|

نمایندگان با اشاره به احتمال استیضاح فاطمی امین، وزیر صمت مطرح کردند

ترمزی برای ماشین صنعتی دولت

مهم‌ترین خبر این روزهای فضای دولت و مجلس، طرح استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین است که بر‌اساس اعلام هیئت‌رئیسه قرار است کمتر از یک هفته دیگر در صحن علنی مورد بررسی قرار بگیرد. استیضاحی که با توجه به سهم بالای این وزارتخانه در میزان رشد اقتصادی دولت سیزدهم، بیش از هر چیز روی حرکت کل تیم اقتصادی دولت سیزدهم اثر نامطلوب خواهد داشت.

مهم‌ترین خبر این روزهای فضای دولت و مجلس، طرح استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین است که بر‌اساس اعلام هیئت‌رئیسه قرار است کمتر از یک هفته دیگر در صحن علنی مورد بررسی قرار بگیرد. استیضاحی که با توجه به سهم بالای این وزارتخانه در میزان رشد اقتصادی دولت سیزدهم، بیش از هر چیز روی حرکت کل تیم اقتصادی دولت سیزدهم اثر نامطلوب خواهد داشت.

گزاره‌ای که با انتشار آمار عملکردی بخش‌های مرتبط با این وزارتخانه مانند رشد 5.2 درصدی بخش صنعت، رشد پنج‌درصدی بخش معدن و رشد 13‌درصدی صادرات غیرنفتی در شش‌ماهه نخست سال جاری تقویت می‌شود.

فارغ از اینکه در پنج سال گذشته وزارت صمت با شش وزیر و سرپرست در صدر جدول بی‌ثبات‌ترین مدیریت‌های کشور قرار داشته و به گفته کارشناسان مهم‌ترین معضل بخش‌های صنعتی، معدنی و تجاری کشور نیز در این سال‌ها همین نبود ثبات مدیران و نبود فرصت کافی برای اجرای برنامه‌ها و کلافه‌کردن فعالان اقتصادی کشور بوده است، به نظر می‌رسد زمان‌شناسی استیضاح‌کنندگان و نحوه اولویت‌بندی موضوعات اصلی کشور و شرایط خاص این روزها نیز از یک تحلیل و آنالیز سنجیده برخوردار نبوده است.

بسیاری از نمایندگان مجلس نیز مبتنی بر همین استدلال‌ها، استیضاح وزیر صمت را غیرمنصفانه، ناامیدکننده و مخرب حرکت دولت سیزدهم می‌دانند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس:

استیضاح وزیر صمت با دلایل سطحی، دور از انصاف و عدالت است

مهرداد ویس‌کرمی معتقد است یکی از دغدغه‌های طراحان استیضاح وزیر صمت، مشکلات صنعت خودرو و معادن است؛ درحالی‌که مسئولیت صنعت کشور و تولید خودرو فقط متوجه وزارت صمت نیست؛ بلکه تحریم‌هایی که علیه کشور اعمال شده، دشواری‌های زیادی را در صنعت و خودرو ایجاد کرده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

وزیر صمت بازار سیمان و فولاد را از نابسامانی نجات داد

حجت‌الله فیروزی می‌گوید: اواخر دولت گذشته در حوزه تأمین سیمان وضعیت بسیار نابسامانی در کشور وجود داشت و با کمیاب‌شدن سیمان، قیمت آن هم به‌شدت افزایش یافت؛ اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم تولید سیمان افزایش پیدا کرد و قیمت آن هم برای مصرف‌کننده و تولید‌کننده منطقی شد.

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

پاسخ‌های فاطمی‌امین به استیضاح‌کنندگان همواره قانع‌کننده بود/ مرکز پژوهش‌ها عملکرد وزارت صمت را تأیید کرد

علی جدی با بیان اینکه پاسخ‌های وزیر صمت به سؤالات استیضاح‌کنندگان بر‌اساس آمار و راستی‌آزمایی همواره قانع‌کننده بوده است، می‌گوید: مرکز پژوهش‌ها نیز در گزارشی عملکرد وزارت صمت را در حال رشد و پیشرفت اعلام کرده است.

عضو فراکسیون انقلاب مجلس:

استیضاح فاطمی‌امین سیاسی است/ وزیر صمت باج نمی‌دهد

حبیب‌الله دهمرده معتقد است استیضاح فاطمی‌امین سیاسی است و وزیر صمت رانت و باج به کسی نمی‌دهد و دنبال حاشیه نیست.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی:

هدف طراحان استیضاح فاطمی‌امین، تلنگر به دولت است/ به دنبال رأی عدم صلاحیت فاطمی‌امین نیستیم

غنی نظری‌خانقاه نماینده مردم خلخال و عضو کمیسیون اقتصادی که خود یکی از امضاکنندگان استیضاح بوده، می‌گوید: نمایندگان مجبورند به دلیل شرایط اشتغال در حوزه‌های انتخابیه خود به وزرا فشار بیاورند و هدف بنده به‌عنوان یکی از امضا‌کنندگان استیضاح تلنگر به دولت است و به دنبال این نیستیم که رأی به عدم صلاحیت فاطمی‌امین بدهیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:

استیضاح وزیر صمت توجیهی ندارد/ برخی از روز رأی اعتماد، پای عزل فاطمی‌امین ایستادند

حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی با تأکید بر اینکه تا امروز دلیلی قوی که بتواند استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت را توجیه کند، از سوی استیضاح‌کنندگان ارائه نشده است، اظهار کرد: برخی از استیضاح‌کنندگان از روز اول مخالف وزیر صمت بودند و می‌گفتند پای عزل فاطمی‌امین ایستاده‌ایم.

نماینده مردم تهران در مجلس:

استیضاح وزرا به نفع دولت و کشور نیست

اقبال شاکردی می‌گوید: در شرایط کنونی تغییر وزرا را به نفع دولت و کشور نمی‌دانم؛ زیرا وزیر مربوطه به امور مسلط شده است. تا فرد جدیدی بیاید و به امور آشنا شود، عمر مجلس به اتمام رسیده و عمر دولت تلف می‌شود.

وزارت صمت 2 هزار کارخانه تعطیل را احیا کرد/ فاطمی‌امین حیاط‌خلوتی برای خود قائل نیست

مجتبی یوسفی عنوان می‌کند: وزیری که به سمت شفافیت حرکت می‌کند، حیاط‌خلوتی برای خود قائل نیست؛ زیرا در اتاق شیشه‌ای کار می‌کند و به کسی رانت نمی‌دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

استیضاح فاطمی‌امین مشکلی را حل نمی‌کند/ باید برای مقابله با تحریم‌ها به وزیر صمت کمک کنیم

فداحسین مالکی معتقد است استیضاح فاطمی‌امین کمکی به حل مسائل حوزه صنعت، معدن و تجارت نمی‌کند و همه باید در این شرایط به وزارت صمت کمک کنند تا بتواند مشکلات حوزه صنایع و معادن کشور را حل کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه:

استفاده از اهرم استیضاح در شرایط حساس کشور منطقی نیست/ مخالفان فاطمی‌امین مستندات قوی ندارند

جعفر قادری با بیان اینکه مستندات برای استیضاح وزیر صمت محکم نیست، گفت: در شرایطی که ضدانقلاب به دنبال ایجاد ناامنی در کشور است، منطقی نیست که مجلس با اهرم استیضاح با برخی از وزارتخانه‌ها برخورد کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس:

فاطمی‌امین، مورد تأیید رئیس‌جمهور است/ هشدار درمورد تبعات منفی استیضاح وزیر صمت

فریدون عباسی، فاطمی‌امین را مدیری مستقل و مورد تأیید رئیس‌جمهور می‌داند و نسبت به تبعات منفی استیضاح او هشدار می‌دهد.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس:

استیضاح وزیر صمت موجب نا‌امیدی مردم از مجلس می‌شود

حسین‌ محمدصالحی، استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت را عامل ایجاد رکود در صنایع کشور می‌داند و می‌گوید: طرح چنین مسائلی در مجلس منجر به ناامیدی مردم از نمایندگان خواهد شد.

رئیس مجمع نمایندگان شمال غرب کشور:

فاطمی‌امین مدیری شایسته است

حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی با بیان اینکه عده‌ای از نمایندگان از ابتدای دولت سیزدهم به دنبال استیضاح فاطمی‌امین بودند، گفت: وزارت صمت در چهار شاخص تولید، مدیریت بازار، صادرات و سرمایه‌گذاری رشد داشته است.

کمیسیون صنایع از عملکرد فاطمی‌امین رضایت دارد/ قطار حرکت دولت نباید با استیضاح متوقف شود

معصومه پاشایی با بیان اینکه نباید قطار حرکت دولت را با استیضاح متوقف کنیم، می‌گوید: کمیسیون صنایع و معادن عملکرد یک‌ساله فاطمی‌امین را با برنامه‌های ارائه‌شده از سوی او مطابقت داده و اعلام کرده است که عملکرد یک‌ساله وزیر صمت مطابق برنامه‌های ارائه‌شده بوده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها