|

بررسی پرونده معترضی به نام ماکان در گفت‌و‌گو با وکیل او

ماکان داوودی از اواخر شهریور سال قبل در جریان اعتراضات خیابانی در بازداشت به سر می‌برد. طبق آنچه محمدرضا سروری، وکیل پایه‌یک دادگستری و وکیل تعیینی این خانواده در گفت‌وگو با «شرق» بیان کرده؛ ماکان با جسم سرد به پشت بدن شاکی ضربه وارد کرده، اما از ترس متواری می‌شود و بعد از چند روز بی‌تابی روحی، خودش را به مجامع قضائی معرفی می‌کند.

بررسی پرونده معترضی به نام ماکان در گفت‌و‌گو با وکیل او

شرق: ماکان داوودی از اواخر شهریور سال قبل در جریان اعتراضات خیابانی در بازداشت به سر می‌برد. طبق آنچه محمدرضا سروری، وکیل پایه‌یک دادگستری و وکیل تعیینی این خانواده در گفت‌وگو با «شرق» بیان کرده؛ ماکان با جسم سرد به پشت بدن شاکی ضربه وارد کرده، اما از ترس متواری می‌شود و بعد از چند روز بی‌تابی روحی، خودش را به مجامع قضائی معرفی می‌کند. همچنین با وجود آسیب خفیف وارده بر شاکی، یکی از احکام صادره برای این جوان محاربه اعلام شده است. بر اساس برداشت وکیل پرونده، خود معرفی ماکان تأثیرات مثبتی در روند پرونده داشته، همچون مجازات غیراصلی محاربه و تبعید به رامهرمز که برایش در نظر گرفته شده. اما همچنان بعد از دو ماه اعلام قرار وثیقه، به دلیل نداشتن وثیقه این جوان در بازداشت به سر می‌برد.

 آقای سروری در حال حاضر پرونده موکل شما ماکان داوری در چه وضعیتی قرار دارد؟

تا الان برای این پسر ۲۱ساله از دو پرونده مجزا در شعب یک دادگاه انقلاب شهرستان رشت و در شعبه ۱۰۱ دادگاه لنگرود، دادگاه برگزار شده است. در واقع بالطبع در این پرونده جنبه عمومی جرم بررسی می‌شود و در کنارش پرونده لنگرود که محل وقوع جرم بود، شاکی خصوصی دارد. اما پرونده دادگاه انقلاب که پرونده مهم‌تر ماکان بوده و تمام انرژی ما بر آن پرونده بوده، جرائمی نظیر جرم محاربه، تبلیغ علیه نظام، ورود به دسته‌جات برای براندازی و چند جرم تعزیری دیگر که مجموعا پنج یا شش جرم رسیدگی شده که دادنامه هم هفته گذشته صادر شده است.

تا الان نتیجه این دادنامه چه بوده است؟

در این شش ماه دادنامه برخی پرونده‌ها به شکل سخت‌گیرانه‌ای صادر شد و پیش‌بینی ما برای صادرشدن چنین دادنامه‌هایی برای ماکان بالا بود. متأسفانه ماکان داوری در این پرونده ضربه‌ای با جسم سرد به شخص دیگری (‌مأموران) وارد کرده و از ابتدای پرونده به انجام این کار اقرار کرده است. یعنی در طول محاکمه صحبت‌های این پسر مبتنی بر این بوده که به دلیل انگیزه شخصی که نسبت به شاکی داشته دست به این کار زده است. گویا توهینی کلامی به ایشان و خانواده‌شان شده و چنین اتفاقی رخ داده. بنابراین جنبه عمومی جرم مبنایی ندارد که بگوییم ماکان داوری با این کار قصد براندازی نظام را داشته است. باید به این اتفاق مانند یک جرح و شتم ساده رسیدگی می‌شد.

  آسیب وارد به شاکی چقدر بوده؟

الحمدلله آسیب جدی به شاکی وارد نشد، در واقع نوک تیزی چاقو به کمر ایشان خورده است و جراحت خاصی نبوده.

  بعد از این حادثه چه اتفاقی افتاده و چه مدت از بازداشت ماکان می‌گذرد؟

تقریبا اواخر شهریور سال قبل، یک روزی که شهرستان لنگرود در اعتراضات خیلی شلوغ شده بود که بعد از حادثه پیش‌آمده، این پسر از ترس متواری می‌شود ولی بعد از چند روز بی‌تابی روحی، خودش را به مجامع قضائی معرفی می‌کند که همین کارش به نظر ما تأثیر مثبتی در روند پرونده داشته؛ چون در واقع کسی که قصد ضربه به نظام را داشته باشد بعد از چنین اتفاقی خودش را دیگر معرفی نمی‌کند و الان نزدیک هفت ماه است که ماکان داخل زندان است.

پرونده ماکان به دو شکل پیش رفت؛ چون فعل واحد و عناوین مجرمانه متعدد داشت. در واقع قاضی دادگستری باید یا به محاربه یا به جرائم تعزیری که در دادنامه ذکر شده بود، رأی می‌داد. اگر به محاربه رأی می‌داد مجازات اصلی اعدام بود و غیر آن حبس جایگزین می‌شود. ماکان به محاربه محکوم شد، اما به مجازات غیراصلی محاربه که مجازاتش صرفا تبعید به شهر رامهرمز به مدت حداقل یک سال است. در دادنامه حبس در تبعید ذکر نشده، یعنی ماکان در آن شهر می‌تواند رفت و آمد داشته باشد، فعالیت کند و مایحتاجش را تهیه کند.

  در این پرونده قرار وثیقه صادر شده؟ مبلغ تعیین‌شده چقدر است؟

برای پرونده ماکان از دو ماه قبل قرار بازداشت موقت به قرار وثیقه صادر شده است. برای پرونده دادگاه انقلاب ۸۰۰ میلیون تومان و برای شهرستان لنگرود ۴۶۰ میلیون تومان که مجموعا یک‌میلیارد‌و ۲۶۰ میلیون وثیقه اعلام شده. البته چون خانواده توان مالی ندارد، ماکان آزاد نشده است. در این مدت هم چند نفری خواستند برای وثیقه کمک کنند اما به دلیل مشکل سند یا گروی بانک بودن نتوانستند کاری کنند. خانواده خودشان یک خانه دارند ولی آن خانه سند رسمی ندارد تا از همان استفاده کنند.

 الان مجازات تبعید به رامهرمز به چه صورت است؟

ببینید در این رابطه اگر حتی کار وثیقه هم انجام شود، باز باید این پسر مجازات تبعید را به دوش بکشد. در واقع صدور قرار وثیقه صرفا اجازه موقتی به متهم می‌دهد تا به شکل موقت از زندان آزاد شود. اگر بتوانیم برای ماکان وثیقه تهیه کنیم تا زمان صدور حکم قطعی بیرون می‌آید. برای ماجرای تبعید هم حداقل یک سال خواهد بود. البته حکم تبعید فعلا تا زمان قطعی‌شدن حکم اجرا نمی‌شود و هنوز هم می‌توانیم به این حکم اعتراض بزنیم؛ چون حکم غیرقطعی این است که حداقل مجازات تبعید یک سال باشد. یعنی حداقل حکم برای منظور در محاربه خواهد بود.

در زمان تبعید ماکان می‌تواند با خانواده هم دیدار داشته باشد و در دادنامه به شکل مستمر آنجا باشد و محدودیت ملاقات با خانواده هم ندارد، ولی در مورد اینکه بتواند همان جا با خانواده دیدار داشته باشد هنوز چیزی اعلام نشده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها