|

در کمتر از 2 ماه بیش از 2 میلیون و 500 هزار گذرنامه و برگ گذر ویژه اربعین صادر و تمدید شد

اربعین عشق

با پایان مراسم پیاده‌روی اربعین مسافران و زائران مراسم اربعین در حال بازگشت به کشور هستند. پیش‌بینی می‌شود در این روزها مرزهای غربی و جنوب غربی ایران با ترافیک شدید حاصل از حضور مسافران مواجه باشند.

شرق:‌ با پایان مراسم پیاده‌روی اربعین مسافران و زائران مراسم اربعین در حال بازگشت به کشور هستند. پیش‌بینی می‌شود در این روزها مرزهای غربی و جنوب غربی ایران با ترافیک شدید حاصل از حضور مسافران مواجه باشند. همچنین به دلیل استفاده از ناوگان اتوبوس‌رانی استان‌های دیگر برای حمل‌ونقل مسافران اربعین سفرهای بین‌شهری هم با اختلال‌هایی همراه خواهد بود. اربعین امسال به نوبه خود بی‌نظیر بود و به نظر می‌رسد عشق به سالار شهیدان یادگاری تاریخی از سفر به اربعین را ثبت کرده است. عشاق حسین حضور در کربلا را به مناسبت اربعین امام حسین (ع) فرصتی می‌دانند تا وجود بی‌همتای سالار شهیدان را سرمه چشم و روشنایی‌بخش روح خود کنند.

صدور بیش از ۲میلیون‌و ۵۰۰ هزار گذرنامه در اربعین امسال

اینکه در اربعین امسال چه تعداد زائر شرکت کردند، سؤالی است که مسئولان برای آن اعداد و ارقام مختلفی بیان می‌کنند؛ اما در‌این‌میان شاید بتوان میزان صدور گذرنامه را معیار بهتری برای شناختن تعداد دقیق زائران اربعین ۱۴۰۱ دانست. معاون هماهنگ‌کننده فرماندهی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه امسال در فاصله کمتر از دو ماه بیش از دو‌میلیون‌و 500 هزار گذرنامه و برگ گذر ویژه اربعین صادر شده، صدور این تعداد گذرنامه در این مدت کم را رکوردی بی‌نظیر عنوان کرد. سردار «محمدعلی نوری‌نژاد» در حاشیه بازدید از بخش‌های مختلف فراجا مستقر در پایانه مرزی شهید حاج «قاسم سلیمانی» مهران اظهار کرد: امسال در فاصله کمتر از دو ماه بیش از دو‌میلیون‌و 500 هزار گذرنامه و برگ گذر ویژه اربعین صادر و تمدید شد که رکوردی بی‌نظیر محسوب می‌شود. او با بیان اینکه عشق به اباعبدالله الحسین (ع) از پشت میز کارکنان فراجا در ادارات مهاجرت و گذرنامه تا پایانه‌های مرزی مشهود است، افزود: بحمدالله همه کارکنان فراجا از مرکز تا مرزها همه در اجرای مأموریت خود خالصانه کار می‌کنند و همان‌طور که مشهود است، کارکنان فراجا در سخت‌ترین شرایط آب‌و‌هوایی به عشق اباعبدالله الحسین (ع) به مردم خدمت می‌کنند و بسیاری از این افراد ساعت‌ها خواب نداشتند تا مردم بتوانند در امنیت و آرامش و بدون مشکل خاصی از مرز عبور کرده و به سلامت به وطن بازگردند. معاون هماهنگ‌کننده فراجا، مأموریت اربعین را مصداق بارز خدمت بی‌منت کارکنان انتظامی به مردم عنوان کرد و اظهار کرد: فضای معنوی خدمتگزاری در مرزهای شش‌گانه کشور الگوی بسیار خوبی است و همین شیوه را باید در کلانتری‌ها، پلیس‌های تخصصی و همه یگان‌ها و رده‌های انتظامی کشور پیاده‌سازی و عملیاتی کنیم. سردار نوری‌نژاد، با بیان اینکه امسال هماهنگی بین رده‌های فراجا از مرکز تا پایانه‌های مرزی به بهترین نحو وجود دارد، خاطرنشان کرد: بحمدالله با سامانه‌های هوشمندی که در اختیار فراجا قرار دارد، تمام تدابیر فرماندهی به صورت دقیق اجرا شد و تا به امروز هیچ‌گونه مشکل و ناهماهنگی بین رده‌ها به وجود نیامد. معاون هماهنگ‌کننده فراجا با اشاره به بازدیدهای خود از رده‌های مختلف و نحوه خدمتگزاری به مردم از سوی مجموعه‌های انتظامی به زائران گفت: در این بازدیدها، ضمن دیدار با زائران و گفت‌وگو با آنها ارزیابی دقیقی درباره فعالیت‌های بخش‌های مختلف فراجا و رضایتمندی زائران انجام شد و ان‌شاء‌الله پس از جمع‌بندی نقاط قوت و ضعف عملکرد خود برای بهترشدن شرایط در سال‌های بعد تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.

۹۳ ایرانی در پیاده‌روی اربعین فوت کردند

نابسامانی‌های روزهای نخست در برگزاری مراسم اربعین هم موجب شده بود که خبرهای نگران‌کننده‌ای از عراق به گوش برسد. کمبود امکانات و همچنین چند حادثه موجب شد تا چند روزی را با خبر درگذشت ایرانی‌های زائر در عراق پشت سر بگذاریم. حالا با پایان این مراسم سازمان حج و زیارت می‌تواند تصویر بهتری از این ماجرا را ترسیم کند. سازمان حج و زیارت اعلام کرد ۹۳ نفر از ابتدای پیاده‌روی اربعین تا روز جمعه ۲۵ شهریورماه فوت شده‌اند. این آمار بر پایه اطلاعات مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر است و فقط زائران بیمه‌شده را که مشخصات آنها در سامانه سماح ثبت شده است، در بر می‌گیرد. سازمان حج و زیارت به ایسنا اعلام کرد از دیگر زائران فوت‌شده در پیاده‌روی اربعین که مشخصات‌شان در سامانه سماح ثبت نشده و بیمه نداشتند، اطلاعات و آماری ندارد. سفارت ایران پیش‌تر اعلام کرده بود که این زائران بیشتر بر اثر تصادف یا مرگ طبیعی در پیاده‌روی اربعین فوت شده‌اند. ازدحام جمعیت و گرمازدگی، از‌جمله چالش‌های اربعین امسال نیز اعلام شده بود.

۲۷ هزار پاکستانی از مسیر ایران به زیارت اربعین رفتند

برگزاری مراسم اربعین هر‌ساله با استقبال شیعیان کشورهای همسایه هم مواجه می‌شود. در همین راستا سخنگوی ستاد اربعین سیستان‌و‌بلوچستان گفت: از ابتدای مردادماه تاکنون ۲۷‌هزارو ۴۷۴ زائر پاکستانی از طریق دو مرز میرجاوه و ریمدان وارد سیستان‌و‌بلوچستان شده‌اند. جواد قنبری اظهار کرد: از این تعداد ۱۴‌هزار‌و ۵۷۷ زائر از طریق پایانه مرزی ریمدان شهرستان دشتیاری و ۱۲‌هزار‌و ۸۹۷ زائر از طریق پایانه مرزی شهرستان میرجاوه وارد استان شده‌اند. قنبری افزود: از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی‌ها برای ورود زائران اربعین از دو مرز ریمدان و میرجاوه انجام گرفته بود و زیرساخت‌های لازم در این دو مرز مخصوصا مرز ریمدان احداث شد. او بیان کرد: میزان ورودی زائران پاکستانی از طریق پایانه مرزی میرجاوه نسبت به مدت مشابه آخرین مرحله ورود پیش از شیوع بیماری کرونا حدود ۹۰ درصد کاهش داشته که علت اصلی آن وقوع سیل در کشور پاکستان است و در این حوزه نیز ما با عزیزان‌مان در کشور همسایه ابراز همدردی می‌کنیم.

موفقیت طرح امنیتی ویژه اربعین

میلیون‌ها شیعه از عراق و سایر کشورها دیروز مراسم احیای اربعین حسینی را در سایه تدابیر امنیتی شدید در استان کربلا برگزار کردند. مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، اعلام کرد که احیای این مناسبت الهام‌گرفتن از بالاترین ارزش‌های انسانی درباره وفاداری، صبر و ثبات است. مقامات عراقی ده‌ها هزار نفر از نیروهای ارتش، پلیس و دستگاه‌های امنیتی را با حمایت بالگردها و جنگنده‌های ارتش و نظارت وزرای کشور، دفاع، امنیت ملی و فرماندهان ارشد ارتش و دستگاه‌های امنیتی مستقر کرده‌اند. در این راستا عثمان الغانمی، وزیر کشور عراق و رئیس کمیته تأمین امنیت زیارت اربعین ضمن اعلام موفقیت طرح امنیتی ویژه اربعین حسینی گفت: حدود پنج میلیون زائر خارجی از طریق گذرگاه‌های زمینی و هوایی وارد کربلا شدند. نیروهای امنیتی از بیشتر استان‌ها در این طرح شرکت کردند. عبدالامیر الشمری، معاون فرمانده عملیات مشترک عراق نیز اعلام کرد که نیروی هوایی و جنگنده‌های ارتش قبل از آغاز مراسم اربعین عملیات پیش‌دستانه‌ای را انجام دادند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها