیدنی‌های حاوی کافئین (مانند چای، قهوه و نوشابه) خودداری کنید یا آن را محدود کنید.

فعالیت‌های خارج از منزل را برای ساعات خنک‌تر روز برنامه‌ریزی کنید - قبل از ساعت 10 صبح و بعد از شش بعدازظهر.

هنگامی که هوا گرم است کودک را در ماشین خود رها نکنید. حتی اگر پنجره‌ها را باز کنید، گرمای شدید می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

برخی داروها می‌توانند شما را در معرض خطر گرمازدگی قرار دهند. آنها بر نحوه واکنش بدن شما به گرما تأثیر می‌گذارند. اگر هر یک از این موارد را مصرف می‌کنید یا مشکل سلامتی مداوم دارید، با پزشک خود صحبت کنید. آنها می‌توانند به شما در مدیریت گرما با شرایط خود کمک کنند. این داروها عبارت‌اند از: آنتی‌بیوتیک‌ها

داروهای آلرژی (آنتی هیستامین‌ها)

برخی از داروهای مورد استفاده برای کنترل فشار خون، کلسترول و بیماری‌های قلبی (بتابلوکرها و منقبض‌کننده‌های عروق)

برخی از داروهایی که مشکلات سلامت روان را درمان می‌کنند (داروهای ضد افسردگی و ضد روان‌پریشی)

داروهای تشنج (ضد تشنج)

قرص‌های آب (ادرارآور)

ملین‌ها

چند قرص لاغری

داروهای آکنه تجویزی

مواد مخدر غیرقانونی مانند کوکائین (آمفتامین)

درمان گرمازدگی

اگر شما یا شخص دیگری دچار گرمازدگی شده‌اید، این اقدامات را انجام دهید:

به سرعت از فضای گرم خارج شده و در یک مکان خنک یا حداقل در سایه قرار بگیرید.

دراز بکشید و پاهای خود را بالا بیاورید تا خون به قلب شما جریان یابد. هر لباس تنگ یا اضافی را دربیاورید.

حوله‌های خنک را روی پوست خود بمالید یا یک حمام خنک بگیرید. این به تنظیم و کاهش دمای داخلی بدن شما کمک می‌کند.

مایعات مانند آب یا نوشیدنی ورزشی بنوشید. آنها را نجوید، بلکه جرعه جرعه بنوشید. مایعات همراه با کافئین یا الکل ننوشید.

همچنین در صورتی که علائم زیر را دارید با اورژانس تماس بگیرید:

افرادی که در آنها علائم گرمازدگی بهبود پیدا نمی‌کند یا بعد از 30 دقیقه درمان اولیه همچنان تب 39 درجه سانتی‌گراد دارند.

فرد دچار شوک می‌شود، یا تشنج می‌کند.

فرد نفس نمی‌کشد. همچنین باید فورا CPR را شروع کنید تا آنها را احیا کنید. اگر نگران گرمازدگی هستید باید بدانید بهبودی از گرمازدگی معمولا 24 تا 48 ساعت طول می‌کشد. بسته به شدت گرمازدگی، ممکن است در بیمارستان بستری شوید تا پزشکان بتوانند سطح مایعات و الکترولیت شما را برای جلوگیری از عوارض احتمالی کنترل کنند.

 افزایش یا کاهش دما می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری برای انسان به‌همراه داشته باشد. دمای مناسب برای بدن انسان ۳۷ درجه است.  گرمازدگی درجات مختلفی دارد و در هر مرحله باید درمان‌های مختلفی را انجام داد. در یکی از درجات نخست آن، فردی که در فضای گرم بوده دچار گرفتگی عضله و درد و گرفتگی در عضلاتی مانند مچ پا یا ران پا می‌شود؛ این مرحله نگران‌کننده و اورژانسی نیست اما باید توجه شود فرد بیش از این دچار گرمازدگی نشود. 

در حالت دوم، فرد گرمازده احساس خستگی و بی‌حالی می‌کند، روی پوست این فرد سرد است و تعریق وجود دارد و بدن در این حالت تلاش می‌کند دمایش را به حالت عادی برگرداند؛ در این حالت اگر بدن به حالت عادی برنگردد ممکن است ۲۰ تا ۸۰ درصد فرد جان خود را از دست دهد. در گرمازدگی درجه سوم، ‌مکانیسم خنک‌سازی بدن کار نمی‌کند؛ پوست بدن داغ و قرمز  وخشک یا مرطوب است و فرد هوشیاری خود را از دست می‌دهد. در این شرایط احتمال مرگ مغزی وجود دارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها