|

مشعل‌داران در برابر طالبان

شماری از زنان افغانستان در پارک شهر کابل تجمع کرده و با در دست داشتن مدارک تحصیلی خود خواهان کار و مشارکت در جامعه شدند. در گزارش بی‌بی‌سی از این تجمع آمده است که این زنان می‌گویند «پیام این است که ما با تجربه، تحصیل، دانش و ظرفیت خواستار مشارکت سیاسی و اجتماعی در افغانستان هستیم».

مشعل‌داران  در  برابر طالبان

شماری از زنان افغانستان در پارک شهر کابل تجمع کرده و با در دست داشتن مدارک تحصیلی خود خواهان کار و مشارکت در جامعه شدند. در گزارش بی‌بی‌سی از این تجمع آمده است که این زنان می‌گویند «پیام این است که ما با تجربه، تحصیل، دانش و ظرفیت خواستار مشارکت سیاسی و اجتماعی در افغانستان هستیم». به گفته آنها «در یک طرف (طالبان) با کشتن و انفجار آشناست و در این مسلک (حرفه) تجربه و تخصص دارد و در طرف دیگر، مشعل‌داران یا کسانی که دانش و ظرفیت دارند و با ارزش‌های جهانی و حقوق بشری آشنا هستند».

به گفته آنها مردم افغانستان و دنیا اختیار انتخاب دارند که از کدام‌یک از این دو طرف حمایت کنند.

در ویدیوئی که از این تجمع منتشر شده، آنها می‌گویند طالبان مانع تجمع شده و مدارک تحصیلی‌شان را هم پاره کرده‌اند. بخشی از مدارک تحصیلی روی پلاکاردی چسبانده شده و روی زمین پیش‌روی تجمع مانده بودند. زنان افغانستان در این یک سال و اندی که از حضور طالبان در کشورشان می‌گذرد برای درس‌خواندن و حضور در صحنه‌های اجتماعی تلاش گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند. از سوی دیگر دانشجویان دختر با مشکلات زیادی در دانشگاه‌ها روبه‌رو هستند و نمونه آن رفتارهایی بوده که چندی پیش در دانشگاه بدخشان با آنها شد. طبق گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌ها، طالبان برای حضور دختران و پسران در دانشگاه وقت‌های جداگانه تنظیم کرده‌اند. طبق این تقسیم‌بندی، هنگامی که پسران در دانشگاه حضور دارند هیچ دختری حق ندارد در دانشگاه باشد و هنگام حضور دختران در دانشگاه، هیچ دانشجوی پسری حق ندارد وارد آن شود. طبق گفته‌های دختران دانشگاه بدخشان، طالبان پشت هر کلاس دختران جاسوسانی گمارده‌اند که برخورد استادان مرد را با دختران به آنان گزارش بدهد و اگر استادی خلاف دیدگاه‌های طالبان سخن بگوید یا محتوای تدریس خلاف دستور آنان باشد، کسی نمی‌داند که با چه سرنوشتی رو‌به‌رو خواهد شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها