|

 در صحن شورای شهر تهران پیشنهاد شد

ایجاد قرارگاه دائمی اربعین در شهرداری

شورای شهر تهران جلسه سه‌شنبه هفته گذشته خود را به دلیل حضور پرتعداد اعضای شورای شهر در مراسم پیاده‌روی اربعین لغو کرد. روز یکشنبه هم به دلیل اینکه هنوز بازگشت برخی از اعضا از این مراسم مشخص نبود جلسه‌ای تشکیل نشد.

نورا حسینی خبرنگار گروه جامعه روزنامه شرق

نورا حسینی: شورای شهر تهران جلسه سه‌شنبه هفته گذشته خود را به دلیل حضور پرتعداد اعضای شورای شهر در مراسم پیاده‌روی اربعین لغو کرد. روز یکشنبه هم به دلیل اینکه هنوز بازگشت برخی از اعضا از این مراسم مشخص نبود جلسه‌ای تشکیل نشد.

روز گذشته یک هفته مانده به آغاز سال تحصیلی جدید برخی از اعضای شورای شهر تهران نسبت به کمبودهای ناوگان حمل‌ونقل عمومی گلایه کردند و تذکر برخی از اعضا نیز قدردانی از حضور شهرداری تهران در مراسم اربعین بود.

در این جلسه سه عضو شورای شهر تهران به خانواده مهسا امینی تسلیت گفتند. نرجس سلیمانی در سخنان ابتدایی‌اش گفت: برای خانواده دختر کرد ایران که میهمان شهر تهران بود، طلب صبر می‌کنم و در عین حال منتظر گزارش نهایی کلیه دستگاه‌های ذی‌ربط برای درک صحیح علل و ابعاد ماجرای پیش‌آمده هستیم.

علیرضا نادعلی اما واکنش متفاوت‌تری داشت. او تأکید داشت که حجاب حکم خداست و حکم امام (ره). او با اشاره به اتفاقات اخیر شهر تهران گفت: در چند روز اخیر برای یکی از دختران این سرزمین اتفاق ناگواری رخ داد و باعث ناراحتی و اندوه برای بسیاری از مردم کشورمان شد؛ از سوی دیگر برخی از دشمنان نظام منتظر چنین اتفاقاتی بودند تا به آیین و دین و حکومت اسلامی تعرض کنند. اتفاقات اخیر در تهران نشان می‌دهد که از کجا خط می‌گیرند و مشخص است.

بخشی از صحن روز گذشته به موضوع اربعین اختصاص داشت. برخی از اعضا از ایجاد قرارگاه دائمی اربعین در شهرداری تهران سخن گفتند و برخی نیز خواستار آسیب‌شناسی و رفع مشکلات شدند.

سیدمحمد آقامیری، نایب‌رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، با بیان اینکه ایام اربعین امسال حدود سه‌ونیم میلیون زائر به عراق اعزام شدند، بر ضرورت تشکیل سازمان ویژه اربعین توسط دولت تأکید کرد و گفت: در طول سال حدود ۴۰ هزار نفر زائر به حج بیت‌الله الحرام اعزام می‌شوند که برای آن سازمانی به نام حج و زیارت با کلی نیرو و تشکیلات وجود دارد که برای آن ایام خاص مشغول به فعالیت هستند.

او خواستار ایجاد یک قرارگاه دائمی اربعین در شهرداری تهران شد و اضافه کرد: حماسه بزرگ اربعین برای ما باید یک رویداد بسیار مهم تلقی شود و با تشکیل قرارگاه دائمی اربعین از همین امروز برای سال آینده باید برنامه‌ریزی شود و این‌طور نباشد که این مسئله تا عاشورای سال بعد تعطیل شود.

موضوعی که روز گذشته شهردار تهران هم به آن اشاره کرده و گفته بود بر اساس تجربه کسب‌شده و آسیب‌شناسی انجام‌شده، ستاد اربعین را تبدیل به دبیرخانه دائمی اربعین حسینی در شهرداری خواهیم کرد تا با هماهنگی و انسجام‌بخشی و برنامه‌ریزی و رصد دائمی موضوعات بتوانیم نقشی مؤثرتر و عمیق‌تر در این مسیر ایفا کنیم.

اما بحث هزینه‌های اربعین موضوعی بود که بیشتر اعضا ترجیح می‌دادند در برابر آن سکوت کنند. شورای شهر تهران اعتبار 30 میلیاردی برای این مراسم مصوب کرده بود. مهدی بابایی، ناظر شورای شهر برای هزینه‌کرد این اعتبارات، ترجیح می‌دهد در این خصوص گفت‌وگو نکند. او می‌گوید هنوز گزارش شهرداری در این زمینه آماده نشده است. مهدی چمران هم اطلاعی از افزایش هزینه‌ها ندارد و به رسانه‌ها می‌گوید که قرار است شهرداری در این زمینه گزارشی به شورا ارائه کند. اما علیرضا نادعلی با اشاره به اقدامات انجام‌شده از سوی شهرداری تهران در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی گفت: شورای شهر تهران، اعتبار 30 میلیارد تومانی برای این مسئله تخصیص داده بود البته مناطق نیز بودجه‌ای جداگانه به این موضوع اختصاص دادند که بر همین اساس قرار شد پس از تعطیلات رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران، گزارشی درخصوص مسئله اشاره‌شده آماده کند و در صحن شورا یا جلسه هم‌اندیشی اعضای شورای شهر تهران ارائه دهد.

سیداحمد علوی، رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران نیز در پیشنهادی از شهرداری تهران درخواست کرد برای موضوع اربعین و مراسم مشابه، بحث آسیب‌شناسی را هم برای خود و هم برای ارائه به صحن شورا انجام دهد. وی ادامه داد: مطمئنا درحال‌حاضر دوستان در شهرداری با توجه به درگیربودن با موضوعات اربعین، به‌خوبی می‌توانند آسیب‌شناسی لازم را برای مشکلات به‌وجودآمده جهت اصلاح در دوره‌های بعدی استخراج کنند.

عضو شورای ششم شهر تهران تأکید کرد: ممکن است با تغییر مدیران یا گذشت زمان، برخی از این مشکلات پنهان بماند و فراموش شود و در دوره‌های بعدی مجددا این اتفاقات تکرار شود. حبیب کاشانی هم در این جلسه با تسلیت درگذشت مهسا امینی گفت: این اتفاق هفته گذشته صورت گرفت و باعث تکدر خاطر جامعه شده است و قطعا مسئولان مربوطه پیگیر این مسئله خواهند بود.

او در ادامه با انتقاد از اقدام اخیر شرکت آب و فاضلاب گفت: اخیرا این شرکت نامه‌ای را در ارتباط با اصلاح قرارداد فاضلاب به درِ منزل برخی از شهروندان ارسال کرده و در آن قید شده است که چنانچه صاحب ملک اقدامی برای اصلاح قرارداد فاضلاب نکند پس از ارسال دومین اخطار آب آن واحد مسکونی قطع خواهد شد. ارسال چنین برگه‌ای با عنوان قطع فوری آب به مثابه ادبیات سخیف است و این ادبیات اسلامی نیست و این در حالی است که شرکت آب و فاضلاب اشتباه کرده است و باید از مردم با احترام و منت بخواهد که در این زمینه با آنها همکاری کند نه اینکه با چنین ادبیاتی با آنها برخورد کند.

او همچنین به عدم استفاده دانش‌آموزان مدارس استثنائی از وسایل حمل‌ونقل رایگان اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته با حمایت شهرداری تهران تسهیلاتی برای این عزیزان فراهم می‌شد که متأسفانه براساس پیگیری‌های صورت‌گرفته این کار درحال‌حاضر صورت نمی‌گیرد و بنده از آقای فروزنده معاون شهردار درخواست می‌کنم این موضوع را پیگیری کند.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز ضمن تأکید بر ارائه خدمات رایگان به دانش‌آموزان مدارس استثنائی در سال‌های گذشته گفت: بنده این موضوع را یادآوری می‌کنم و باید هرچه زودتر وسایل حمل‌ونقل رایگان ویژه معلولان برقرار شود.

زهرا شمس‌احسان هم به چالش‌های سرویس مدارس اشاره کرد و گفت: متأسفانه گزارش‌های متعددی از بلاتکلیفی والدین در ثبت‌نام سرویس مدارس در اثر عدم هماهنگی بین سازمانی در زمان‌بندی اعلام‌شده صورت گرفته است. باید گزارشی از علل اجرائی‌نشدن راه‌اندازی مسیرهای خط اتوبوس و مینی‌بوس مدرسه مطابق ماده یازدهم مصوبه برنامه عملیاتی ایمنی حمل‌ونقل دانش‌آموزان که به کاهش تقاضای سفرهای فعلی کمک شایان توجهی می‌کند به شورای اسلامی شهر تهران ارائه شود.

مهدی چمران هم به چالش کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی اشاره کرد و با بیان اینکه تعداد اتوبوس‌ها جواب‌گوی جابه‌جایی شهروندان تهرانی نیست، گفت: برای آنکه بتوانیم خدمت‌رسانی مناسبی را در حوزه حمل‌ونقل و جابه‌جایی مسافران داشته باشیم، باید چندین هزار دستگاه اتوبوس به شهر تهران اضافه شود که البته این مسئله برنامه‌ریزی شده است اما قطعا زمان‌بر خواهد بود.

مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران هم به روند کُند بررسی و رفع خطر از ۱۲۹ ساختمان بسیار پرخطر و ناایمن در برابر آتش‌سوزی هشدار داد و گفت: متأسفانه طبق گزارش‌های اخذشده از مناطق و سازمان آتش‌نشانی، علی‌رغم پیگیری‌های مکرر کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران و ورود قوه قضائیه به موضوع روند بررسی و رفع خطر از این ۱۲۹ ساختمان بسیار کند است.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، امروز هم طی تذکری درباره کمیسیون ماده 5 گفت: این کمیسیون یکی از وظایف اصلی‌اش برطرف‌کردن مغایرت‌ها و مشکلاتی است که در هنگام اجرا بین طرح جامع و طرح‌های تفصیلی ایجاد می‌شود؛ همچنین یکی دیگر از وظایفش تصویب وظایف موضوعی و موضعی است که در طرح جامع تهران پیش‌بینی شده است که قرار بود در برنامه پنج‌ساله دوم همه آن طرح‌ها هم تهیه شود و هم بخشی از آن حداقل از تصویب ماده 5 بگذرد.

اخباری که ما از گوشه و کنار درباره مصوبات کمیسیون ماده 5 یا تصمیماتی که قرار است در کمیسیون ماده 5 گرفته شود، می‌شنویم مثل بحث «کن» و اراضی دانشگاه تهران و سایر موضوعاتی که در دستور کار این کمیسیون است، اگر دقت نشود و خدای نکرده در دبیرخانه کمیسیون موارد ریز و ظریف این طرح‌ها مورد دقت واقع نشود، حتما شهر تهران دچار آسیب می‌شود.

موضوعی که «شرق» در گزارشی این هفته درباره آن هشدار داده بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها