|

سلاح و تحریم نمی‌خواهیم

به ابتکار شبکه «اروپا برای صلح» و به دعوت اتحادیه‌های کارگری ایتالیا، شهر رم شاهد تجمع بیش از صد هزار نفر مردم معترض به سیاست‌های دولت درخصوص حمایت نظامی از اوکراین، نمایندگان بیش از 500 انجمن مردم‌نهاد و همچنین برخی از احزاب مانند جنبش پنج ستاره و دموکرات، برای صلح در اوکراین راهپیمایی کردند.

به ابتکار شبکه «اروپا برای صلح» و به دعوت اتحادیه‌های کارگری ایتالیا، شهر رم شاهد تجمع بیش از صد هزار نفر مردم معترض به سیاست‌های دولت درخصوص حمایت نظامی از اوکراین، نمایندگان بیش از 500 انجمن مردم‌نهاد و همچنین برخی از احزاب مانند جنبش پنج ستاره و دموکرات، برای صلح در اوکراین راهپیمایی کردند. معترضان بنرهایی حمل می‌کردند که روی آنها واژه‌های «صلح» و «عدم خشونت» نقش بسته بود. آنها همچنین شعارهایی مانند «نه به ارسال سلاح»، «سلاح‌ها را پایین بیاورید، دستمزدها را افزایش دهید»، «ارسال تسلیحات به اوکراین را متوقف کنید»، «ما جنگ نمی‌خواهیم»، «سلاح و تحریم نمی‌خواهیم، دیپلماسی کجاست؟»، «ارسال سلاح به توقف جنگ کمک نمی‌کند» و «سلاح‌ها به تشدید جنگ کمک می‌کند» سر دادند.

ارسال سلاح به اوکراین را متوقف کنید

تظاهرکنندگان که پرچم‌های صلح را در دست داشتند، توقف ارسال تسلیحات به اوکراین را خواستار شده و از ایتالیا، اتحادیه اروپایی و سازمان ملل خواستند که «مسئولیت مذاکرات صلح را بر‌عهده بگیرند». شهردار رم، رهبر حزب اصلی اپوزیسیون دموکرات، رهبر جنبش پنج ستاره، دبیر‌کل کنفدراسیون عمومی تجارت، بزرگ‌ترین اتحادیه کارگری ایتالیا، رئیس انجمن غیردولتی کاتولیک و بسیاری از نمایندگان پارلمان و سیاست‌مداران جناح چپ در آن شرکت کردند. در این تجمع حضور انجمن‌های وابسته به کلیسای کاتولیک بسیار چشمگیر بود و آنها در رأس راهپیمایی قرار داشتند. همچنین اتحادیه‌های کارگری، شبکه خلع سلاح و تشکیلات مردم‌نهاد دست‌چپی نیز به صورت گسترده‌ای در این راهپیمایی شرکت کرده بودند. در تظاهرات پایتخت همچنین شخصیت‌های برجسته احزاب دموکرات، پنج ستاره، اتحاد سبز، چپ ایتالیا و قطب سوم نیز حضور داشتند. در سخنرانی‌ها در این تجمع به ورود روسیه به هشتمین ماه جنگ علیه اوکراین اشاره شد و تجاوزات روسیه نیز محکوم شد. به اعتقاد جوزپه کونته، رهبر جنبش پنج ستاره: «در این راهپیمایی پرچم حزبی وجود ندارد، فقط مردم هستند که می‌گویند خواهان مذاکرات صلح هستند. راهبردی که تاکنون درمورد جنگ در پیش گرفته شده، بی‌فایده بوده است. اکثریت خاموش کشور برای صلح راهپیمایی می‌کنند. کی‌یف کاملا مسلح است و جنبش پنج ستاره با ارسال بیشتر تسلیحات موافق نیست. شهروندان امروز به خیابان‌ها آمده‌اند تا صدای خود را به گوش دولت برسانند و از سیاستی که منجر به تشدید تنش نظامی می‌شود، خسته شده‌اند. به باور او زمان مذاکرات صلح فرارسیده است و اتحادیه اروپایی همراه با جامعه بین‌الملل باید برای آن تلاش کند. به وزیر دفاع نیز هشدار می‌دهیم که با توجه به مصوبات پارلمان، به خود اجازه تصمیم‌گیری درمورد ارسال یک محموله جدید تسلیحاتی بدون حضور در مجلسین را ندهد». 

صلح از همه چیز مهم‌تر است 

انریکو لتا، دبیر حزب دموکرات ایتالیا، نیز در این راهپیمایی شرکت داشت و از سوی برخی از تظاهرکنندگان با شعار «جنگ‌افروز» مورد استقبال قرار گرفت. به اعتقاد او: «صلح از همه چیز مهم‌تر است. ما اینجا هستیم تا موضع خود را در سکوت و با راهپیمایی بیان کنیم. در‌حال‌حاضر برای صلح در اوکراین، برای پایان‌دادن به این جنگ و تهاجم روسیه به اوکراین درست است که راهپیمایی شود». نیکولا فرانتویانی، رهبر حزب چپ ایتالیا، گفت: «لازم است که در بنای یک راه‌حل دیپلماتیک که برای محافظت از غیرنظامیان ضروری است، به طور جدی تلاش شود». آندره آریکاردی، بنیان‌گذار سازمان کاتولیکی سان اجیدیو، هم‌صدا با پاپ از رئیس‌جمهور روسیه خواست «ملت خود را از ورطه جنگ خارج کند و رئیس‌جمهور اوکراین نیز پذیرای پیشنهادها باشد. این تجمع تظاهرات سیاسی نیست؛ بلکه مردمی و نقطه آغاز مسیر صلح است. افکار عمومی در اروپا احساس سردرگمی و ناتوانی می‌کند؛ اما باید به قلب صحنه بازگردد و صدای خود را بلند کرده و الهام‌بخش سیاست‌مداران برای پایان‌دادن به جنگ باشد». جوزپه کونته، نخست‌وزیر سابق ایتالیا و رهبر حزب پنج ستاره که در این راهپیمایی شرکت داشت، رویکرد دولت جدید ایتالیا برای حل درگیری‌ها در اوکراین را زیر سؤال برد. به گفته او اوکراین اکنون مملو از سلاح است. ما به یک پیشرفت در جهت یک آتش‌بس و مذاکرات صلح نیاز داریم. استراتژی کنونی تنها منجر به تشدید تنش‌ها می‌شود.

حامی صلح یا طرفداری از پوتین؟

نکته مهم اینکه هم‌زمان با این راهپیمایی، مخالفان آنها نیز اقدام به تجمع اعتراضی کردند که از سوی رهبر حزب میانه «اقدام» و با حمایت جامعه اوکراینی‌های ایتالیا سازمان‌دهی شده بود. صدها نفر از فعالان شرکت‌‌کننده در این تجمع این سؤال را مطرح کردند که آیا معترضان حقیقتا «حامی صلح» هستند یا در واقع «طرفدار پوتین» محسوب می‌شوند. آنهایی که خواستار صلح هستند؛ اما خلع سلاح شدن اوکراین را می‌خواهند، در حقیقت خواستار تسلیم اوکراین هستند. مخالفت با ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به اوکراین در حالی است که ایتالیا از اعضای ناتو از آغاز جنگ از اوکراین حمایت کرده و سلاح‌هایی را در اختیار این کشور گذاشته است. در ابتدای جنگ در اوکراین، مقامات ایتالیایی ارسال تسلیحات تکنولوژیکی مانند ضد پهپادهای گاردین، سامانه‌های پارازیت‌های رادار، سیستم‌های دفاعی در برابر حملات احتمالی به زیرساخت‌ها به اوکراین را رسما تأیید کردند. «جورجیا ملونی»، نخست‌وزیر جدید دست‌راستی ایتالیا، تأکید کرده است که در این سیاست تغییری ایجاد نخواهد شد. «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین، در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی «کوریرا دلا سرا» تأکید کرده اوکراین خواستار آن است که آوارگان به کشور بازگردند. اقتصاد اوکراین بازسازی شود و بچه‌ها به مدرسه برگردند. ما برای این منظور نیازمند اسلحه برای مقابله با حملات هوایی و تضمین امنیت غیرنظامیان هستیم. ایتالیا به همراه فرانسه و آلمان سامانه‌های ضد‌هوایی تولید می‌کند. ما امیدواریم آنها بتوانند در این زمینه به ما کمک کنند. ایتالیا در حال آماده‌سازی بسته جدید تسلیحاتی برای کمک به اوکراین شامل سیستم‌های دفاع هوایی است. رم برای تحویل سیستم‌های دفاع هوایی از‌جمله سامانه‌های سامپ و موشک‌های استینکر آمادگی دارد. وزیر دفاع ایتالیا نیز با وزیر دفاع آمریکا گفت‌وگو کرد و متعهد شد تا زمانی که لازم باشد، از اوکراین در برابر تهاجم روسیه حمایت کند. البته او اگرچه مدعی است اقدامات جدید برای حمایت نظامی بیشتر از اوکراین را رد نمی‌کنیم؛ ولی این گزینه‌ها فعلا روی میز نیستند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها