|

به احترام قرآن، حق نگیرید از زنان

خبرگزاری‌های جهان روز گذشته نیز از ادامه اعتراضات زنان افغانستان علیه حکم جدید طالبان خبر داده‌اند.

به احترام قرآن، حق نگیرید از زنان

خبرگزاری‌های جهان روز گذشته نیز از ادامه اعتراضات زنان افغانستان علیه حکم جدید طالبان خبر داده‌اند.

زنان هرات دیروز در اعتراض به بستن دانشگاه‌ها به خیابان آمدند و علیه این سیاست شعار دادند. تصاویر منتشرشده از این اعتراضات نشان می‌دهد طالبان با استفاده از ماشین‌ آب‌پاش تلاش می‌کنند گردهمایی زنان هرات را متفرق کنند.

زنان تظاهر‌ات‌کننده شعارهای متعددی را سر می‌دهند؛ از‌جمله شعار «‌به احترام قرآن، حق نگیرید از زنان‌»، «‌یا همه یا هیچ‌کس» و «تحصیل حق ماست».

پیش از این طالبان بیشتر کلاس‌ها و رشته‌های درسی را در دانشگاه‌ها به صورت زنانه و مردانه برگزار می‌کرد، اما اکنون فرمان حذف و ممنوعیت آموزش دختران را صادر کرده است‌. یک دانشجوی زن در کابل به بی‌بی‌سی گفت‌: «‌به ما اعلام شد هیچ زنی نمی‌تواند به هیچ ارگان و هیچ دانشگاهی وارد شود. در کل می‌توانیم بگوییم تمام مراکز آموزشی خصوصی و دولتی بر روی دختران بسته هستند. حتی مدارس دینی روی دختران بسته شده‌اند. حتی کورس‌های آموزش خیاطی هم بسته شده‌اند».

همچنین در این چند روز هشتگ «تحصیل برای همه یا هیچ‌کس» در شبکه‌های اجتماعی بسیار استفاده شده است‌. دانشجویان پسر نیز در دانشکده‌های مختلف به این دستور واکنش نشان داده‌اند و اعتراض کرده‌اند یا کلاس‌های درس را به اعتراض ترک کرده‌اند. حتی تصاویری از ترک جلسات امتحان دانشجویان پزشکی منتشر شد.

دانشجویان دانشکده‌های علوم پزشکی در قندهار و علوم کامپیوتر پلی‌تکنیک کابل در حمایت از دانشجویان زن، اعلام کردند در کلاس‌های درس خود تا تغییر تصمیم طالبان حاضر نمی‌شوند.

روز گذشته نیز ۶۰ استاد دانشگاه‌های عمدتا دولتی در اعتراض به محرومیت دانشجویان زن از سمت خود استعفا داده‌اند.

در این میان، نهادهای جهانی فقط نظاره‌گر هستند و در قبال این شرایط هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند. حتی توماس وست، نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان، فقط یک توییت زده و در آن نوشته است «تمام جهان شاهد وحدت افغانستان در مخالفت با یک تصمیم زیانبار و غیرقابل‌دفاع است. دانشجویان شانه به شانه خواهرانشان، استعفا، اعتراض و مخالفت می‌کنند. از طالبان می‌خواهیم به صدای مردم خود گوش دهند. هنوز دیر نشده است. دانشجویان پسر در برخی دانشگاه‌ها به رسم اعتراض از کلاس‌های درس و امتحان خارج شده‌اند و اعلام کرده‌اند تا بازگشت هم‌کلاسی‌های دختر، حاضر نیستند به کلاس‌های خود برگردند».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها