|

نگاهی به انتخابات شورای مرکزی بین‌المجالس جهانی

اولین ائتلاف در مجلس یازدهم

‌به‌تازگی انتخابات «شورای اجرائی گروه بین‌المجالس جمهوری اسلامی ایران» (IPU) در مجلس شورای اسلامی برگزار شد؛ انتخاباتی با چاشنی ائتلاف بین نمایندگان اصولگرا و اصلاح‌طلب با دیدگاه‌ها و خاستگاه‌های حزبی متفاوت. این تجربه تا چه حد موفق بوده است؟

اولین ائتلاف در مجلس یازدهم

‌به‌تازگی انتخابات «شورای اجرائی گروه بین‌المجالس جمهوری اسلامی ایران» (IPU) در مجلس شورای اسلامی برگزار شد؛ انتخاباتی با چاشنی ائتلاف بین نمایندگان اصولگرا و اصلاح‌طلب با دیدگاه‌ها و خاستگاه‌های حزبی متفاوت. این تجربه تا چه حد موفق بوده است؟

به گزارش ایسنا، ششم شهریور در جلسه غیررسمی مجلس شورای اسلامی، انتخابات شورای مرکزی بین‌المجالس جهانی (IPU) برگزار شد که نتیجه آن انتخاب ۱۵ نماینده به‌عنوان عضو شورای مرکزی و سه نماینده به‌عنوان عضو علی‌البدل است. چند روز بعد نیز اعضای هیئت‌رئیسه شورای اجرائی گروه بین‌المجالس متشکل از رئیس، نواب رئیس، دبیر کل، خزانه‌دار و دو منشی از سوی اعضای شورای مرکزی تعیین شدند،‌ مجتبی رضاخواه رئیس، علی‌اصغر باقرزاده و سیدمحمود نبویان نواب اول و دوم، عباس گلرو دبیر ‌کل، الهام آزاد خزانه‌دار، غلامرضا نوری‌قزلجه و ابوالفضل عمویی منشی‌های گروه بین‌المجالس جهانی هستند.

مرتضی آقاتهرانی، احمد نادری، ابراهیم عزیزی (کرمانشاه)، روح‌الله متفکرآزاد، رحیم زارع، مجتبی یوسفی، رحمت‌الله نوروزی و محسن فتحی از دیگر اعضای شورای مرکزی و محمدصالح جوکار، جلیل میرمحمدی و مهدی فرشادان اعضای علی‌البدل این شورا محسوب می‌شوند.

طبق قانون اساسنامه گروه بین‌المجالس مصوب مجلس شورای اسلامی، اعضای ۱۵‌نفره شورای مرکزی هر دو سال یک بار انتخاب می‌شوند. اتخاذ روش‌های سیاسی، طرح پیشنهادهای لازم برای ایجاد روابط با سایر گروه‌های پارلمانی و طرح مطالب برای کنفرانس‌ها و مجامع پارلمانی بین‌المللی از ‌جمله وظایف آنهاست.

حالا آنچه انتخابات این دوره بین‌المجالس با دوره قبلی را متفاوت کرده،‌ ائتلاف بین نمایندگان با گرایش‌های سیاسی متفاوت در مجلس یکدست اصولگراست. لیستی با نام‌های آشنا از مرتضی آقاتهرانی و علی خضریان که نمایندگان جبهه پایداری هستند تا غلامرضا نوری فراکسیون اقلیت که از نزدیکان علی لاریجانی شناخته می‌شود.

اینکه تهیه‌کنندگان این لیست چه کسانی هستند، مشخص نشده است. برخی از نمایندگان هم از وجود چنین لیستی ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند و تعدادی دیگر هم از آن اعلام برائت می‌کنند. عده‌ای نیز تصریح کرده‌اند که چنین لیستی را قبول ندارند و مدعی‌اند اسامی آنها بدون اطلاع‌شان در این لیست آمده است. به هر حال فارغ از منشأ و پشت پرده تهیه چنین لیستی و جدا از اهدافی که تهیه‌کنندگان آن در ذهن داشته‌اند،‌ نفس انتشار چنین فهرستی و فراتر از آن شکل‌گیری این ائتلاف احتمالی در مجلس یازدهم را باید به فال نیک گرفت؛ مجلس یکدستی که کمتر زمانی از آن صداهای مختلف شنیده شده است.

رضاخواه: نباید  موضوعات  بین‌المللی  را  جناحی  کرد

مجتبی رضاخواه، رئیس شورای اجرائی گروه بین‌المجالس جمهوری اسلامی ایران، از نمایندگانی است که نام او در این لیست آمده است. او در واکنش به انتشار لیست کاندیداهای شورای اجرائی بین‌المجالس گفت: اتحادیه بین‌المجالس نهادی بین‌المللی است و نمایندگان مجلس در این موضوع به صورت ملی تصمیم‌گیری می‌کنند و نه جناحی و سیاسی.

او تأکید کرد: طبیعتا افرادی که سابقه فعالیت بین‌المللی دارند و مسلط به زبان‌های خارجی مثل انگلیسی یا عربی هستند، مورد اقبال بیشتری قرار می‌گیرند. موضوع اتحادیه بین‌المجالس نیز موضوعی ملی است و نه سیاسی و جناحی. اینکه برخی تلاش می‌کنند پس از شکست در هر انتخاباتی، آن را سیاسی جلوه دهند، خلاف اخلاق سیاسی است.

این نماینده مجلس ادامه داد: باید موضوع لیست را از تهیه‌کنندگان آن بپرسید. لیست‌های دیگری هم وجود داشته‌ که منتشر نشده‌ و نمایندگان از گروه‌های مختلف سیاسی در آنها حضور داشته‌اند.

او افزود: نتیجه انتخابات شورای مرکزی بین‌المجالس نشان می‌دهد لیست‌های تهیه‌شده لزوما مورد اقبال نبوده‌اند و نمایندگان توجهی به این لیست‌ها نداشته‌اند؛ بلکه براساس قابلیت‌ها افراد را انتخاب کرده‌اند و در نهایت هم ترکیب ۱۵‌نفره شورای مرکزی در این دوره بهتر از دوره قبل است.

رضاخواه با اشاره به کارکرد شورای اتحادیه بین‌المجالس گفت: اتحادیه بین‌المجالس جهانی نهادی بین‌المللی است؛ پس بهتر است افرادی با سابقه بین‌المللی و تسلط به یک زبان خارجی در این شورا عضو باشند که بتوانند در مجامع بین‌المللی صحبت و مواضع ایران را بیان کنند و عملا نقش مجلس شورای اسلامی را در این اتحادیه بالا ببرند. خوشبختانه بنده و تعداد دیگری از همکاران، به دلیل وجود همین قابلیت‌ها مورد تأیید نمایندگان قرار گرفتیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها