|

کمال حسین‌پور، نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس در گفت‌وگو با «شرق»

اصولگرا هستم اما تیم اقتصادی دولت را قبول ندارم

وزیر بودن به کت‌وشلوار پوشیدن و محافظ‌داشتن و ماشین آن‌چنانی سوارشدن نیست، در حل مشکلات است

براساس آنچه نمایندگان مجلس آن را «رفیق‌بازی سیاسی» دولت می‌نامند، وضعیت بازار دچار آشفتگی شده و تیم اقتصادی دولت در برخی موارد توان ساماندهی بازار ارز و کنترل قیمت کالاهای اساسی را ندارد.

اصولگرا هستم اما تیم اقتصادی دولت را قبول ندارم
معصومه معظمی خبرنگار گروه سیاسی روزنامه شرق

 براساس آنچه نمایندگان مجلس آن را «رفیق‌بازی سیاسی» دولت می‌نامند، وضعیت بازار دچار آشفتگی شده و تیم اقتصادی دولت در برخی موارد توان ساماندهی بازار ارز و کنترل قیمت کالاهای اساسی را ندارد. به همین دلیل علاوه بر افکار عمومی، صدای نمایندگان مجلس هم در انتقاد و اعتراض به وضع موجود و بی‌توجهی دولت به اوضاع اقتصادی درآمده است. برخی نمایندگان در نطق‌ها و تذکرات روزانه خود، دولت را مخاطب قرار می‌دهند و خواستار ساماندهی اوضاع اقتصادی هستند. اما به گفته برخی نمایندگان، گوش تیم اقتصادی دولت بدهکار تذکرات نیست و به جای توجه به معیشت مردم و استفاده از مدیران توانمند، تنها به مناسبات سیاسی روی آورده‌اند و به همین دلیل هم با سیر صعودی قیمت ارز، قیمت کالاها سر به فلک کشیده و طی یک هفته گذشته در بازار آزاد بیش از 10 هزار تومان قیمت ارز افزایش داشته است، افزایشی که متأثر از آن قیمت کالاهای دیگر هم سیر صعودی داشته است. ازاین‌رو کمال حسین‌پور، نماینده مردم سردشت و پیرانشهر و عضو کمیسیون عمران مجلس در تذکری متفاوت، با این عبارت که «اگر به قبای مسئولان اقتصادی کشور برنمی‌خورد، می‌خواهم اینجا و در محضر ملت به‌جای آنها از این آشفتگی بازار عذرخواهی کنم»، از مردم عذر خواست و کوشید فرهنگ عذرخواهی را در کشور جا بیندازد. شاید هم وزرای اقتصادی را متوجه وخامت اوضاع کند. ‌

‌در انتقاد به افزایش قیمت ارز، روز چهارشنبه نطقی اعتراضی در صحن مجلس داشتید که از سایر انتقاد‌ها متفاوت‌تر بود. درباره دلیل اعتراضتان بیشتر توضیح دهید.

متأسفانه قیمت ارز سر به فلک کشیده و فشار اقتصادی زیادی به مردم وارد شده است؛ اما از بین مسئولان اقتصادی کشور کسی نیست که پاسخ‌گوی این وضعیت آشفته و نابسامان باشد. دریغ از یک معذرت‌خواهی، دریغ از یک حرکت مفید و سازنده و دریغ از یک استعفا. چه بخواهیم و چه نخواهیم وضعیت ارز روی قیمت همه کالاها اثرگذار بوده و شرایط را به اینجا رسانده است. یک تولیدکننده اکثر قطعاتی که برای کارخانه و تولیداتش وارد می‌کند وابسته به قیمت ارز است؛ پس با افزایش قیمت ارز، قیمت تمام‌شده همه کالاها تغییر می‌کند و بر قیمت محصولات اثر می‌گذارد. وقتی رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد نمی‌توانند بازار ارز را کنترل کنند، ادامه این مسئولیت به چه دردی می‌خورد؟ اینکه رئیس بانک مرکزی نتواند قیمت ارز را کنترل کند، جای ابهام دارد و نشان می‌دهد قطعا عملکرد او ضعیف است و یک جای کار می‌لنگد که قیمت دلار در یک هفته 10 هزار تومان گران‌تر شده است.

البته من هم مثل بسیاری از نمایندگان مجلس برای روی کار آمدن آقای رئیسی تلاش کرده‌ام و اصولگرا هستم؛ اما از نظر اقتصادی تیم اقتصادی دولت را قبول ندارم و معتقدم این تیم اقتصادی ضعیف است. متأسفانه دنیا را آب برده و مسئولان اقتصادی کشور در خواب هستند. رئیس بانک مرکزی در این ماجرای افزایش قیمت‌ها طی یک هفته اخیر بسیار ضعیف عمل کرده و همه حرف و انتقاد من این است که باید فکری برای این وضعیت اندیشیده شود.

‌ در نطق انتقادی خود به‌جای مسئولان اجرائی و وزرای ضعیف از مردم عذرخواهی کردید. اما متأسفانه فرهنگ عذرخواهی در بین دولتمردان ما جا نیفتاده و این کار شما خوب بود.

متأسفانه همین‌طور است. وقتی به وزیر صمت درباره قیمت خودرو نقد می‌کنیم می‌گوید قیمت خودرو دست من نیست. در حالی که تا پیش از این قیمت‌ها دست وزیر بود و می‌گفت دلیل افزایش قیمت‌ها ارز است. امروز می‌گوید دلیل افزایش قیمت خودرو، ارائه آن در بورس است. به همین دلیل در صحن مجلس به جای وزیر صمت از پیشگاه ملت عذرخواهی کردم که هرجا کم آوردم تقصیر را گردن وزارت جهاد کشاورزی انداختم و به گزارش‌های اتوکشیده زیرمجموعه دل خوش کردم. اگر انتقادی از وضعیت، قیمت و کیفیت خودرو شد کاملا حق‌به‌جانب این مسائل را به گردن نابسامانی‌های بازار ارز، تحریم‌های کشور و سازمان بورس انداختم. همچنین وقتی درباره افزایش سربه‌فلک‌کشیده قیمت میلگرد از وزیر صمت سؤال می‌کنیم و می‌گوییم اینکه دیگر دست شماست، گناه را به گردن وزارت نفت و قطع گاز در زمستان می‌اندازد. خب شما وزیر هستید و باید این موضوع را پیش‌بینی می‌کردید. به همین دلیل معتقدم وزیر صمت نمود واقعی صرف‌کردن فعل ما نمی‌توانیم است. علاوه بر او، وقتی به وزیر جهاد کشاورزی هم می‌گوییم قیمت هر کیلو گوشت 500 هزار تومان شده است و چرا نظارتی ندارید؟ بهانه می‌آورد. به همین دلیل باز هم به جای وزیر جهاد کشاورزی از مردم عذرخواهی کردم که نتوانستم در ثبات قیمت کالاهای اساسی کوچک‌ترین نقشی داشته باشم.

در نهایت هم به جای وزیر اقتصاد از مردم عذرخواهی کردم که نتوانسته‌ام شرایط بازار را کنترل کنم و فقط نظاره‌گر افزایش افسارگسیخته قیمت ارز بوده‌ام. تصور کرده‌ام میدان عمل و اقدام اقتصادی همان میدان توییت‌زدن و مطالب نظری و انتزاعی است. به همین دلیل به جای این وزرا از مردم عذر خواستم که مسئولیتی را پذیرفته‌ام که شایستگی آن را نداشتم. به اعتقاد من وزیر باید بر بازار نظارت کامل و کافی داشته باشد و حرف من این است شما وزیر شده‌اید که این نظارت‌ها را داشته باشید، وزیرشدن به انجام این وظایف است، نه کت و شلوار پوشیدن و محافظ‌داشتن و خودروی آن‌چنانی سوارشدن! اگر نمی‌توانید این کارها را انجام دهید، وزیرماندن شما به چه دردی می‌خورد؟

‌‌راهکار شما برای کنترل شرایط فعلی اقتصادی چیست؟

قرار است صبح روز شنبه، (امروز) وزیر اقتصاد و دارایی و معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس بانک مرکزی به مجلس بیایند و طی جلسه‌ای غیرعلنی درباره این موضوعات به نمایندگان مردم توضیح بدهند تا بدانیم چرا این اتفاقات افتاده است و راهکارشان برای کنترل بازار و افزایش قیمت‌ها چیست. ما هم از طریق کمیسیون اقتصادی مجلس موضوع را پیگیری کردیم. آقای قالیباف، رئیس مجلس هم گفته است راهکارهایی به دولت ارائه دهیم تا با هم‌فکری بتوانیم شرایط را کنترل کنیم. ما تجربه این مسائل و جهش قیمت‌ها را داشته‌ایم و علاوه بر آن در کشورمان علم آن هم وجود دارد. علاوه بر آنها از تجربه مشابه سایر کشورها هم برای کنترل بازار می‌توانیم بهره ببریم. در برخی کشورها از جمله روسیه شاهد کنترل جهش قیمت‌ها و نابسامانی‌های بازار بوده‌ایم؛ بنابراین ما هم می‌توانیم هم بر پایه علم و هم تجربه خودمان در کنترل افزایش قیمت‌ها و هم تجربه کشورهای دیگر، این وضعیت را کنترل کنیم و راهکاری ثابت و واحد پیدا کنیم. همان روزهای اول، رئیس بانک مرکزی سه ساعت در تلویزیون حاضر شد و در برنامه‌ای صحبت کرد، در حالی که رئیس بانک مرکزی باید با یک حرفش کلی مسائل را جابه‌جا کند؛ اما اینجا این خبرها نیست. به هر حال امیدوارم امروز (شنبه) در جلسه غیرعلنی، دولت توضیح قانع‌کننده و راهکاری عملی برای کنترل وضعیت بازار داشته باشد.

‌چرا مسئولان در قبال تصمیماتشان قبول مسئولیت نمی‌کنند و همه‌چیز را به یکدیگر پاس می‌دهند؟

مسئولان باید نسبت به تصمیمات خود و حرف‌هایی که می‌زنند قبول مسئولیت کنند. همین‌که در قبال تصمیمات خود پاسخ‌گو نیستند، کار را به اینجا رسانده است. البته تحریم‌های اقتصادی هم در ایجاد شرایط فعلی بی‌تأثیر نیست و این حقیقتی انکارناپذیر است، اما با وجود این هم باید مدیریتی وجود داشته باشد و شرایط را به نحوی تغییر دهیم که برای مردم قابل تحمل باشد.

‌‌ اما همان‌طورکه خودتان هم در صحبت‌هایتان به آن اشاره کردید، فرهنگ عذرخواهی در بین مسئولان ما جا نیفتاده و این یک ضعف است.

من به عنوان یک مسئول از جوانان بابت همه کوتاهی‌های صورت‌گرفته عذرخواهی کردم و امیدوارم این فرهنگ در بین سایر مسئولان هم جا بیفتد.

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها