|

تحلیلی بر مسابقات کشتی آزاد 2022 بلگراد صربستان

- وزن 86 کیلوگرم حسن یزدانی: او تا رسیدن به فینال با همان تاکتیک همیشگی اجرای کشتی در بالا و زیر کتف زدن‌ها و هل‌دادن‌های الاکلنگی و تعادل حریف را برهم‌زدن اقدام به زیرگیری از بغل پا و خاک‌کردن حریف به دیدار تیلور رفت.

تحلیلی بر مسابقات کشتی آزاد 2022 بلگراد صربستان

- وزن 86 کیلوگرم حسن یزدانی: او تا رسیدن به فینال با همان تاکتیک همیشگی اجرای کشتی در بالا و زیر کتف زدن‌ها و هل‌دادن‌های الاکلنگی و تعادل حریف را برهم‌زدن اقدام به زیرگیری از بغل پا و خاک‌کردن حریف به دیدار تیلور رفت. این دو کشتی‌گیر دو سبک متفاوت را بر روی تشک اجرا می‌کنند. تیلور کشتی را پایین با زیرگیری از مچ، بالای زانو از بالای ران را به خوبی حتی در حالت‌های نشسته دو زانو زده اجرا می‌کرد و تمام حریفان را در خاک خود می‌نشاند و در خاک بارنداز، کلید بارنداز و کلید بارنداز و کلاته مخالف را در حالتی که دو فن را هم‌زمان گرفته حریف را در هر دو حالت گیر انداخته و به پل می‌برد و حسن یزدانی که گفتیم سبک کشتی او چگونه است. معلوم بود هرکسی بتواند تاکتیک و سبک کشتی خود را تحمیل و اجرا کند، پیروز میدان خواهد شد که در این کشتی تیلور به‌هیچ‌عنوان به یزدانی اجازه نداد زیر کتفش بزند و در عوض اقدام به زیرگیری‌های خود کرد که به راحتی یزدانی را خاک کرد. اشتباه دوم یزدانی این بود که هنگامی که تیلور اقدام به زیرگیری می‌کرد با خیمه سنگین با چرخش و پیش‌انداز می‌خواست به پشت تیلور برود که به‌خاطر کندی و ریزه‌کاری در پیش‌انداختن، تبحر نداشت و همچنین عبور از دستان بلند و سرشانه‌های پهن تیلور، بسیار سخت است. یزدانی نه‌تنها نتوانست عبور کند بلکه این تیلور بود که توانست پاهای یزدانی را در اختیار بگیرد و او را خاک کند. یزدانی در این موقعیت، می‌بایست هیچ اقدامی نمی‌کرد تا کشتی با سوت داور خاتمه می‌یافت.

در کل سبک کشتی‌گیری که جدا کشتی بگیرد و زیرگیر باشد، بر سبک زیر‌زدن کتف غالب است؛ به علت اینکه کشتی‌گیر می‌تواند با جدا کشتی‌گرفتن، تن به زیر کتف ندهد و از موقعیت گارد باز او استفاده کرده و اقدام به زیرگیری کند.

- وزن 92 کیلوگرم کامران قاسم‌پور. سبک کشتی او مبتنی بر زیرگیری‌های کلاسیک سر از بیرون از هر دو پا به‌خصوص پای چپ است که او با سرعت بالا و جابه‌جایی دست و حرکت پا به پشت حریفان می‌رود یا درخت‌کن از بیخ ران را اجرا می‌کند. این فن را در این مسابقات تقریبا به تمام حریفان خود زد. در فینال او تاکتیک مناسبی در مقابل کاکس اتخاذ کرد. اول اینکه اسیر زیرگیری‌های کاکس نشد که با تحرک دستان و پاهای بیدار و قوس‌های به‌موقع مانع از زیرگیری‌های کاکس شد و در یک حرکت انفجاری در قوس‌ها هنگامی که پای چپ کاکس جلو آمد، زیر را گرفت و با تعویض دستان و جابه‌جایی پاها به پشت کاکس رفت و با یک حرکت در‌حالی‌که دو پای خود را در قسمت مخالف کاکس قرار داد، در‌حالی‌که دو دستش کمر کاکس را گرفته بود، از بالا میان‌کوب کمری را اجرا کرد و در ادامه به‌خوبی کشتی را اداره کرد و هرگونه حمله و زیرگیری با قوس‌ها و کارکردن دستان و قرار‌دادن سر خود به پایین و عقب نگه‌داشتن پاها را از کاکس گرفت و تا اتمام کشتی این پلن را اجرا کرد. در کل کامران قاسم‌پور باید زیرگیری‌های دیگر و به‌خصوص میان‌کوب‌های بهتر و کم‌انرژی‌تری را هم در دستور کار خود قرار دهد؛ چرا‌که با بالا‌رفتن سن قدرت بدنی‌ای را که الان دارد و یکی از عوامل موفقیتش بوده، دیگر نخواهد داشت و این فنون و زیرگیری‌هایش و درخت‌کن‌ها لازمه‌اش آمادگی بالای جسمانی است.

- وزن 97 کیلوگرم محمد‌حسین محمدیان. او تا دیدار رده‌بندی خوب بود؛ اما در نیمه‌نهایی نتوانست از این موقعیت بهره ببرد و در مقابل حریف آمریکایی، اسنایدر، بازنده شد. او باید کمی با روحیه و تاکتیک دفاعی مناسب با دستانش خوب کار می‌کرد و مانع از رسیدن دستان اسنایدر به پاهایش می‌شد. دستان محمدیان به‌خوبی کار نکرد؛ حتی در زدن بر سر و گردن و زیر کتف به او باید گوشزد می‌شد که خیلی از اسنایدر جدا نشود و اگر هم جدا شد، گارد را پایین آورده و دستان و پاهایش بیدار باشد تا زیر ندهد و در حمله نیز او باید تمرکز حریف را با تحرک خود بر هم بزند و همان‌طور که ذکر شد با کار‌کردن دستان در کش‌و‌قوس‌ها از بغل اقدام به زیرگیری کند. محمدیان از زیرگیری و پیش‌اندازها می‌توانست از او امتیاز کسب کند. در کل محمدیان روحیه جنگندگی پایینی را به نمایش گذاشت؛ حتی در رده‌بندی تمرکز لازم را در حین کشتی نداشت و در اکثر درگیری‌ها جهت کشتی را گم می‌کرد و در اواخر کشتی بدنش کم می‌آورد.

- 125 کیلوگرم امیر‌حسین زارع. در این دوره از مسابقات تا رسیدن به فینال با همان سبک همیشگی‌اش در سرشاخ‌ها، دستانش خوب بر سر و گردن حریف کار می‌کرد. خوب قوس می‌کرد و به‌موقع در مواقع قوس‌ها و هل‌دادن‌ها از روزنه‌ها استفاده و اقدام به زیرگیری می‌کرد. او در این کار تبحر خوبی دارد. پاهای بیدارش و چرخش‌هایش حتی هنگامی که دست حریف به پاهایش می‌رسید، با جابه‌جایی و چرخش پا و دستان اقدام به فرار یا آزاد‌سازی پاها می‌کرد. او در دیدار نیمه‌نهایی مقابل طاها اکگل همین تاکتیک و پلن را اجرا کرد و تا حد زیادی نیز موفق بود؛ اما در30 ثانیه پایانی او خامی کرد؛ درحالی‌که از اکگل جلو بود، اقدام به زیرگیری کرد و به‌موقع نتوانست به پشت حریف برود و طاها اکگل از بغل دستان زارع را گرفت و هر دو کشتی‌گیر در حالت بغل نشسته بودند. در این هنگام زارع اشتباه دوم را مرتکب شد. او باید با هل‌دادن از بغل، دست را رها و حریف را پیش می‌انداخت که این کار را انجام نداد و گیر افتاد. اشتباه سوم اینکه در چرخش سرش پایین آمد و موقعیت را گم کرد و طاها اکگل بر او مسلط شد و زارع را در خاک نشاند و در همین هنگام زمان کشتی به اتمام رسید و زارع از راهیابی به دیدار فینال بازماند. در کل کشتی‌گیران باید توجیه شوند که در مقابل قهرمانان بنام هر حرکت اشتباهی تاوان خواهد داشت. زارع می‌توانست دومین طلای خود را در این مسابقات صید کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها