|

کسی نمی‌داند جنگ اوکراین تا چه زمانی ادامه دارد

بعد از تصمیم کشورهای غربی درباره عرضه تسلیحات سنگین به کی‌یف، مناقشه روسیه با متحدان اوکراین وارد فاز حادی شد. روسیه اعتقاد دارد «اقدامات کشورهای غربی در قبال درگیری در اوکراین، از‌جمله تأمین خودروهای زرهی سنگین به کی‌یف، به‌عنوان دخالت مستقیم آنها تلقی می‌شود و این دخالت در حال افزایش است».

بعد از تصمیم کشورهای غربی درباره عرضه تسلیحات سنگین به کی‌یف، مناقشه روسیه با متحدان اوکراین وارد فاز حادی شد. روسیه اعتقاد دارد «اقدامات کشورهای غربی در قبال درگیری در اوکراین، از‌جمله تأمین خودروهای زرهی سنگین به کی‌یف، به‌عنوان دخالت مستقیم آنها تلقی می‌شود و این دخالت در حال افزایش است». مسکو بارها نسبت به پیامدهای منفی ارسال تانک به اوکراین هشدار داده است. روسیه ارائه تانک‌های غربی به کی‌یف را «فوق‌العاده خطرناک» ارزیابی می‌کند که مناقشه را وارد سطح جدیدی می‌کند.

کمک‌های   اتحادیه   اروپا  و  ناتو

جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا، پس از نشست شورای روابط خارجی این اتحادیه اعلام کرد یک بسته کمک نظامی‌ به ارزش 500 میلیون یورو به اوکراین تخصیص داده شد. علاوه بر این مبلغ، 45 میلیون یورو برای آموزش نیروهای اوکراینی در پایگاه‌های نظامی اتحادیه اروپا در لهستان در چارچوب اجرای برنامه ویژه کمک نظامی اتحادیه اروپا به اوکراین در نظر گرفته شده است. این بسته جدید ما را به 49 میلیارد یورو نزدیک می‌کند؛ این رقم حجم کل کمک‌های اتحادیه اروپا به اوکراین، از جمله کمک‌های نظامی، اقتصادی و بشردوستانه است. مجموع کشورهای اتحادیه اروپا و سازمان‌های مربوطه از این نظر در جایگاه نخست در میان منابع حمایت‌کننده از اوکراین قرار دارند. ینس استولتنبرگ، دبیر‌ کل ناتو، اعلام کرد متحدان غربی به‌ دلیل تهدید حمله گسترده دیگری از سوی روسیه در ماه‌های نخست سال جاری باید فورا تمامی آنچه را که دارند برای اوکراین تأمین کنند؛ زیرا هیچ نشانه‌ای از اینکه پوتین هدف خود برای تسلط بر اوکراین را تغییر داده باشد و آماده‌شدن او برای صلح، وجود ندارد. هیچ‌کس نمی‌داند این جنگ چقدر طول خواهد کشید. اگر برای فردا صلح می‌خواهید، امروز باید از اوکراین حمایت کنید. این عجیب به‌ نظر می‌رسد، اما مسیر رسیدن به صلح از طریق تأمین تسلیحات می‌گذرد. منابع امنیتی ما فراتر از همبستگی با اوکراین است؛ زیرا چنانچه پوتین به موفقیت دست یابد، دیگران از او یاد خواهند گرفت.

آمریکا  و  کمک‌های  بی‌دریغ  به  اوکراین

آمریکا به روسیه درخصوص قرارداد تسلیحات تهاجمی راهبردی هشدار داد. روسیه ممکن است به‌زودی آمریکا را به عدم رعایت آخرین توافق‌نامه دوجانبه معتبر در حوزه امنیتی، یعنی قرارداد تسلیحات تهاجمی راهبردی، متهم کند. آمریکا متعهد شد که 31 دستگاه تانک «آبرامز» را در اختیار کی‌یف قرار دهد. آمریکا درخصوص نوع هواپیماهای جنگی قابل تحویل به اوکراین تصمیم‌گیری کرده است و این نوع هواپیماها به احتمال بسیار اف-16 خواهند بود. این هواپیمای جنگی برای استفاده بسیار ساده و یکی از بهترین جنگنده‌های یک‌موتوره در جهان بوده و ارزانی آن یکی دیگر از مزایای آن است. آمریکا در چارچوب بسته کمکی 2.5 میلیارد دلاری 90 خودروی زرهی استرایکر، 59 خودروی رزمی‌ پیاده‌نظام بردلی، هشت سامانه پدافند هوایی آونجر، 53 نفربر زرهی ام‌رپ، 350 جیب جنگی اچ‌ام‌ام دبلیو‌وی و موشک‌های ضد ‌تشعشع «هارم» ارسال خواهد کرد.

کمک‌های   تسلیحاتی  آلمان  و  هلند

آلمان یک بسته کمک نظامی‌ به ارزش یک میلیارد یورو شامل پدافند هوایی پاتریوت، هفت تانک ضد‌هوایی گیپارد و یک سازمانه پدافند هوایی ایریس‌تی به‌ همراه موشک‌های هدایت‌شونده مربوطه را برای اوکراین در نظر گرفته است. آلمان 25 ژانویه اعلام کرد 14 دستگاه تانک لئوپارد -2 را به اوکراین می‌دهد و به سایر کشورها نیز اجازه می‌دهد که این نوع تانک را صادر کنند. برخی از احزاب در بوندستاگ این تصمیم را محکوم کرده‌اند. مخالفان تحویل تانک می‌ترسند که جنگ تشدید شود و کشورهای غربی (ناتو) وارد میدان نبرد شوند. همچنین این نگرانی وجود دارد که تانک‌ها به‌ دست روسیه بیفتد. دولت فدرال تصمیم گرفته است تانک‌های اصلی میدان نبرد لئوپارد- 2 را در اختیار نیروهای مسلح اوکراین قرار دهد. این تصمیم نتیجه رایزنی‌های فشرده با نزدیک‌ترین شرکای اروپایی و بین‌المللی اوکراین است. هدف اصلی متحدان اوکراین، بسیج و جمع‌آوری فوری دو گردان تانک متشکل از تانک‌های لئوپارد- ‌2 برای اوکراین است. در مرحله نخست آلمان یک گروهان تانکی متشکل از 14 تانک لئوپارد از انبارهای‌های ارتش آلمان آماده تحویل می‌کند، دیگر شرکای اروپایی نیز به تحویل بخشی از تانک‌های لئوپارد خود اقدام می‌کنند. آموزش خدمه اوکراینی در آینده نزدیک در آلمان آغاز می‌شود. بسته کمک نظامی علاوه بر آموزش، شامل حمل‌ونقل، مهمات و تعمیر و نگهداری تانک‌ها خواهد شد. آلمان به کشورهایی که تانک‌های لئوپارد را منتقل کنند، مجوزهای مربوطه را صادر می‌کند.

وزرای دفاع و خارجه هلند در نامه‌ای به مجلس نمایندگان اعلام کردند هلند دو پرتابگر پاتریوت و تعدادی موشک پاتریوت به اوکراین می‌دهد. هلند سیستم‌های دفاع هوایی را با مشارکت آلمان و آمریکا در اختیار دولت کی‌یف قرار خواهد داد. هلند همچنین به آموزش پرسنل نظامی اوکراینی برای کار با این سیستم‌ها کمک خواهد کرد. یک سیستم پاتریوت شامل یک رادار شناسایی هدف و پرتاب‌گرهای متعدد است که می‌تواند موشک‌های بالستیک، هلیکوپترها و هواپیماها را ساقط کند. هلند به‌ همراه جمهوری چک صد خودروی ضد‌هوایی برای اوکراین خریداری کرده است. هلند به‌ همراه جمهوری چک و آمریکا قبلا 90 تانک مدرن تی -72 را به اوکراین عرضه کرده‌اند. لاهه و واشنگتن هر‌کدام 45 میلیون یورو برای ارسال این تانک‌ها به اوکراین پرداخت کرده‌اند.

کمک‌های  کوچک  و  بزرگ

بریتانیا تانک‌های چلنجر- 2، توپخانه‌های خود کششی آ‌اس- 90، خودروهای زرهی، گلوله‌های توپخانه، موشک‌های جی‌میلرز، پدافند ضد‌هوایی استراستریک و موشک‌های بریمستون و فنلاند بزرگ‌ترین بسته کمک نظامی خود به اوکراین را اعلام داشت. ارزش این بسته 400 میلیون یورو اعلام شده و شامل تسلیحات سنگین و مهمات است. دانمارک نیز 19 سامانه توپخانه‌ای «سزار» خود را به اوکراین تحویل خواهد داد و آموزش‌های مربوطه به اوکراینی‌ها را بر عهده خواهد گرفت. جمهوری چک وعده تقویت و پشتیبانی از توان صنایع دفاعی برای افزایش تولید مهمات کالیبر بزرگ، هویتزرها و نفربرهای زرهی را داده است.

استونی نیز یک بسته 113 میلیون یورویی شامل ده‌ها دستگاه هویتزر 155 میلی‌متری اف‌اچ- 70 و 122 میلی‌متری دی- 30 و مهمات توپخانه‌های مربوطه، صدها موشک‌انداز ضد‌تانک به اوکراین اختصاص می‌دهد. لتونی سامانه‌های پدافند هوایی استینگر، پهپاد، دو هلیکوپتر می-17، مسلسل و مهمات مربوطه و قطعات یدکی هویتزرهای ام -109 و لیتوانی ده‌ها ضد‌هوایی ال 70 و دو هلیکوپتر می‌-8 و لهستان ضدهوایی اس-60 به‌ همراه 70 هزار گلوله، هویتزرهای 155 میلی‌متری کراب و مهمات آن، خودروهای جنگی پیاده‌نظام و تانک‌های تی- 72 به اوکراین ارسال می‌کند. سوئد، سامانه‌های ضد‌تانک ان‌لاو، توپخانه خودکششی آرچر، خودروهای رزمی‌ پیاده‌نظام سی‌وی- 90، کانادا 200 خودروی زرهی سناتور، پدافند ضد‌هوایی ناسماز و مهمات آن و پرتغال 14 خودروی زرهی ام -113، هشت ژنراتور برق، مهمات و تجهیزات پزشکی در اختیار اوکراین قرار خواهند داد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها