|

اوکراینی‌ها از دردهایشان بازی‌ می‌سازند / وقتی پوتین معتاد می‌شود!

پوتینیست قاتل در زمره بازی‌های شلیکی و جنگی است و البته بن‌مایه طنز تلخ و کمدی سیاه دارد. کاراکتر پوتین در این بازی معتاد است!

اوکراینی‌ها از دردهایشان بازی‌ می‌سازند / وقتی پوتین معتاد می‌شود!
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

وقتی واقعه‌ای رخ می‌دهد مثلا جنگی برپا می‌شود، واکنش‌های متفاوتی در تقابل با آن بروز می‌‌کند؛ برخی فیلم می‌سازند، برخی عکاسی می‌کنند، دیگری نقاشی می‌کند، آن یکی گزارش می‌نویسد و به دست رسانه‌ها می‌رساند و … اما امروزی‌‌تر‌ها واقعه را به بازی‌ کامپیوتری تبدیل می‌کنند؛ ویدئوگیم‌های اوکراینی‌ در راه هستند. 

 

چگونه صدای شهروندان عادی اوکراین باشم؟

داریا سلیشچوا، دختر برنامه‌نویس اوکراینی اهل خارکیف است، اما پس از بمب‌باران این شهر و چند روزی تجربه زندگی در پناهگاه‌ راهی لویو در غرب اوکراین شده است. 

او با خودش فکر کرده چگونه صدای شهروندان معمولی خارکیف را به گوش اهالی غرب اوکراین و خارج از مرزهای این کشور برساند و به این نتیجه رسیده با برنامه‌نویسی برای گیم و تولید بازی « چه خبر از بمب‌باران و پناهگاه خارکیف »!

 

از بازی «چه خبر از خارکیف» چه می‌دانیم؟

داریا با ایده‌های انسانی و اخلاقی بازی ساده‌ای طراحی کرده است؛ چیزی شبیه به بازی‌های ساده آتاری‌های قدیمی. اما با همین سادگی موفق شده زندگی معمولی مردمی بمب‌باران شده و ترسیده را برای مخاطبانش یا همان گیمرها نمایش دهد. 

شخصیت‌های موجود در این بازی مثلا یک مادر بزرگ است که دنبال نوه‌اش می‌گردد، یک شهروند است که سگش را گم کرده و در پی او است. حین جستجو بمب‌هایی منفجر می‌شود و سعی می‌کند این کاراکترها و یا در واقع بازی‌کننده را بکشد. آنها باید جان سالم از میدان به در ببرند و جان دیگران و حیوانات را نجات دهند، غذا پیدا کنند و در نهایت خود را به پناهگاه برسانند؛ درست همان کارهایی که خارکیفی‌ها در مدت حمله روسیه به این شهر انجام داده اند. 

 

سربازان روسی کشته نمی‌شوند!

بازی « زیان صفر » یا Zero losses  بازی دیگری است که از سوی برنامه نویس‌های اوکراینی طراحی شده است. این بازی به ادعای کرملین درباره تعداد تلفات‌شان در این جنگ طعنه می‌زند. پوتین همواره ادعا کرده تعداد سربازان روسی کشته شده در حمله به اوکراین بسیار کم و قابل چشم‌پوشی است. 

در بازی زیان صفر یک افسر روسی حضور دارد که در سطح شهر جنازه‌های سربازان روس را پیدا می‌کند و آنها را از بین می‌برد! گویی آنها کشته نشده اند. 

 

کشاورزان شکارچی تانک‌های روسی!

گیر انداختن تانک‌های روسی و زمین‌گیر کردن آنها یکی از رایج‌ترین تصاویری است که از جنگ اوکراین منتشر شده است؛ کشاورزان اوکراینی با تراکتورهایشان این تانک‌‌ها را به این سو و آن سو می‌کشند و شکار می‌کنند. 

این تصاویر دستمایه طراحی بازی « مزرعه اوکراینی‌ » شده است. در این بازی شخص گیمر در نقش کشاورز اوکراینی وظیفه دارد تانک‌ها را از کار بیاندازد و با تراکتور شکار کند. در بخشی دیگر از این بازی گل‌های آفتاب‌گردان مزارع اوکراین به سمت کاراکتر پوتین شلیک می‌کنند.

 

پوتینیست قاتل در شمایل جنگ ستارگان

آنها که به بازی‌ها و فیلم‌های جنگ ستارگانی علاقه دارند از بازی اوکراینی « پوتینیست قاتل » خوششان می‌آید. در این بازی دو دسته کاراکتر وجود دارد؛ یک‌سو پوتین و رفقایش مثل لوکاشنکو، دیمیتری پسکوف و دیگر شخصیت‌های کرملین و بلاروس و … ایستاده اند و در سوی دیگر زلنسکی، بوریس جانسون و حتی ایلان ماسک صف کشیده اند.

پوتینیست قاتل در زمره بازی‌های شلیکی و جنگی است و البته بن‌مایه طنز تلخ و کمدی سیاه دارد. کاراکتر پوتین در این بازی معتاد است! این بازی در جواب به ادعای پوتین درباره اوکراینی‌ها( آنها نژادپرست و نازی هستند ) ساخته شده و انتقامی است. 

 

انتقام یا اصرار بر انسانیت؟ 

برخی از سازندگان این بازی‌ها معتقدند برای روحیه بخشی به هم‌وطنان‌شان باید بازی‌هایی که جنبه انتقامی و جنگجویانه دارند طراحی شود،‌ اما برخی دیگر از جمله داریا سلیشچوا تاکید می‌کنند این بازی‌ها باید سند و گواه تاریخی باشند برای روایت آنچه بر مردم عادی گذشته است؛ پس باید جنبه انسانی ماجرا در آن پررنگ باشد. 

به همین دلیل داریا برای بازی‌اش گزینه زبان روسی هم تدارک دیده است تا بر مردم روسیه هم تاثیر بگذارد و آنها را به چالش بکشد؛ آنهایی که بی‌‌طرف هستند و یا در جبهه مقابل اوکراین قرار می‌‌گیرند. این نگاه باعث شده مارکت‌‌های بازی محصول داریا را در زمره بازی‌های ضد جنگ دسته‌بندی کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها