|

«شرق» از انتخابات هیئت‌رئیسه اجلاسیه سوم گزارش می‌دهد

‌ابقای رئیس و نواب رئیس مجلس در سایه کاهش رأی

روز گذشته نمایندگان برای تعیین اعضای هیئت‌رئیسه یک‌ساله سوم مجلس یازدهم رأی دادند؛ انتخاباتی که کمتر از سال‌های قبل با حاشیه و سروصدا همراه بود، اما در نهایت خروجی آن کاهش 36 رأی محمد‌باقر قالیباف به‌عنوان رئیس اجلاسیه سوم نسبت به عدد ثابت 230 در سال‌های اول و دوم بود؛ اتفاقی که برخی آن را بی‌ارتباط با ماجرای «سیسمونی‌گیت» و سفر خانواده قالیباف به ترکیه ندانستند.

‌ابقای رئیس و نواب رئیس مجلس در سایه کاهش رأی

‌شرق:‌ روز گذشته نمایندگان برای تعیین اعضای هیئت‌رئیسه یک‌ساله سوم مجلس یازدهم رأی دادند؛ انتخاباتی که کمتر از سال‌های قبل با حاشیه و سروصدا همراه بود، اما در نهایت خروجی آن کاهش 36 رأی محمد‌باقر قالیباف به‌عنوان رئیس اجلاسیه سوم نسبت به عدد ثابت 230 در سال‌های اول و دوم بود؛ اتفاقی که برخی آن را بی‌ارتباط با ماجرای «سیسمونی‌گیت» و سفر خانواده قالیباف به ترکیه ندانستند. برخی هم آن را به اختلاف نظر اعضای جبهه پایداری با قالیباف درباره طرح «صیانت از فضای مجازی» و طرح «شفافیت آرای مجلس» ارتباط دادند. به هر حال نتیجه انتخابات اجلاسیه سوم، ابقای دوباره رئیس و نواب رئیس مجلس، اما با کاهش آرا نسبت به دو سال قبل و تغییرات حداقلی در کرسی دبیران، ناظران و‌... بود.

انتخابات هیئت‌رئیسه سال سوم مجلس یازدهم روز گذشته در حالی برگزار شد که از مجموع نمایندگان، 281 نفر در انتخابات شرکت کردند. روال همیشگی فراکسیون‌های اصلی مجلس هم این است که روز قبل از انتخابات تشکیل جلسه می‌دهند و تصمیم می‌گیرند برای کرسی‌های هیئت‌رئیسه روی کدام گزینه‌ها به اجماع نظر برسند و حمایت خود را اعلام کنند. بااین‌حال به نظر می‌رسد در اجلاسیه سوم، برخلاف سال‌های قبل، این روال رعایت نشد و فراکسیون‌ها نتوانستند در‌این‌باره به اجماع نظر برسند؛ به همین دلیل، تصمیم گرفتند حمایت فراکسیونی در قبال نامزدها نداشته باشند و نمایندگان به صورت فردی در‌این‌باره تصمیم بگیرند.

اگر‌چه عیار مجلس یازدهم از پیش معلوم بود و با سنجش آن در دو سال گذشته هم مشخص شد قالیباف رقیبی جدی برای کرسی ریاست ندارد، اما مرتضی آقاتهرانی از جبهه پایداری، الیاس نادران و فریدون عباسی هر یک به دلایلی متفاوت کوشیدند برای تصاحب این جایگاه اعلام کاندیداتوری کنند. در نهایت قالیباف با کسب ۱۹۴ رأی از ۲۸۱ رأی ریخته‌شده به صندوق از سه رقیب خود پیشی گرفت و برای سومین سال متوالی بر کرسی ریاست تکیه زد؛ چیزی که خلاف آن متصور نبود، اما تفاوت آن در کاهش رأی 36‌نفره نسبت به آرای 230‌نفره سال‌های اول و دوم بود. آقاتهرانی صرفا ۵۳ رأی کسب کرد که از تعداد نمایندگان منسوب به این جریان هم کمتر بود. علاوه بر او، الیاس نادران نیز 21 رأی به دست آورد و فریدون عباسی هم با سه رأی، در رقابت با 10 رأی باطله شکست خورد. ‌در ادامه رأی‌گیری، در کرسی نواب رئیس هم تغییری ایجاد نشد، اما علی نیکزاد و عبدالرضا مصری هم با کاهش چشمگیر رأی نسبت به 200 و چند رأی سال قبل، هر یک 168 رأی به دست آوردند. به دلیل آرای برابر برای تعیین نایب‌رئیس اول و دوم، قرعه تعیین‌کننده این موضوع شد و نیکزاد توانست با کمک قرعه همچنان نایب‌رئیس اول باقی بماند.

گفتنی است برای کرسی نایب‌رئیسی مجلس، عبدالرضا مصری، علی نیکزاد، هاجر چنارانی، ابراهیم عزیزی (کرمانشاه) و مجتبی ذوالنوری نامزد شده بودند. رقابت بعدی برای شش کرسی دبیری بود که نمایندگان سیدمحسن دهنوی، علی کریمی‌فیروزجایی، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، محمد رشیدی، احمد امیرآبادی و احمد نادری را به‌عنوان دبیران سومین اجلاسیه هیئت‌رئیسه مجلس انتخاب کردند. به عبارتی احمد امیرآبادی و احمد نادری جایگزین متفکر آزاد و یوسفی شدند. همچنین سیدنظام‌الدین موسوی، علیرضا سلیمی و محمدرضا دشتی‌اردکانی به‌عنوان سه ناظر هیئت‌رئیسه انتخاب شدند که دشتی جایگزین محسن پیرهادی شد. پس از بسته‌شدن پرونده انتخابات اجلاسیه سوم مجلس یازدهم، اعضای هیئت‌رئیسه جدید با حضور در جایگاه، سوگند یاد کردند که حداکثر توان خود را برای اجرای آیین‌نامه داخلی مجلس با مراعات بی‌طرفی کامل در انجام وظایف به کار گیرند و از هرگونه اقدام مخالف آیین‌نامه اجتناب کنند. پس از آن، قالیباف به‌عنوان رئیس از نمایندگان تشکر کرد و ضمن آرزوی خدمت‌رسانی در کنار آنها به مردم، تاریخ بعدی جلسه علنی مجلس را 22 خرداد و بعد از دو هفته تعطیلی مجلس به‌منظور سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه اعلام کرد.

گفتنی است روز گذشته طبق سنت همیشگی، نمایندگان پس از انتخابات هیئت‌رئیسه به دیدار رهبری رفتند که به گزارش اداره اخبار مجلس، پیش از شروع دیدار، رهبر انقلاب برخی از اقدامات مجلس را که در قالب گزارش‌های گرافیکی آماده شده بود، ملاحظه کردند و در سخنرانی هم این اقدامات را مورد تحسین قرار دادند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها