|

تذکر جمعی اعضای شورا به شهرداری

پس‌لرزه‌های تغییرات در بهشت

پس‌لرزه‌های تغییر رئیس سازمان حراست شهرداری تهران ادامه دارد. روز گذشته در صحن علنی شورای شهر تهران مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران شفاف‌تر از گذشته نسبت به این تغییر واکنش نشان داد و خواستار شفافیت درخصوص زدوبندهای پست‌گرفتن در یکی از ادارات شهرداری شد.

نورا حسینی خبرنگار گروه جامعه روزنامه شرق

نورا حسینی: پس‌لرزه‌های تغییر رئیس سازمان حراست شهرداری تهران ادامه دارد. روز گذشته در صحن علنی شورای شهر تهران مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران شفاف‌تر از گذشته نسبت به این تغییر واکنش نشان داد و خواستار شفافیت درخصوص زدوبندهای پست‌گرفتن در یکی از ادارات شهرداری شد.

مهدی عباسی به تذکر هفته گذشته مهدی اقراریان اشاره کرد و گفت: متأسفانه در مجموعه حقوقی شهرداری از جنس نااهلی و فساد رخ داده که توسط حراست شهرداری با اقدام شاکیان پرونده پیگیری شده است. شنیده‌ام این موضوع در اداره دیگر تکرار شده است. شهرداری باید در این خصوص روشنگری کند و بگوید خبرهایی که در گوشه و کنار می‌شنویم، صحت دارد یا نه که امیدواریم اخبار کذب باشد.

او ادامه داد: لازم است در پرونده قبلی شهرداری از گزارشگران فساد تقدیر کند و آنها را مورد صیانت قرار دهد و همچنین لازم است بررسی‌های دقیقی انجام شود تا افرادی که احتمالا  بر اساس زدوبند پست گرفته‌اند، شناسایی و عزل شوند و با خاطیان به گونه‌ای رفتار شود که درس عبرتی برای دیگران شود. از مدیر حراست شهرداری تشکر می‌کنم و اگر ظلمی شده در اسرع وقت جبران شود. شهرداری باید گزارش دقیقی در این خصوص به شورا بدهد و همچنین برنامه خود را جهت پیشگیری و جلوگیری از چنین رخدادهایی به شورا بدهد؛ چراکه انتصابات باید بر اساس فرایند باشد و این‌گونه اتفاقات قلب همه را به درد می‌آورد.

عباسی با اشاره به اینکه شورا در عزل و نصب‌های شهرداری هیچ گونه دخالتی نداشته و‌ نخواهد داشت، گفت: اما پیشنهاد می‌کنم شهردار با دقت و وسواس انتصابات را انجام دهند.

دقت و وسواس در انتخاب مدیران تازه مورد تأکید یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران هم بود. احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران هم به انتصابات اخیر مدیریت شهری اشاره و این تغییرات را در سال دوم امری جاری و ساری عنوان کرد و گفت: شورای اسلامی شهر تهران نیز از ابتدای انتخاب شهردار، نظرات خود را به شهردار و معاونان وی با توجه به ظرفیت درونی شهرداری اعلام کرد، اما هیچ‌گونه دخالتی در عزل و نصب نداشته و نخواهد داشت. او هم تأکید کرد که در برخی انتصابات دقت و وسواس لازم است، از‌جمله بخش‌هایی که نیاز به دقت دارد شرکت بهره‌برداری مترو است به‌ویژه که در آستانه بازگشایی مدارس این تغییر مدیریت صورت گرفته و سرپرست جدید در بدو ورود، برخی معاونان را بدون رعایت ملاحظات عزل کرده و به افراد جدید مسئولیت داده است.

صادقی افزود: این موضوع به هدررفت پول شهروندان و انگیزه کارکنان منجر خواهد شد؛ فراموش نکنیم که هر هدف ارزشمندی با استفاده از نیروهای خدوم شهرداری میسر خواهد شد، لذا از شهردار تهران تقاضا می‌کنیم که بدون مشورت و شناخت از انتصاب مدیران خودداری کند و چرایی عزل برخی مدیران اعلام شود.

علی‌اصغر قائمی، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، سومین عضوی بود که به تغییرات مدیران اشاره کرد و به وضعیت منابع انسانی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات پرداخت و گفت: در دور گذشته مدیریت شهری، بسیاری از سرمایه‌های انسانی به‌خصوص در حوزه‌های فنی طرد و از سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران منفک شدند، کارکنان موجود در آن سازمان نیز علاوه بر توانمندی‌های فنی و تجربه‌های کسب‌شده به‌ویژه تجربه اخیر در مدیریت و دفع حمله سایبری خرداد سال جاری، می‌بایست حفظ و بیش از پیش توانمند شوند. چالش سرمایه انسانی آن سازمان و عدم توازن حقوق و دستمزد در مقایسه با بازار کار آزاد در حوزه فناوری اطلاعات در آینده نزدیک موجب بی‌انگیزگی در بین مدیران و کارشناسان سازمان می‌شود که لازم است در این خصوص تدبیری اندیشیده شود. این مهم پس از حمله سایبری به شهرداری تهران، در مکاتبه رئیس مرکز ملی فضای مجازی به رئیس‌جمهور به‌عنوان یکی از محورهای مهم آسیب‌پذیری نیز مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس کمیته هوشمندی حمل‌ونقل ادامه داد: از دیگر مواردی که دارای اولویت بالاتری نسبت به موضوع ارزیابی کارکنان قلمداد می‌شود، تعیین تکلیف هیئت‌مدیره و مدیرعامل سازمان است که متأسفانه پس از گذشت یک سال از مدیریت شهری جدید، هنوز بلاتکلیف است و این سازمان با سرپرست مدیریت و اداره می‌شود. اخبار واصله از اقدامات این سازمان، بدون توجه به اولویت‌های اساسی، حاکی از ارزیابی کارکنان با هدف تعدیل یا تبدیل وضعیت است که ابهاماتی از قبیل لزوم اجرای عجولانه ارزیابی و ایجاد فضای ملتهب در سازمان در حالی که هنوز برخی از سامانه‌ها به روال عادی بازنگشته یا با کیفیت پایین در حال ارائه خدمات هستند؛، ابهام و عدم شفافیت در نحوه ارزیابی، چگونگی امتیازدهی (سوابق، ارزیابی‌های عمومی و فنی و...) و حدود امتیازات برای قبولی و...، ابهام در اعضای گروه ارزیاب فنی خارج از شهرداری، چگونگی جایگزینی و تأمین نیروی انسانی در صورت تعدیل با این روش را مطرح می‌کند.

قائمی با اشاره به آثار احتمالی این‌گونه اقدامات در انگیزه کارکنان شاغل، به‌ویژه در فضای پس از حمله سایبری خردادماه، خواستار بررسی موضوع و ارائه پاسخی مستند و مستدل از سوی شهردار تهران شد.

قائمی در گفت‌وگو با «شرق» هم با اشاره به اینکه بحث ثبات نیروی انسانی رمز موفقیت هر دستگاهی است، گفت: این ثبات به شرایط بهتر کمک می‌کند و این نیروها سال‌های سال زحمت کشیده و نسبت به کارشناس تعهد دارند که آن را در حضور دائمی و دو‌هفته‌ای حمله سایبری شاهد بودیم و درست نیست این سرمایه‌های انسانی را از دست بدهیم؛ کسانی که در شهرداری کسب تجربه کرده‌اند و تخصص آنها متعلق به شهر است و جبران نبود آنها نیز دشوار است. انگیزه مهاجرت نخبه‌ها را خودمان با دست خودمان ایجاد نکنیم و حجت را برایشان تمام نکنیم.

او درخصوص تذکر عباسی هم توضیح داد که شفاف و صریح از شهرداری خواسته شد درخصوص تخلفات به شورا گزارش داده شود.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران و یکی دیگر از امضاکنندگان تذکر مهدی عباسی درخصوص تذکر به تغییر مدیریت در حراست و شفافیت درخصوص تخلفات به «شرق» گفت:‌ این تذکر را تعداد زیادی از اعضای شورای شهر تهران امضا کردند. ما به شهردار تهران تذکر داده‌ایم که ابتدا مراقب باشد این ماجرا دوباره تکرار نشود و درخصوص آن شفاف‌سازی کند که چه اتفاقی در مرکز حقوقی شهرداری تهران افتاد که البته ایشان در مصاحبه‌ای تأیید کرده که چنین اتفاقی افتاده و با آن فرد چه برخوردی شد و چه شد که اتفاقی افتاد که باعث شد رئیس حراست شهرداری تهران با این سرعت جابه‌جا شود. آیا بین آن اتفاق و این جابه‌جایی ارتباطی برقرار است و شهرداری شفاف‌سازی کند تا مردم و رسانه‌ها در جریان آن قرار بگیرند. یکی از مدیران کل حوزه برنامه‌ریزی هم به ناگهان تغییر کرده است؛ آن‌ هم شایعه شد که مجبور به استعفا شده که شهرداری در این خصوص هم به شورا جواب بدهد.

اما تغییرات در شهرداری تنها حاشیه‌های جلسه علنی روز گذشته نبود؛ مهدی چمران پیش از آغاز شورا در جمع خبرنگاران در واکنش به اظهارات برخی از اعضای شورای شهر تهران در دوره پنجم نسبت به صحبت‌های اخیرش با این عنوان که شهرداری را زیر صفر از دوره قبل تحویل گرفتیم، گفت: این یک واقعیت است که بنده آن را عنوان کردم. همه این موضوع را می‌دانند و آمار و ارقام در این زمینه مشخص است و نیاز به تکرار آن نیست. به طوری که در شورای چهارم شش هزار اتوبوس به مدیریت شهری دوره پنجم تحویل داده شد و در پایان این دوره تعداد اتوبوس‌ها به هزار‌و ۸۲۸ دستگاه رسیده بود.

وی ادامه داد: علاوه بر این انبارهای قطعات یدکی مترو در دوره پنجم خالی شدند. همه اینها دلایلی است که ما شهرداری را با شرایطی که اشاره کردیم تحویل گرفتیم و همه نیز متوجه این مسائل می‌شوند.

چمران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه یکی از اعضای شورای شهر تهران در دوره قبلی اعلام کرده آماده مناظره با ریاست شورای فعلی است، اظهار کرد: نیاز به مذاکره و مناظره نیست. اگر می‌خواهند آنها با خودشان این کار را انجام بدهند.

ریاست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به توقف پروژه‌ها در دوره قبلی تأکید کرد: از این پروژه‌ها می‌توان به موارد بسیاری اشاره کرد به طوری که در دوره چهارم حتی کارگاه بزرگراه یادگار امام در پادگان جی راه‌اندازی شد، اما آنها این کارگاه را جمع کردند.

پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در تذکری به سوپرانقلابی‌ها هشدار داد:‌ آنهایی که سوپرانقلابی بودند تا زمانی که تریبون نداشتند، عنوان می‌کردند هر اقدامی که منجر به حمایت معاندان و رسانه‌های ضدانقلاب شود، محکوم است، امروز خود تبدیل به تیتر یک این رسانه‌ها شده‌اند. سؤال من از آنها این است چه اتفاقی افتاده که شما امروز مجمع رسانه‌های ضدانقلاب شده‌اید؟ مشخص است که هم ضد انقلاب و هم آنهایی که این امید را نداشتند، امروز نگران کارآمدی مدیریت شهری تهران هستند؛ باید بگویم که این لوکوموتیو با سرعت به حرکت خود ادامه خواهد داد و در دایره این حاشیه‌سازی شما قرار نخواهد گرفت و کار انقلابی و جهادی خود را برای تحقق شعار «دوباره خدمت، تهران سربلند» ادامه خواهد داد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها