|

هنرستان صدر؛ یک ماجرا، 2 روایت

روایت‌های متناقض اما رسمی از ماجرای هنرستان دخترانه صدر، آن‌هم هم‌زمان با برخورد با برخی مدارس در شهرهای مختلف، سبب نگرانی والدین شده است. عصر روز دوشنبه خبری منتشر شد مبنی بر درگیری و بروز تنش در مدرسه‌ای دخترانه در تهران در تقاطع خیابان‌های کارون و مرتضوی در محله سلسبیل که برخی شایعات حکایت از وخامت اوضاع در آن داشت.

هنرستان صدر؛ یک ماجرا، 2 روایت

روایت‌های متناقض اما رسمی از ماجرای هنرستان دخترانه صدر، آن‌هم هم‌زمان با برخورد با برخی مدارس در شهرهای مختلف، سبب نگرانی والدین شده است. عصر روز دوشنبه خبری منتشر شد مبنی بر درگیری و بروز تنش در مدرسه‌ای دخترانه در تهران در تقاطع خیابان‌های کارون و مرتضوی در محله سلسبیل که برخی شایعات حکایت از وخامت اوضاع در آن داشت.

این رویداد خیلی زود به بروز تنش‌هایی در سطح محله منجر شد؛ به‌ویژه آنکه خبر می‌رسید یکی از دانش‌آموزان این مدرسه در درگیری‌ها جان باخته است. روایتی که مهر آن را تکذیب کرد و نوشت: «تجمعی جلو یکی از مدارس دخترانه در محله سلسبیل تهران شکل می‌گیرد و افراد اقدام به شعاردادن می‌کنند. کمی بعد مأموران یگان ویژه پلیس با هدف ایجاد نظم و امنیت به این نقطه اعزام می‌شوند و با گفت‌وگو، تجمع‌کنندگان را متفرق می‌کنند. گفتنی است که مأموران به این مدرسه وارد نشدند و تنها برخی از مأموران برای صحبت با والدین به داخل مدرسه رفتند و هیچ دانش‌آموزی کشته نشده است».

بر اساس آنچه در تصاویر مدرسه منتشر شده و سخنان افراد محلی، شروع درگیری از مجادله مدیر و دانش‌آموزان برای توقیف تلفن همراه دانش‌آموزان و تلاش برای تفتیش دانش‌آموزان بوده؛ هرچند در بازار داغ شایعات، از درگیری پلیس و دانش‌آموزان نیز سخن به میان آمده است.

طبق روایات‌ شاهدان، پای اورژانس هم به ماجرا باز شده و تصاویری از حضور یک آمبولانس در مدرسه نیز مخابره شده است؛ آمبولانسی که با حضور در این مدرسه، دو دانش‌آموز را به بیمارستان لقمان حکیم منتقل کرد؛ دانش‌آموزی که گفته می‌شد در درگیری با مدیر بر زمین افتاده و شایعه مرگش منتشر شده بود و دانش‌آموز دیگری که بعدتر از حال رفته است.

پزشک اورژانس بیمارستان لقمان در این زمینه به تابناک گفته است: دو دانش‌آموز ۱۶ و ۱۷‌ساله [ثنا.س و محدثه.ز] که لباس فرم مدرسه بر تن داشتند، توسط همکاران اورژانس تهران و با همراهی دو نفر از معلمان یا اولیای مدرسه به اورژانس بیمارستان منتقل شدند که علائم شوک عصبی داشتند و بلافاصله با تزریق سرم و آرام‌بخش تحت نظارت همکاران ما قرار گرفتند.

وی می‌افزاید: «این دانش‌آموزان بلافاصله با تزریق سرم و آرام‌بخش تحت نظارت همکاران ما قرار گرفتند و معاینه کامل هم شدند. کمی بعد هم پدر و مادر دانش‌آموزان به بیمارستان رسیدند. خدا را شکر حال این دو دانش‌آموز بعد از تزریق خوب شد و بعد از آنکه علائم آنها از بین رفت، ترخیص شدند». این پزشک در پاسخ به این پرسش که آیا آثار ضربه در معاینه این دانش‌آموزان دیده شد و نیازمند مراجعه دوباره به مراکز درمانی هستند یا خیر؟ تأکید کرد: هیچ آثاری دیده نشده و عامل از‌حال‌رفتن دانش‌آموزان، استرس و فشار عصبی وارد‌آمده به ایشان بوده که موجب بروز شوک عصبی شده و علائمی مانند لرزش در این دانش‌آموزان شده است.

البته روایت‌های رسمی از این ماجرا متناقض است و همین امر در کنار انتقاد از رفتار اشتباه مدیر مدرسه که رفتارش تنش‌آفرین بوده و با جان دانش‌آموزان بازی کرده، سبب بی‌اعتمادی افکار عمومی شده است.

علی تیرگیر، معاون مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌و‌پرورش، در‌این‌باره گفته است: «به دلیل داشتن موبایل توسط برخی دانش‌آموزان و تأکید مدیر مدرسه برای بازرسی، درگیری میان تعدادی از دانش‌آموزان و والدین با مدیر مدرسه اتفاق افتاد. طبق قوانین ورود موبایل به مدرسه ممنوع است و دانش‌آموزان باید دستورالعمل‌های مدرسه را رعایت کنند. در این حادثه، تعدادی از دانش‌آموزان دچار افت فشار شدند که با حضور نیروهای اورژانس در محل به وضعیت آنها رسیدگی شد. کسی هم فوت نشده است‌». اما پلیس روایتی کاملا متفاوت از این ماجرا داشته است.

 به گزارش ایسنا، پلیس پایتخت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «در پی اعلام وقوع یک مورد درگیری در مجاورت یک هنرستان دخترانه در خیابان کارون، عوامل کلانتری و مأموران پلیس در محل حاضر شده و رسیدگی به موضوع را در دستور کار خود قرار دادند که در جریان آن، مشخص شد درگیری میان تعدادی از اراذل و اوباش رخ داده است». در ادامه این اطلاعیه، با اشاره به اینکه «این درگیری که در مجاورت یک هنرستان دخترانه رخ داده بود، منجر به نگرانی تعدادی و والدین و دانش‌آموزان شده بود»، آمده است: «عوامل درگیری از سوی مأموران پلیس شناسایی و دستگیر شدند. همچنین شایعات منتشر‌شده در فضای مجازی به‌هیچ‌عنوان  مورد تأیید نیست».

روایت پلیس از آنچه در مدرسه رخ داده است، فاصله بسیاری دارد اما اینکه مدیر مدرسه بابت گوشی دانش‌آموزان بخواهد به تفتیش بدنی بپردازد، آن‌هم در شرایطی که در دو سال اخیر مدارس آنلاین بوده‌اند و موبایل به جزئی جدانشدنی از دانش‌آموزان تبدیل شده است نیز توجیه‌پذیر نیست.

اینکه دانش‌آموزان دچار فشار و استرس عصبی‌ شده، راهی بیمارستان شده و همه این اتفاق‌ها هم در مدرسه رخ داده است، یک حقیقت کتمان‌نشدنی است؛ اما روایت چندگانه از ماجرا برای گریز از مسئولیت‌پذیری، جوابگو نیست و تهدید و ارعاب دانش‌آموزان از سوی هر فردی، چه مدیر و معلم و چه نیروهای پلیس، خلاف حقوق کودکان محصل است؛ بنابراین برخورد با مسببان این حادثه یک انتظار بجا از سوی افکار عمومی است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها